Més de 6.000 receptes amb informació nutricional per saber triar la millor

Filtra receptes Tanca

Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Castanyes en almívar

Img 150670 g
Temps > 1 h
Dificultat Alta
Valor energètic 612 kcal
Nombre de racions 4
Temporada Invierno, Otoño

Elaboració

Aquesta recepta ens servirà per mantenir en conserva les castanyes. Amb elles després podrem fer altres elaboracions, com pastís o pastelitos; coure’n en llet amb sucre i esmollades, o seguir cuinant en l’almívar fins que estiguin confitades en el xarop de sucre per obtenir el famós i deliciós “Marró Glacé” francès.

En primer lloc devem pelar les castanyes. Per això, farem una cort profunda en forma de creu en la pela, sense arribar a la polpa. Posem les castanyes amb la seva pela tallada en remull durant 15 minuts en aigua calenta. N’escorrem i introduïm en el forn a 180 °C, fins que la pela es comenci a corbar però sense que arribi a torrar la castanya per dins. Pelem les castanyes en calenta. Si la pell interior no s’hagués enlairat, tornem a introduir les castanyes de poques en poques en aigua bullint durant 1 minut. En traiem i en freguem amb un drap de cuina. D’aquesta manera ja en tindrem pelades i preparades per l’almívar.

Pesem les castanyes netes (per exemple, 400 grams) i preparem un almívar amb 400 grams de sucre i 40 ml d’aigua (3 cullerades). Quan l’almívar estigui a punt de bri fluix (és a dir, que estigui enganxós però no gaire dens), agreguem les castanyes. Coem a foc suau dins de l’almívar fins que les castanyes estiguin cuinades, que sabrem quan puguem punxar amb una fina agulla i aquesta penetri sense dificultat en la castanya cuita en l’almívar.

Escorrem les castanyes de l’almívar i introduïm en el pot de vidre on anem a conservar-ne. L’almívar resultant es pot utilitzar tal qual o es pot aromatitzar amb algun licor, agreguem una cucharadita de licor o unes gotes d’essència d’aroma de llimona o de vainilla. Cobrim les castanyes amb l’almívar calent fins 2 centímetres de la vora del pot, tanquem el pot de vidre amb la tapa a rosca i col·loquem boca avall sobre un drap i cobert amb un altre drap de cuina perquè faci el buit. D’aquesta manera deixem fins que es refredi la conserva. Una vegada a temperatura ambient podem conservar durant un any en un lloc apartat de la llum, fresc i sense humitat, ja que el sucre és un conservant natural.

Semàfor nutricional

El semàfor nutricional és un sistema de colors que permet entendre els valors nutricionals d’una manera clara, ràpida i completa.

Una ració conté

Calories Greix Greix saturat Sucres Sal
612 2,7g 0,4g 113,3g 0g
31% 4% 2% 126% 0%

* de la ingesta de referència (IR) per a un adult

  • Baixa: el 10 % o menys de la ingesta de referència
  • Mitjana: entre el 10 % i el 35 % de la ingesta de referència
  • Alta: més del 35% de la ingesta de referència

Normalment, les receptes presenten ingredients amb un percentatge alt sobre la Ingesta de Referència (IR), és a dir, hi predominen els grocs i taronges. Aquests plats estan concebuts com a plat principal d’un dinar o un sopar, de manera que la mida de la ració és superior i la seva aportació nutricional és més elevada.

Per aquest motiu, les receptes tenen punts de tall diferents dels productes. Així, per exemple, mentre que un aliment qualsevol tindrà els nutrients de color groc fins a un valor màxim del 20 % de la IR, les receptes concebudes com un àpat principal tindran els nutrients en groc fins a un valor màxim del 35 % de la IR.

Calories Greix Greix saturat Sucres Sal
Què és baix per ració 200 Kcal o menys 7 g o menys 2 g o menys 9 g o menys 0,6 g o menys
Què és mitjà per ració Entre 200 Kcal i 700 Kcal Entre 7 g i 25 g Entre 2 g i 7 g Entre 9 g i 32 g Entre 0,6 g i 2,1 g
Què és alt per ració 700 Kcal o més 25 g o més 7 g o més 32 g o més 2,1 g o més
Nutrients Quantitat Diària Orientativa
Calories 2.000 Kcal
Greix 70 g
Greix saturat 20 g
Sucres 90 g
Sal 6 g

La Ingesta de referència (IR) és una guia sobre la quantitat total de calories i de diversos nutrients que hem d’ingerir al dia per mantenir una dieta sana. La informació sobre els percentatges d’IR indica què suposa la quantitat de nutrient d'una ració respecte de la IR per a aquest nutrient en el dia.

Els percentatges d’Ingesta de referència (IR) estan calculats per a una dona adulta amb una ingesta diària de 2000 Kcal. Les necessitats nutricionals individuals poden ser més altes o més baixes, en funció del sexe, l’edat, el nivell d’activitat física i altres factors.

Les castanyes són un aliment molt saludable amb importants característiques nutricionals. És una fruita seca rica en nutrients que aporta, sobretot, hidrats de carboni i fibra. És un aliment saciante i que en alguns casos pot ser de difícil digestió. Es deuen mastegar bé i no menjar en excés. Són una molt bona font de minerals, com ara el magnesi, potassi, ferro i fòsfor, i vitamines del grup B. Es preparen en almívar, que els confereix encara més sabor dolç, a més convertir-ne en un excel·lent acompanyament per carns, peixos o com postres. Tanmateix, és una recepta molt calòrica i amb una gran quantitat de sucres. Deu consumir amb molta moderació.

Malalties per a les quals està recomanada aquesta recepta:
  • Ácido úrico y gota
  • Alergia a la caseína
  • Alergia al huevo
  • Alergia al pescado
  • Anemia ferropenica (falta de hierro)
  • Anemia perniciosa (carencia de vitamina B12)
  • Anemia por carencia de ácido fólico
  • Estreñimiento
  • Hipercolesterolemia
  • Hipertensión arterial
  • Hipertrigliceridemia
  • Intolerancia a la lactosa
  • Intolerancia al gluten (celiaquía)
  • Osteoporosis
Malalties per a les quals no està recomanada aquesta recepta:
  • Cálculos en la vesícula biliar
  • Cálculos renales
  • Diabetes mellitus
  • Gastritis
  • Meteorismo
  • Obesidad o sobrepeso