Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Paradoxa mundial: futbol en la tele, calories en el sofà

El menjar ràpid, els refrescos i les begudes alcohòliques triomfen durant la Copa Mundial de Futbol, segons diversos estudis
Per Laura Caorsi 25 de juny de 2018

Els nostres hàbits de consum canvien de forma radical durant els campionats de futbol, i el Mundial que se celebra en Rússia aquests dies no és l’excepció. Al llarg d’aquest mes, el sofà, els. snacks i les cerveses li guanyaran per golejada a la dieta saludable i l’exercici físic. Diferents enquestes i estudis fets recentment tradueixen a números les nostres preferències alimentàries. I, a tenor de les seves conclusions, l’equip dels nutricionistes té poc que celebrar: els. snacks , els refrescos, la pizza, l’alcohol i el menjar per portar lideren aquesta llista de productes favorits on les llaunes i les borses consumides es conten per milions.

Img futbol tele calorias sofaImatge: blackregis2

Durant les competicions esportives mengem pitjor. Hi ha més fast food i menys cuina casolana; més patates fregides i menys amanides; més refrescos i menys aigua. Quan es tracta de veure un partit de futbol en la televisió, les nostres preferències canvien bastant, i les dades deixen poc marge pel dubte. Alguns estudis, com el fet enguany per la consultora Oath, assenyalen que els. snacks i els refrescos són els dos productes més consumits en Espanya durant la Copa Mundial de Rússia. Al picotejo de borsa i les begudes ensucrades li segueixen, de prop, les pizzes, les begudes alcohòliques i el menjar per portar.

850 milions de llaunes de cervesa en un mes de Mundial de Futbol

Però de quines quantitats parlem? Una enquesta recent del portal Tiendeo ens posa sobre la pista. En Espanya, durant el Mundial, consumirem 850 milions de llaunes de cervesa, 680 milions de llaunes de refrescos, 325 milions de borses de patates fregides i 127 milions de pizzes. I això, només els adults. Tot apunta a què associem l’oci a certa mena d’aliments i begudes que deixen fora de joc a que es considera una dieta saludable.

Les anàlisis també indiquen que, en el nostre país, considerem al futbol com un acte social. El 90% dels qui segueixen aquest torneig ho fan acompanyats (ja sigui per la família, com pels amics) i, si bé en Espanya som el doble de propensos que els francesos, els anglesos o els alemanys a veure els partits en el bar, el 67% prefereix fer-ho en la seva casa i, en concret, en el seu sofà.

I el menjar de sofà no sol ser elaborada; més encara quan els nostres ulls no estan posats en el plat, sinó en la pantalla del televisor. En aquests casos, tot que sigui picotejo (com els nachos i les patates fregides) o es presti a ser menjat amb la mà (com la pizza o les salsitxes) té més probabilitats de triomfar que un rellom Wellington. Fins i tot si preparem una cosa casolana, serà estil fast food . Quan hi ha partit, el menjar és un accessori al que no se li presta massa atenció. Només se li exigeix que estigui rica i saborosa; és a dir, que tingui quantitats generoses de greixos i sucre o, en aquest cas, de greixos i sal.

Les persones som proclius a elegir aliments d’alta densitat energètica; és a dir, aliments que en poc pes concentren una gran quantitat d’energia. Ens resulten gratificants, palatables i ens fan molt plaer. Al nostre cervell li encanten els aliments poc sans i, quan els consumim, no sols ens recompensa fent-nos sentir bé, també envia senyals perquè seguim menjant d’això que està tan ric, més enllà de l’apetit. Per aquesta raó -i també perquè molts aliments processats contenen potenciadors del sabor, com el. glutamat monosódico – és pràcticament impossible menjar tan sols una patata fregida de la borsa.

Img picotejo mundial hdImatge: belchonock

En el marcador (de quilòmetres): futbolistes 10, nosaltres 0

Aquest campionat del món està patrocinat per una marca de refrescos, una de menjar ràpid i una de cervesa, que fins i tot ha aconseguit canviar la legislació dels països on se celebra el torneig per permetre la venda de begudes alcohòliques dins dels estadis. Va succeir en el Mundial de Brasil, en 2014, i ha tornat a ocórrer ara.

Si s’ha de jutjar pels estudis, les nostres eleccions alimentàries van de la mà d’aquesta publicitat. Tanmateix, els espectadors no imitem tot que veiem. Per exemple, un jugador de futbol recorre, en mitjana, uns 10 quilòmetres per partit, mentre que nosaltres, a casa, recorrem zero. El sedentarisme, la mala alimentació i el consum excessiu d’alcohol són, al costat del tabaquisme, els principals factors de risc de sofrir malalties molt serioses -fins i tot mortals- com les cardiovasculars, la diabetis o el càncer. Quan va ser l’última vegada que caminem o vam córrer 10 quilòmetres? Amb quina freqüència ho fem?

La paradoxa del Mundial és precisament aquesta: l’esport es queda en la televisió, mentre que les calories s’expandeixen en el sofà. Però no tot està perdut. Una manera pràctica de remuntar el partit és imitar més als futbolistes i menys als anuncis. Caminar més i menjar millor. Picar menys i reduir les hores que passem asseguts a casa. Els jugadors, a més de l’exercici físic durant el joc, entrenen durant tota la setmana. Són esportistes d’elit i, com tals, tenen un estil de vida actiu. També cuiden la seva alimentació. La Federació Internacional d’Associacions de Futbol, més coneguda com FIFA, recull uns quants consells dietètics pels jugadors . No hi ha snacks , pizzes o cerveses entre les recomanacions. Per contra, es posa èmfasi en portar una dieta variada que cobreixi les exigències d’energia i que estigui basada en “aliments rics en nutrients, com ara verdures, fruites, mongetes, llegums, cereals, carns magres, peixos i lactis”.