Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Coses que et fan engreixar (i que tal vegada no imagines)

Per prevenir el sobrepès i l'obesitat no n'hi ha prou amb menjar menys i moure més, també cal vigilar altres factors quotidians de risc
Per Laura Caorsi 21 de gener de 2019

Tens un parc prop de casa? Dorms bé a les nits? T’agrada el teu treball? Què tal la relació amb els veïns? Si et preocupa que marca la bàscula, deuries revisar aquestes qüestions perquè l’obesitat no sols depèn de que mengem . L’entorn, els costums, el descans i l’estrès també influeixen en el pes corporal.

La dieta i l’exercici són l’estratègia més coneguda per aprimar, però si que volem és estar sans i mantenir un pes adequat, no n’hi ha prou amb menjar menys i moure més. És necessari revisar el nostre estil de vida al complet. Sabies que dormir poques hores o tenir son de mala qualitat, passar moltes hores asseguts, experimentar ansietat o viure en tensió emocional són altres causes del sobrepès? Així ho assenyala la Societat Espanyola per l’Estudi de l’Obesitat (SEEDO), que afegeix aquestes circumstàncies a la més coneguda: la falta d’exercici i la mala dieta .

Quatre factors que també influeixen en l’augment de pes

Img dieta ansietat dona hd
Imatge: zaretskaya
  • La falta de somni és una causa fonamental. Diversos estudis indiquen que dormir poc o dormir malament ens fa propensos a engreixar: en part, perquè les hormones que s’alliberen durant el somni controlen l’apetit; i, en part, perquè mentre dormim no mengem. Els problemes de somni, per tant, afecten a aquests dos factors. A més, els trastorns del somni poden provocar alteracions hormonals i afavoreixen l’aparició d’altres problemes seriosos de salut, com la diabetis mena 2.
  • L’entorn també resulta clau. No tenir prop de casa parcs o llocs on fer exercici de manera regular, estar envoltats per ofertes d’aliments insans o no tenir accés a aliments saludables conformen que els experts denominen un “ambient obesogénico”; és a dir, un context que facilita una vida sedentària i una mala alimentació. Això explica que les persones amb menys recursos econòmics presentin majors taxes de sobrepès i obesitat, com detalla el dietista-nutricionista Aitor Sánchez García en aquest article .
  • Les relacions socials no són innòcues. Diferents recerques han mostrat que les persones tendeixen a guanyar quilos quan els seus amics tenen sobrepès, i que són més propenses a aprimar si els seus amics estan prims. L’obesitat no és contagiosa, però els estils de vida i els patrons de normalitat, sí. És més fàcil menjar sa si els nostres amics i familiars ho fan de manera habitual.
  • L’estrès, l’avorriment, l’ansietat o la depressió influeixen en la nostra forma de menjar. Una persona que està baix pressió, que té problemes familiars o que sofreix massa estrès en el treball té més probabilitats: de menjar més quantitat, de fer-ho d’una manera més desordenada i d’elegir productes de pitjor qualitat nutricional, que són els més palatables i, per tant, plaents. “La palatabilidad (el grat que resulta un aliment al paladar) influeix moltíssim en les nostres preferències alimentàries. Com més plaents siguin els aliments, major serà la nostra ingesta, a vegades per sobre de l’apetit”, indica el dietista-nutricionista Julio Basulto . Si que busquem és compensar amb el menjar un mal dia, és probable que no elegim la més saludable.