Més de 6.000 receptes amb informació nutricional per saber triar la millor

Filtra receptes Tanca

Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Brou de peix

Img 145307 g
Temps > 1 h
Dificultat Fàcil
Valor energètic 68 kcal
Nombre de racions 4
Temporada Invierno, Otoño, Primavera, Verano

Elaboració

Una de les parts fonamentals de la sopa de peix és el fumet, o brou de peix. Aquesta és la base per a elaborar una substanciosa i correcta sopa. Per a l’elaboració del brou es poden utilitzar tant trossos de peix sencers com rodanxes o, en defecte d’això, parts menys nobles com les espines, el cap i les restes de la cua. Totes les peces han d’estar perfectament netes i sense restes de sang.

Començarem col·locant en una cassola àmplia les espines i cap. En la majoria dels casos s’utilitzen peixos blancs: els més benvolguts són el rap i el lluç. Usarem els caps desproveïts de les gales i les dents, i també usarem les espines centrals. Podem agregar trossos amb carn de peix, que es trauran als cinc minuts des que comenci a bullir. Si aquesta carn es deixa més de cinc minuts, s’assecarà i tindrà una textura desagradable i després no podrem utilitzar-la per a guarnir la sopa.

A més de les restes de peix, agregarem unes verdures netes i rentades, com una tija de porro, una ceba partida per la meitat, un manoll de julivert, mitja cabeça d’alls, uns granets de pebre i un chorrito de vi de Jerez o de brandi. Cobrim amb aigua freda i, quan comenci a bullir, amb una escumadora es retiren les impureses que queden en la superfície en forma d’escuma. Deixem que bulli el brou de manera suau i contínua durant 45 minuts.

Una vegada elaborat aquest brou, colem i reservem per al seu posterior ús, que pot ser des d’una sopa de peix, fins a una salsa marinera o una salsa verda per a amanir un peix al forn, o per a mullar un arròs o una fideuá. En qualsevol dels casos, mai s’agrega sal, ja que pot donar massa sabor. El punt de sal se li dona a la preparació que anem a elaborar amb aquest brou.

Semàfor nutricional

El semàfor nutricional és un sistema de colors que permet entendre els valors nutricionals d’una manera clara, ràpida i completa.

Una ració conté

Calories Greix Greix saturat Sucres Sal
68 0,5g 0,1g 1,5g 0,1g
3% 1% 0% 2% 1%

* de la ingesta de referència (IR) per a un adult

  • Baixa: el 10 % o menys de la ingesta de referència
  • Mitjana: entre el 10 % i el 35 % de la ingesta de referència
  • Alta: més del 35% de la ingesta de referència

Normalment, les receptes presenten ingredients amb un percentatge alt sobre la Ingesta de Referència (IR), és a dir, hi predominen els grocs i taronges. Aquests plats estan concebuts com a plat principal d’un dinar o un sopar, de manera que la mida de la ració és superior i la seva aportació nutricional és més elevada.

Per aquest motiu, les receptes tenen punts de tall diferents dels productes. Així, per exemple, mentre que un aliment qualsevol tindrà els nutrients de color groc fins a un valor màxim del 20 % de la IR, les receptes concebudes com un àpat principal tindran els nutrients en groc fins a un valor màxim del 35 % de la IR.

Calories Greix Greix saturat Sucres Sal
Què és baix per ració 200 Kcal o menys 7 g o menys 2 g o menys 9 g o menys 0,6 g o menys
Què és mitjà per ració Entre 200 Kcal i 700 Kcal Entre 7 g i 25 g Entre 2 g i 7 g Entre 9 g i 32 g Entre 0,6 g i 2,1 g
Què és alt per ració 700 Kcal o més 25 g o més 7 g o més 32 g o més 2,1 g o més
Nutrients Quantitat Diària Orientativa
Calories 2.000 Kcal
Greix 70 g
Greix saturat 20 g
Sucres 90 g
Sal 6 g

La Ingesta de referència (IR) és una guia sobre la quantitat total de calories i de diversos nutrients que hem d’ingerir al dia per mantenir una dieta sana. La informació sobre els percentatges d’IR indica què suposa la quantitat de nutrient d'una ració respecte de la IR per a aquest nutrient en el dia.

Els percentatges d’Ingesta de referència (IR) estan calculats per a una dona adulta amb una ingesta diària de 2000 Kcal. Les necessitats nutricionals individuals poden ser més altes o més baixes, en funció del sexe, l’edat, el nivell d’activitat física i altres factors.

A base de peix blanc, aquest brou és una excel·lent base per a la preparació de diverses receptes, així com per a consumir directament. S'elabora amb una mena de peix la quantitat de greix del qual és baixa. El brou de peix és ric en diversos nutrients, baix en greixos i sucre. Destaca la presència de iode, ferro, fòsfor i vitamines B6, B9, B1 o E. S'afegeixen vegetals com la ceba, porro o all per a donar més sabor al plat, la qual cosa a més suposa un augment de nutrients com a vitamines A, E i D, o minerals com a ferro, potassi, fòsfor o calci. És, doncs, una recepta sana i equilibrada, apta per a un gran nombre de consumidors.

Malalties per a les quals està recomanada aquesta recepta:
  • Alergia a la caseína
  • Alergia al huevo
  • Anemia ferropenica (falta de hierro)
  • Anemia perniciosa (carencia de vitamina B12)
  • Anemia por carencia de ácido fólico
  • Diabetes mellitus
  • Estreñimiento
  • Gastritis
  • Hipertensión arterial
  • Intolerancia a la lactosa
  • Intolerancia al gluten (celiaquía)
  • Meteorismo
  • Obesidad o sobrepeso
  • Osteoporosis
Malalties per a les quals no està recomanada aquesta recepta:
  • Ácido úrico y gota
  • Alergia al pescado
  • Cálculos en la vesícula biliar
  • Cálculos renales
  • Hipercolesterolemia
  • Hipertrigliceridemia