Més de 6.000 receptes amb informació nutricional per saber triar la millor

Filtra receptes Tanca

Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Codony casolà amb Thermomix

Temps 50 min - 1 h
Dificultat Mitjana
Valor energètic 106 kcal
Nombre de racions 4
Temporada Invierno, Otoño

Elaboració

En el got de la Thermomix col·loquem el sucre, un quart de llimona pelada (sense pell blanquinosa), juntament amb els codonys rentats amb pell, trossejats i sense llavors. Triturem donant màxima potència uns instants fins que es formi una mescla homogènia, programem 100 °C durant 50 minuts a velocitat 8 .

La mescla ha d’estar tot el temps movent-se. Si estigués molt espessa, de tant en tant pugem la velocitat, de manera que ens quedi una crema espessa. L’ideal és que, en espessir, deixem la tapa oberta perquè s’evaporin els sucs del codony i quedi una massa més consistent.

Quan vegem que ja està formada la crema del codony súper espessa i que no es mou ni removent amb una espàtula és el moment de treure de la Thermomix i abocar-la sobre un recipient de cristall perquè es refredi. Si una vegada fred, el codony està duro com esperem, cobrim amb una tapa el recipient i guardarem en el frigorífic. Si no està tan dur com esperàvem una vegada refredat, podem introduir de nou en el got de la Thermomix i deixar que es cuini uns altres 10 minuts a 100 °C i màxima potència , amb el filtre obert de la tapa perquè s’evaporin els sucs. Aquest codony guardat en la nevera ens durarà aproximadament 1 any.

Semàfor nutricional

El semàfor nutricional és un sistema de colors que permet entendre els valors nutricionals d’una manera clara, ràpida i completa.

Una ració conté

Calories Greix Greix saturat Sucres Sal
106 0g 0g 25,9g 0g
5% 0% 0% 29% 0%

* de la ingesta de referència (IR) per a un adult

  • Baixa: el 10 % o menys de la ingesta de referència
  • Mitjana: entre el 10 % i el 35 % de la ingesta de referència
  • Alta: més del 35% de la ingesta de referència

Normalment, les receptes presenten ingredients amb un percentatge alt sobre la Ingesta de Referència (IR), és a dir, hi predominen els grocs i taronges. Aquests plats estan concebuts com a plat principal d’un dinar o un sopar, de manera que la mida de la ració és superior i la seva aportació nutricional és més elevada.

Per aquest motiu, les receptes tenen punts de tall diferents dels productes. Així, per exemple, mentre que un aliment qualsevol tindrà els nutrients de color groc fins a un valor màxim del 20 % de la IR, les receptes concebudes com un àpat principal tindran els nutrients en groc fins a un valor màxim del 35 % de la IR.

Calories Greix Greix saturat Sucres Sal
Què és baix per ració 200 Kcal o menys 7 g o menys 2 g o menys 9 g o menys 0,6 g o menys
Què és mitjà per ració Entre 200 Kcal i 700 Kcal Entre 7 g i 25 g Entre 2 g i 7 g Entre 9 g i 32 g Entre 0,6 g i 2,1 g
Què és alt per ració 700 Kcal o més 25 g o més 7 g o més 32 g o més 2,1 g o més
Nutrients Quantitat Diària Orientativa
Calories 2.000 Kcal
Greix 70 g
Greix saturat 20 g
Sucres 90 g
Sal 6 g

La Ingesta de referència (IR) és una guia sobre la quantitat total de calories i de diversos nutrients que hem d’ingerir al dia per mantenir una dieta sana. La informació sobre els percentatges d’IR indica què suposa la quantitat de nutrient d'una ració respecte de la IR per a aquest nutrient en el dia.

Els percentatges d’Ingesta de referència (IR) estan calculats per a una dona adulta amb una ingesta diària de 2000 Kcal. Les necessitats nutricionals individuals poden ser més altes o més baixes, en funció del sexe, l’edat, el nivell d’activitat física i altres factors.

El codony es considera una fruita fresca. Posseeix importants beneficis per a l'organisme i entre els seus nutrients cal destacar la presència de ferro, calci, fibra, potassi, zinc, magnesi, sodi, fòsfor i una gran quantitat de sucres. També conté vitamines A, B9, C i E. Es prepara amb sucre, que s'afegeix a la que ja porta la pròpia fruita. Està, per tant, contraindicat per a persones amb diabetis, hipertrigliceridemia o excés de pes. És font de fibra, la qual cosa millora el trànsit intestinal. Una recepta de sabor dolç i indicada per a consumir com a postres o entre hores.

Malalties per a les quals està recomanada aquesta recepta:
  • Ácido úrico y gota
  • Alergia a la caseína
  • Alergia al huevo
  • Alergia al pescado
  • Anemia ferropenica (falta de hierro)
  • Anemia perniciosa (carencia de vitamina B12)
  • Anemia por carencia de ácido fólico
  • Estreñimiento
  • Gastritis
  • Hipercolesterolemia
  • Hipertensión arterial
  • Hipertrigliceridemia
  • Intolerancia a la lactosa
  • Intolerancia al gluten (celiaquía)
  • Meteorismo
  • Osteoporosis
Malalties per a les quals no està recomanada aquesta recepta:
  • Cálculos en la vesícula biliar
  • Cálculos renales
  • Diabetes mellitus
  • Obesidad o sobrepeso