Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Amanides d’hivern: llista d’idees per menjar ric i saludable

La combinació d'ingredients crus i cuinats permet gaudir de plats amb abundants vegetals, saludables i frescos, fins i tot quan fa fred
Per Laura Caorsi 15 de febrer de 2022
recetas de ensaladas en invierno
Imagen: iStock

El consum de. fruites i verdures és beneficiós per la salut. Les amanides permeten combinar diverses hortalisses per aprofitar les seves diferents qualitats nutricionals. El seu punt fort és que poden reunir una gran varietat de vegetals crus, sense a penes pèrdua de nutrients . El punt feble? Que a l’ésser una preparació tan fresca, a vegades costa menjar-la a l’hivern. Quan fa fred, ve de gust més una altra mena de receptes, com plats calents o menjar de cullera. Tanmateix, no hi ha raó per renunciar a les amanides en els mesos més freds de l’any. A continuació expliquem com preparar una bona amanida d’hivern i oferim cinc opcions per portar a la mesa.

Com preparar una bona amanida d’hivern

El secret de les amanides d’hivern consisteix en suavitzar la seva temperatura per aconseguir que siguin un plat temperat. Però, a més, la clau està en afegir algun element que aporti energia , especialment si l’amanida serà un plat únic.

Així com a l’estiu ve de gust que els ingredients estiguin ben freds (acabats de treure de la nevera, bona part de les vegades), en els dies gèlids és preferible aparcar el refrescant i degustar unes bocades amb sensacions menys extremes. Aconseguir això és molt fàcil: basta barrejar ingredients crus i frescos amb altres cuinats i tebis (no calents). D’aquesta manera obtindrem una temperatura de conjunt molt agradable al paladar, mentre conservem intactes les propietats de molts d’aquests aliments.

  • Entre els. ingredients crus , contem amb diversos “incondicionals” de la cuina: tomàquet, ceba, pebrots, cogombres, pastanaga i verdures de fulla verda, des d’enciams variats i espinacs fins canonges i endívies. Mai fallen.
  • Entre els. ingredients temperats , la varietat és gairebé infinita. Podem apostar pels llegums (ja siguin de pot o reservant una mica de les que fem en aquests dies) o per l’arròs, un cereal molt versàtil. Però també podem incloure més energia amb unes patates, cuscús o una mica de pasta, rics en carbohidrats. Una altra opció és agregar una mica de proteïna animal (mariscos, pollastre, ou cuit) o afegir formatges i peixos en conserva (tonyina, aladrocs, anxoves) per sumar calci al nostre plat.

Cinc menes d’amanides pels dies freds

amanida temperada cuscus magranaImatge: iStock

Les combinacions possibles són moltes i, en bona part, les decisions en pren el paladar. Així i tot, ressenyem diverses opcions, segons grups d’aliments: formatges, pasta i patates, arròs, llegums, carns i peixos.

Amanides amb formatge

El formatge, a més de calci, aporta sabor i textura a les amanides. Els formatges de cabra, els blaus i els parmesans tindran més presència que altres, doncs el seu sabor és més fort, mentre que els untuosos i els tous afegiran suavitat a la textura.

Entre les moltes opcions, destaquem: l’amanida temperada d’espinac, bacón i formatge de cabra ; l’amanida de. tomàquet confitat i formatge d’ovella ; la de. piquillos i albergínies amb formatge ; la de. nous i formatge blau (la fruita seca són un ingredient estupend des del punt de vista nutricional); i l’amanida de. formatge de cabra a la planxa , la proposta més calentita de totes.

Img 145055g
Imatge: CONSUMER EROSKI

Amanides amb pasta i patates

Les. amanides de pasta llueixen molt en la mesa, són molt fàcils de fer i agraden a gairebé tothom. La varietat de formes i colors de la pasta ajuda, a més, a aconseguir un plat més vistós. Algunes combinacions interessants i originals són les següents: pasta i enciams amb sardines en conserva; amanida de. pasta amb vinagreta (queda molt bé amb salmó i algun contrapunt dolç, com les panses); amanida de. pasta al curri , una recepta que admet usar una mica de fruita, com una poma; i amanida temperada de. macarrons amb rúcula .

Quant a les patates, un altre ingredient que fa tanta energia com joc, podem gaudir-ne en amanida amb múltiples ingredients. Està la. amanida amb patates i shiitakes rostides ; la que inclogui patates, germinats de bròquil i llombarda ; la que combina patates amb salmó fumat i aranja ; o la de. patates a la sueca amb raves, api, ou i poma.

Img 104267g
Imatge: CONSUMER EROSKI

Amanides amb arròs

Les amanides d’arròs, igual que les de pasta, són un món en si mateixes. Hi ha una gran quantitat de possibilitats. A més de. les cinc amanides d’arròs imprescindibles , i uns quants trucs per aconseguir els millors resultats, podem afegir: l’amanida de. arròs i plàtan fregit ; la de. arròs salvatge amb ordi, carabassó i bonic ; la de. arròs salvatge i basmati amb taronja ; i la de. arròs amb xampinyons, espàrrecs bladers i cigrons , una bona avantsala pel següent grup.

Img
Imatge: CONSUMER EROSKI

Amanides amb llegums

Els llegums són rics en proteïnes vegetals. Per això són interessants des del punt de vista nutricional. Encara que en els mesos freds protagonitzen els plats de cullera, també poden destacar (i molt) en exquisides amanides temperades.

Queda molt bé l’amanida de. mongetes blanques amb salmó fumat , com la de. cigrons amb bacallà o la de. cigrons amb taronja . Les llenties també ofereixen moltes opcions: podem fer llenties amb nous , unes llenties amb verdures fresques o unes llenties amb tonyina .

Img
Imatge: CONSUMER EROSKI

Amanides amb carns, peixos i mariscos

Algunes de les receptes citades porten peixos i mariscos , dos estupends ingredients per afegir a les amanides temperades. Altres variants delicioses són l’amanida amb passes, pinyons i llagostins , la de. goles amb carabassons , la de. bacallà amb formatge crema i la de. calamarsons amb vinagreta .

Img 95021g
Imatge: CONSUMER EROSKI

Quant a les carns, amb excepció del pernil, les que millor funcionen són les blanques, com les del pollastre i el gall dindi. Algunes idees tèbies: amanida de. pollastre amb pasta, alvocat i nous ; amanida de. endívies amb pollastre rostit ; amanida de. pollastre i poma ; i amanida de pit de pollastre de. gall dindi i mànec .