Més de 6.000 receptes amb informació nutricional per saber triar la millor

Filtra receptes Tanca

Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Moniatos al forn

Img 145612 g
Temps 40-50-min
Dificultat Fàcil
Valor energètic 120 kcal
Nombre de racions 4
Temporada Invierno, Otoño

Elaboració

Amb la finalitat d’elaborar aquesta recepta de moniato al forn, rentem de manera conscienciosa la pell del moniato, raspant per llevar la terra que sol tenir en la superfície. Emboliquem d’un en un els moniatos amb paper d’alumini, col·loquem en la safata de forn i introduïm en el forn precalentado a 150 °C durant 40 minuts. La cocció lenta produeix que el sabor sigui mes dolç i suau.

Per comprovar que estan cuits, introduïm un ganivet o una broqueta. Si s’enfonsa sense dificultat fins el seu interior significa que estan fets. Es poden menjar cruixents o menys fet, a gust del comensal. Una vegada rostits, llevem el paper d’alumini i trossegem els moniatos per poder utilitzar-los en altres receptes o menjar com dolça tentempié.

Curiositats sobre els moniatos

El seu nom popular, el més conegut és el de moniato, però també s’associa a altres com moniato, moniato o patata dolça. Per fora, el seu aspecte pot semblar al de la patata, encara que per dins pot semblar una carabassa; no obstant això, el  consum del moniato en cru no és recomanable, cal cuinar-ho.

Entre les propietats nutricionals més destacades d’aquest aliment originari de Mèxic i Veneçuela, encara que ara es conrea sobretot en Andalusia, es troben les Vitamines A, B i C , a més és un aliment ric en minerals com calci, fòsfor i potassi. D’altra banda, els experts garanteixen que és un aliment ric en hidrats de carboni i per tant, font  d’energia.

A més de. cuinar al forn , també pot fer en el. microones en a penes 11 minuts, a la. graella, fregit, i fins i tot, bullit, amb abundant aigua, canyella i sucre. En el cas de cuinar fregit, convé utilitzar un paper  de cuina perquè es dipositi aquí tot el greix i es pugui menjar amb una mica de sal, pebre o altres salses com mostassa, maionesa…. .

Són molts els consumidors que es pregunten si és més saludable la patata o el moniato, sense oblidar que poden elaborar patates de moniato. Davant aquesta qüestió, la Federació Espanyola de Nutrició (FEN),  explica que les patates contenen unes 88 quilocalories per cada 100 grams, un 18% d’hidrats de carboni i un escàs 2% de fibra. Mentre que el moniato té 101 quilocalories en la mateixa quantitat, té un 21,5% d’hidrats de carboni i un 2,5% de fibra.

Finalment, convé recordar que és una planta tropical i no suporta les baixes temperatures . Així, les condicions idònies per la seva cultiu són una temperatura mitjana durant el període de creixement superior als 21 °C, un ambient humit i bona lluminositat. La temperatura mínima de creixement és 12 °C.

Semàfor nutricional

El semàfor nutricional és un sistema de colors que permet entendre els valors nutricionals d’una manera clara, ràpida i completa.

Una ració conté

Calories Greix Greix saturat Sucres Sal
120 0,7g 0,3g 4,9g 0g
6% 1% 1% 5% 0%

* de la ingesta de referència (IR) per a un adult

  • Baixa: el 10 % o menys de la ingesta de referència
  • Mitjana: entre el 10 % i el 35 % de la ingesta de referència
  • Alta: més del 35% de la ingesta de referència

Normalment, les receptes presenten ingredients amb un percentatge alt sobre la Ingesta de Referència (IR), és a dir, hi predominen els grocs i taronges. Aquests plats estan concebuts com a plat principal d’un dinar o un sopar, de manera que la mida de la ració és superior i la seva aportació nutricional és més elevada.

Per aquest motiu, les receptes tenen punts de tall diferents dels productes. Així, per exemple, mentre que un aliment qualsevol tindrà els nutrients de color groc fins a un valor màxim del 20 % de la IR, les receptes concebudes com un àpat principal tindran els nutrients en groc fins a un valor màxim del 35 % de la IR.

Calories Greix Greix saturat Sucres Sal
Què és baix per ració 200 Kcal o menys 7 g o menys 2 g o menys 9 g o menys 0,6 g o menys
Què és mitjà per ració Entre 200 Kcal i 700 Kcal Entre 7 g i 25 g Entre 2 g i 7 g Entre 9 g i 32 g Entre 0,6 g i 2,1 g
Què és alt per ració 700 Kcal o més 25 g o més 7 g o més 32 g o més 2,1 g o més
Nutrients Quantitat Diària Orientativa
Calories 2.000 Kcal
Greix 70 g
Greix saturat 20 g
Sucres 90 g
Sal 6 g

La Ingesta de referència (IR) és una guia sobre la quantitat total de calories i de diversos nutrients que hem d’ingerir al dia per mantenir una dieta sana. La informació sobre els percentatges d’IR indica què suposa la quantitat de nutrient d'una ració respecte de la IR per a aquest nutrient en el dia.

Els percentatges d’Ingesta de referència (IR) estan calculats per a una dona adulta amb una ingesta diària de 2000 Kcal. Les necessitats nutricionals individuals poden ser més altes o més baixes, en funció del sexe, l’edat, el nivell d’activitat física i altres factors.

Els moniatos són tubercles amb una composició nutricional molt completa. Entre les seves propietats nutricionals destaca la presència de vitamina A, que significa una excel·lent dosi d'antioxidants per l'organisme. També és font de vitamines E, K, B1, B3, B5 i B7. Quant a minerals, destaca la presència de calci, fibra, potassi, iode, magnesi, fòsfor i zinc. És font de carbohidrats, que suposa una dosi d'energia per l'organisme, però deu moderar el seu consum. Entre els seus beneficis destaca la seva capacitat per enfortir el sistema immunitari, així com la pell i les mucoses. És una recepta idònia per consumir en època tardorenca i amb moderació.

Malalties per a les quals està recomanada aquesta recepta:
  • Ácido úrico y gota
  • Alergia a la caseína
  • Alergia al huevo
  • Alergia al pescado
  • Anemia ferropenica (falta de hierro)
  • Anemia perniciosa (carencia de vitamina B12)
  • Anemia por carencia de ácido fólico
  • Estreñimiento
  • Gastritis
  • Hipercolesterolemia
  • Hipertensión arterial
  • Hipertrigliceridemia
  • Intolerancia a la lactosa
  • Intolerancia al gluten (celiaquía)
  • Osteoporosis
Malalties per a les quals no està recomanada aquesta recepta:
  • Cálculos en la vesícula biliar
  • Cálculos renales
  • Diabetes mellitus
  • Meteorismo
  • Obesidad o sobrepeso