Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Diabetis i esport: per què hidratar bé

La hidratació és un pilar fonamental en la gestió de la diabetis, més encara quan fem esport i activitat física a l'estiu
Per Elsa Jiménez 29 de juliol de 2021

Les altes temperatures pròpies de l’estiu poden provocar complicacions en la salut de les persones amb diabetis que poden produir com conseqüència d’una mala hidratació . Per això, els experts recorden l’especial importància de la ingesta regular de líquids durant l’estació estival, amb la finalitat d’evitar un empitjorament de la salut i episodis greus com hipoglucèmies. I sobretot si es practica algun esport . Sobre la importància de la hidratació i la diabetis tracta el següent article.

El sedentarisme és un dels principals factors que provoca complicacions de salut a curt, mitjà i llarg termini, entre les que es troben l’obesitat i el sobrepès, causants de malalties com la diabetis. Combatre tot això a través de l’esport és crucial i fomentar-ho a totes les edats resulta clau per tenir una bona qualitat de vida.

A l’hora de frenar la prevalença de la diabetis a tot el món, els bons hàbits no sols passen per la. alimentació , sinó també per. la pràctica regular d’activitat física, un pilar que, juntament amb l’adherència al tractament i la formació diabetológica, és fonamental .

Diabetis i esport: la importància de la hidratació

Però en aquesta equació de vida saludable no pot faltar la hidratació, una cosa molt important, i molt especialment per les persones amb diabetis. I és que presenten un major risc de patir deshidratació quan els seus nivells de glucosa en sang s’eleven, fent que els ronyons tractin d’eliminar-la mitjançant l’orina, augmentant les visites al bany i, en conseqüència, la deshidratació. Per aquests motius, la pauta de. ingerir els litres diaris recomanats (entre 1,5 i 2 litres), es faci o no esport, fins i tot quan no es té set , no pot oblidar.

Les conseqüències de practicar esport sense hidratar de manera correcta poden implicar episodis de complicacions de la diabetis. Així que es deuen tenir en compte els. símptomes de no estar adequadament hidratat:

  • augment de la sensació de set
  • boca seca
  • marejos i mal de cap
  • problemes per concentrar
  • pell resseca
  • fatiga

A més, a través del. color de l’orina es pot valorar l’estat d’hidratació: si té un to transparent, significa que la persona està correctament hidratada; per contra, fosc, cal actuar i ingerir els líquids que siguin necessaris.

Hidratació per combatre les altes temperatures a l’estiu

Amb l’arribada de les altes temperatures, la pràctica d’alguna activitat física, sumat al període estival i els canvis d’horaris i/o rutines que comporta, poden resultar el còctel perfecte per alterar els nivells de glucèmia de les persones amb diabetis. Per aquest motiu hi hagi prestar una especial atenció al control i la gestió de la patologia en el seu conjunt, amb la finalitat d’evitar possibles complicacions .

Per això, entre les recomanacions dels experts, destaquen la hidratació constant i la no realització d’exercici a l’aire lliure durant les hores de major calor, per així sofrir no sols complicacions de la diabetis, sinó també de la salut com cops de calor . En concret, s’aconsella:

  • evitar l’exposició solar en les hores centrals del dia (12.00-17.00 hores).
  • reduir les activitats físiques en l’exterior en aquesta mateixa franja horària.
  • beure entre 1,5 i 2 litres de líquids diaris, prioritzant l’aigua i deixant de costat la cafeïna, l’alcohol i les begudes ensucrades.

Esport i qualitat de vida

Les persones amb diabetis poden fer tot mena d’esports i exercicis físics de manera controlada , i tenint en compte sempre la hidratació. Malgrat això, cada individu deu tenir en compte els factors que poden incidir en els seus nivells de glucèmia i pautar amb el seu professional mèdic l’activitat física més adequada.

Els experts assenyalen que, depenent de l’edat, es deu fer, uns 30-40 minuts d’activitat física diaris tots els dies de la setmana , que consisteixin en caminar o córrer de forma suau. A més, pels més actius es recomanen tot mena d’activitats aeròbiques, des del futbol a la natació o l’atletisme.

L’esport contribueix a millorar la salut i a prevenir malalties i complicacions, afavorint el control i la gestió de la diabetis, la pèrdua de pes, la prevenció de malalties cardiovasculars i la millora de la salut emocional.

L’objectiu de practicar esport és millorar la salut en general, sense descurar l’alimentació, la hidratació i el tractament mèdic pautat, durant els 365 dies de l’any.