Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments per a unes ungles més sanes

Alguns aliments, com els rics en seleni, proteïnes, ferro i vitamina B, poden ajudar a tenir unes ungles boniques i sanes
Per Alma Palau Ferré 25 de octubre de 2012
Img alimentos unas listp
Imagen: Ali Smiles

Les ungles parlen de la nostra salut i el nostre estat nutricional, igual que la pell i el. cabell . Per això és habitual que, en una visita al metge, aquest revisi les ungles del pacient per a fer-se una idea del seu estat general i detectar possibles afeccions. Però així com l’aspecte de les ungles pot suggerir deficiències nutricionals, una correcta alimentació pot millorar la salut i enfortir les ungles. En el següent article es recopilen els principals defectes relacionats amb la nutrició i es detalla quins aliments són beneficiosos per a la cura de les ungles , així com canvis importants en les ungles de les persones majors i el paper de les proteïnes en la seva formació .

Defectes de les ungles relacionats amb la nutrició

Les ungles saludables solen ser llises i amb un color uniforme. Per aquesta raó, tal com afirma l’endocrinòleg Steven Dowshen , les alteracions en la seva textura, la seva pigmentació o el seu creixement poden indicar diferents afeccions, des de malalties renals i hepàtiques fins a problemes cardiopulmonars, diabetis i anèmia, entre altres deficiències nutricionals. Alguns senyals que han de tenir-se en compte són:

  • La coiloniquia. És una deformació de les ungles, que les torna primes, fràgils i còncaves. Aquest trastorn està associat amb la. anèmia ferropènica . El risc de patir aquesta malaltia es registra en tots els països del món, en totes les classes socials i en totes les edats i sexes, encara que és més habitual en nens i adolescents, en dones en edat fèrtil i en persones majors. Com es corregeix? El tractament ha de realitzar-se per via oral amb preparats de ferro que continguin altes concentracions d’aquest metall i durant períodes prolongats, ja que cap aliment conté suficients quantitats de ferro per a poder constituir un remei pràctic en els estats de manca d’aquest. L’absorció de ferro intestinal és baixa, encara en condicions d’absorció augmentada, d’aquí ve que es requereixin dosis molt elevades de ferro per a aconseguir l’absorció de la quantitat necessària. A més, l’anèmia ferropènica pot estar relacionada amb malalties de malabsorció intestinal.
  • Les línies de Beau. Són depressions o esquerdes en l’ungla. Poden produir-se després d’una malaltia, després d’una lesió de l’ungla i quan s’està desnodrit.
  • Les. taques blanques en les ungles . Encara que en alguns casos poden ser inofensives, en uns altres poden tenir relació amb alguna manca nutricional, segons informació acreditada per la URAC, American Accreditation HealthCare Commission .

Aliments beneficiosos per a la cura de les ungles

La composició nutricional d’alguns aliments resulta molt beneficiosa per a les ungles. Per aquest motiu, si es consumeixen de manera habitual, poden ajudar a tenir unes ungles saludables i boniques.

  • Llevat de cervesa. De fàcil digestibilitat i ràpida absorció per part de l’organisme, és un complement ric en proteïnes i en totes les vitamines del grup B. El valor biològic de la proteïna del llevat de cervesa és similar a la de l’ou o la llet i té una bona composició en aminoàcids.
  • Germen de blat . El germen és la part més nutritiva del gra del blat i és rica en proteïnes, vitamines del grup B i àcids grassos essencials. A més, és molt ric en vitamina E i en zinc, per la qual cosa la seva ingesta habitual contribueix a cura de les ungles.
  • Nous i llavors de lli. Ambdues són molt riques en àcids grassos essencials omega 6 i omega 3, i les nous són riques en seleni. L’aportació de greixos saludables és important per a proporcionar vistositat a les ungles, a més d’elasticitat.
  • Fruits vermells. Són aliments amb gran quantitat de vitamina C i d’antioxidants i ajuden a enfortir i evitar el trencament de les ungles, a més d’afavorir l’absorció del ferro.
  • Mol·luscos. Són rics en iode i en zinc. Els musclos i les escopinyes, en particular, són font de ferro que el nostre cos assimila amb facilitat. El zinc i el ferro són minerals essencials per a la producció de queratina en les ungles, per la qual cosa és aconsellable el seu consum 2 o 3 vegades a la setmana, en el marc d’una dieta sana i equilibrada.

L’apropiat seria consumir algun d’aquests aliments diàriament. Una manera pràctica de fer-lo consisteix a preparar un desdejuni complet, en un sol bol, on poden barrejar-se:

  • Un yogurt, sencer o desnatat (dependrà del pes de la persona i de la seva salut cardiovascular).
  • Una cucharadita de llevat de cervesa.
  • Una cucharadita de germen de blat.
  • Una nou trossejada.
  • Una cucharadita de llavors de lli moltes.
  • Un grapat de fruits vermells (gerds, nabius, mores, groselles…).
  • Una cucharadita de mel.
  • Dues cullerades de flocs de civada.
Canvis importants en les ungles de les persones majors

Les ungles també canvien amb el procés d’envelliment: creixen amb més lentitud i es tornen pàl·lides i fràgils. El color pot passar de translúcid a groguenc i opac. Les ungles, especialment les dels peus, poden tornar-se dures i gruixudes i encarnar-se amb més freqüència, mentre que les puntes de les ungles de les mans es poden partir.

En algunes ocasions, es desenvolupen vorells longitudinals en les ungles de les mans i els peus. Aquest pot ser un canvi normal de l’envelliment. No obstant això, algunes alteracions en les ungles poden ser causades per infeccions, problemes nutricionals, traumes i altres trastorns. És aconsellable consultar amb el metge si les ungles desenvolupen clotets, vorells, línies o canvis en el contorn, ja que poden estar relacionats amb deficiència de ferro, malaltia renal i deficiències nutricionals .

El paper de les proteïnes en la formació de les ungles

Igual que el cabell, les ungles es formen per queratinización. La queratina és una proteïna fibrosa, rica en sofre, que constitueix les capes més externes de la pell. La principal funció de les proteïnes és estructural: intervenen en el creixement i la reparació dels teixits, ja siguin de la pell, els músculs, els ossos o, també, de les ungles. De fet, aquestes es desenvolupen en els plecs profunds de la pell dels dits.

A mesura que les cèl·lules epidèrmiques sota l’arrel de l’ungla es desplacen cap a la superfície, augmenten en número. Cada cèl·lula es transforma en una placa fina que, juntament amb moltes altres, s’apila en capes per a formar l’ungla. Quan les cèl·lules s’acumulen, l’ungla es desplaça cap endavant. Les ungles dels dits de les mans creixen quatre o cinc vegades més ràpid que les ungles dels dits dels peus i, com ocorre amb el pèl, les ungles creixen amb més rapidesa a l’estiu que a l’hivern.