Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aquest aliment és la llet!

Bona i rica en nutrients molt importants pel nostre cos, la llet és un aliment molt saludable sobre el que, tanmateix, circulen molts rumors
Per Nacho Meneses 1 de març de 2019

Img blanc ampolla sempre llet hd

Econòmica, rica en calci -el seu principal nutrient-, i també font de vitamines (A, D, E i del grup B) i de proteïnes fàcilment digeribles com la caseïna i l’albúmina, la llet té un paper rellevant en la nostra alimentació al llarg de totes les etapes de la vida . Segons la. Societat Espanyola de Nutrició Comunitària , “un nen en edat escolar que begui mitjà litre de llet al dia aconsegueix, per aquesta via, la meitat de les proteïnes i més del 80% del calci i la vitamina B2 que necessita. Amb igual quantitat, un adult cobreix el 30% de les seves necessitats diàries de proteïnes i el 100% de les de calci”. Malgrat les seves bondats i els consells de consum, diversos rumors sense fonament científic intenten desprestigiar-la. D’això parlem en les següents línies.

Les recomanacions apunten, segons l’edat i situació fisiològica ( durant l’embaràs , lactància, adolescència, premenopausia i en edats avançades s’aconsella una ingesta major), a. entre dues i quatre racions de lactis diàries ; sense incloure, per descomptat, l’àmplia varietat de postres ensucrades elaborades amb llet (derivats lactis poc recomanables com natilles, flams, arròs amb llet, batuts de sabors…). L’Informe del consum d’alimentació en Espanya de 2017 assenyala que cada persona pren una mitjana de 69,9 litres de llet a l’any (equivalent a 48,45 euros anuals), encara que la tendència a la baixa ha estat constant des de l’any 2000 (excepte en 2009 i 2010), al abric de modes dietètiques i mites urbans que han vingut desaconsellant la seva ingesta.

Així es classifica la llet

Molts mites sobre la llet

La prevalença del. sobrepès i obesitat en la nostra societat ha fet que institucions i guies dietètiques hagin prioritzat el consum de llets amb un contingut reduït de greixos. Tanmateix, estudis recents han contribuït a matisar la validesa d’aquests raonaments, fins el punt d’assenyalar en la direcció oposada.

Segons un treball publicat en The American Journal of Clinical Nutrition (2016), el consum infantil de llet sencera comporta un menor risc d’obesitat, i suggereix que això pot deure al seu efecte saciante, que fa que si un nen no se sent satisfet tenda a menjar més quantitat d’altres aliments. Alhora, aquells menors que bevien una tassa de llet sencera al dia van registrar nivells de vitamina D comparables als que prenien tres tasses de llet amb un 1% de greix.

Més del 60% del calci de la dieta espanyola procedeix dels lactis

Malgrat el seu alt valor nutritiu, la llet continua sent víctima de rumors amb poc rigor científic, però àmpliament difosos en les xarxes socials. Pot ser que l’ésser humà sigui l’únic mamífer que pren llet després de la lactància, però això és així per ser l’única espècie que practica la ramaderia o que és capaç de munyir.

Existeixen al seu torn falses creences com que la. greix lacti és perjudicial o que cal retirar-la de la llet fins i tot per la població infantil. “Cal tenir en compte que més del 60% del calci de la dieta espanyola procedeix de els lactis, i el 75% dels escolars té ingestes de calci inferiors a les recomanades”, sosté Luis Calabozo, director general de la Federació Nacional d’Indústries Làcties ( FeNIL ).

Els mites, tanmateix, no es queden aquí. En hi ha també sobre la relació de la llet de vaca amb l’augment de la mucositat i malalties com l’asma, la diabetis o malalties cardiovasculars, acusacions desmentides repetidament per la literatura científica.

Nombrosos estudis han provat els seus beneficis tant per la població infantil com adulta . La recerca ja citada de The American Journal of Clinical Nutrition , de Canadà, concloïa que els nens que beuen llet de vaca són una mica més alts (1,5 centímetres de mitjana pels nens de tres anys) que aquells que consumeixen begudes vegetals com la de soia.

Per la doctora Ana Suero Roig, del servei de geriatria de l’Hospital General de Segòvia, el consum de lactis es considera també un dels primers tractaments davant els problemes de somni dels pacients majors, degut al triptòfan, un aminoàcid essencial precursor de la melatonina i la serotonina, hormones relacionades amb el ritme biològic que actuen com promotors del somni.