Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El gall dindi és sa (si el saps elegir)

La carn de gall dindi és saludable i econòmica, però cal saber elegir-la, sobretot, quan es tracta de companatge. Això és que deus tenir en compte per encertar
Per Laura Caorsi 2 de gener de 2019
elegir buen pavo en lonchas
Imagen: Jan Vašek

Si en la nostra llista de bons propòsits hem inclòs millorar la nostra alimentació, és probable que intentem fer canvis en la dieta i elegir aliments més lleugers. El gall dindi és un d’ells, però són totes les versions igual de saludables? Resulta que no. A continuació, veurem el perquè.

Carn i companatge de gall dindi

Comencem pel principi: la carn de gall dindi és molt sana. Comparada amb altres carns d’ocell, és la que conté menys colesterol, menys grasses i més proteïnes. En 100 grams de pit de pollastre a la planxa només hi ha 145 kcal, gairebé el 30% són proteïnes i menys del 3% són grasses. La resta són minerals i aigua. Per tant, sí, estem davant un aliment que compleix amb els requisits indispensables per formar part d’una dieta saludable i magra.

A més (i això és important, sobretot en plena costa de gener), es tracta d’un aliment assequible , que permet incorporar-ho al nostre menú quotidià sense exigir-li un sobreesforç a la butxaca. Si ho combinem amb alguns bàsics, com l’arròs integral o el cuscús, i amb verdures i fruites de temporada, podrem menjar ric i sa per pocs diners.

Tanmateix, no és el mateix la carn de gall dindi que el companatge de gall dindi , aquest producte tan popular que solem menjar fred i en rodanxes. Amb excepció de les calories, en les que gairebé no hi ha diferència, els valors nutricionals són diferents i també la seva composició. Per concretar: en 100 grams de companatge de gall dindi, les proteïnes es redueixen a la meitat i els greixos es multipliquen per quatre. La presència de vitamines (ja de per si mateix, discreta en la carn de gall dindi) queda reduïda a meres traces, mentre que el contingut de sal es multiplica per sis. És a dir que, a igual quantitat d’aliment, estarem consumint uns nutrients ben diferents.

I les diferències no acaben aquí perquè, si observem les etiquetes dels diversos companatges, trobarem que es componen de diversos ingredients (aigua, sucre, sal, proteïnes làctiques, midó de patata…) i que no tot el pes del producte és carn de gall dindi. La composició i les proporcions varien segons les marques i les seves propostes (per exemple, en les versions amb menys grasses o sal), però el ventall podria resumir d’aquesta manera: la presència del gall dindi en el companatge va des d’un 55% a un 90%. En el millor dels casos, estarem menjant un 10% d’ingredients afegits; en el pitjor, aquests ingredients suposaran més la meitat de que mengem.

Conèixer aquesta informació és important pels consumidors per dues raons. La primera, perquè és habitual pensar que el gall dindi en rodanxes és molt sa. La segona, perquè prenem decisions de compra i dietètiques basades en aquesta percepció. I, en aquest sentit, les dades oficials són molt clars. Segons l”Informe del consum d’alimentació en Espanya 2017′ del Ministeri d’Alimentació, la ingesta domèstica de carn fresca aquest any es va reduir un 2,2% respecte a 2016 (inclosa la de gall dindi). En paral·lel, va haver-hi un augment en la demanda de carn processada , com el companatge, per primera vegada en quatre anys.

Consells per elegir bé

Img jamon york beu hd
Imatge: ajafoto

La millor opció, fins i tot per fer un entrepà, és comprar carn de gall dindi i preparar-la a casa a la planxa. Però, si no tenim temps o ens resulta més pràctic utilitzar el companatge de gall dindi en rodanxes, llavors caldrà oblidar del reclam publicitari dels envasos i mirar amb atenció les etiquetes. I què devem llegir allí? Pren nota d’aquests consells:

  • No confondre publicitat amb informació. Les expressions “tradicional”, “artesà”, “recepta clàssica”, “natural” o “a l’estil casolà” s’utilitzen com sinònim de qualitat, però nutricionalment no signifiquen res. Les paraules que en realitat importen estan en la llista d’ingredients i en la taula nutricional. Aquesta sí és informació rellevant.
  • Buscar el que tingui major percentatge de gall dindi. En general, està indicat. Si no ho estigués, cal recordar que la llista d’ingredients d’un producte sempre està ordenada de major a menor . Cal deduir el percentatge de gall dindi en funció de les quantitats dels altres ingredients.
  • Observar aquests altres ingredients. Quants menys, millor.
  • Triar versions baixes en sal. En els companatges de gall dindi estàndard, el contingut de sal ronda entre 1% i el 2%. Un aliment conté molta sal, si porta 1,25 g o més per cada 100 g de pes (el consum màxim recomanat per l’OMS és de 5 g al dia). Com explica el doctor Carlos Casabona , l’expressió “contingut reduït de sodi/sal” tan sols “significa que té una reducció del 25% en comparació amb un altre producte similar. Si aquest producte té molta sal (per exemple, 2 g per cada 100 g), el ‘reduït’ també la seguirà tenint (1,5 g per cada 100 g)”.
  • Acompanyar-ho bé. Si s’utilitzarà en un entrepà, triar un pa integral i, si és possible, del dia. El pa de motlle industrial també conté sal i sucre en la seva composició. Sumar-li ingredients vegetals i oli d’oliva verge i condimentar amb espècies.