Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Blanco i en ampolla: sempre llet?

Les begudes vegetals no sols presenten diferències nutricionals amb la llet, sinó que també són diferents entre si
Per EROSKI Consumer 26 de maig de 2018

Img blanc ampolla sempre llet hd

De soia, d’arròs, de coco… Fa temps que les begudes vegetals es consumeixen amb normalitat, encara que estan lluny d’aconseguir l’estatus nutricional de l’autèntica llet. No poden ni compartir denominació. El Tribunal de la Unió Europea va dictaminar l’any passat que la paraula “llet” només és aplicable als productes d’origen animal. La resta, les begudes de soia, civada, arròs o ametlla, han passat a cridar això, “begudes” . A continuació s’aborden les diferències entre la llet i les begudes vegetals.

La llet no té substitut”, afirma, taxatiu, el doctor Antonio Villarino, president de la. Societat de Dietètica i Ciències de l’Alimentació . Encara que aquest aliment conté greix saturat i més sal que les begudes vegetals, també té nutrients que la fan imprescindible, “com proteïnes, aminoàcids, vitamines i el famós calci, tan saludable pels ossos, la contracció muscular o el funcionament del cor”, afegeix el nutricionista Álvaro Sánchez. Els experts tenen bastant clar que la llet de vaca resulta beneficiosa per l’organisme i, tanmateix, el seu consum ha descendit un 4% en l’últim lustre en Espanya. Fa una dècada, mantres com que “l’ésser humà és l’únic animal que pren llet en l’edat adulta” van afectar al seu consum.

A algunes begudes vegetals se’ls incorporen alguns nutrients que caracteritzen a la llet de vaca. És el cas del. calci . Però les proporcions són menors i té una pitjor absorció. “El calci és un compost inorgànic. Li costa travessar les parets del intestí”, explica el doctor Antonio Villarino. El que està present de manera natural en la llet ho té més fàcil que el que s’agrega a les begudes vegetals per enriquir-ne. També la. proteïna és de millor qualitat. Encara que la beguda de soia té una quantitat proteínica raonable, no pot comparar amb els lactis.

Begudes vegetals: no totes són iguals entre si

El procés d’elaboració de les begudes vegetals és senzill. Es remulla el gra, es mol i es cola. El líquid resultant, blanquinós, dista molt de ser un suc “com sí succeeix amb l’oli verge extra i l’oliva”. Gairebé tot és aigua i en l’elaboració es perd la fibra, que sadolla molt, una cosa sempre en boca dels nutricionistes. “La beguda és més bàsica que el gra del que procedeix”, adverteix Sánchez. Té menys minerals, antioxidants, vitamines i greixos bons.

En comparar la llet amb les begudes vegetals es tendeix a englobar a aquestes últimes sota la mateixa categoria. No obstant això, hi ha grans diferències entre elles. Una de. arròs es digereix molt bé i, encara que calòrica, és recomanable per les intoleràncies. La de. soia conté isoflavonas, amb alt poder antioxidant. La obtinguda a partir de. ametlla és rica en potassi i magnesi.

I respecte a la de. coco , convé distingir entre tres propostes ben diferents: la que s’empra en la cuina asiàtica per preparar curris, espessa, grassa i d’importació “manté la paraula llet en anglès o francès”; la beguda de coco, que competeix amb les anteriors; o l’aigua de coco, gairebé un refresc i convertida en l’elixir dels famosos.

Img semaforo begudes vegetalsImatge: CONSUMER EROSKI