Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Què amaguen les teves galetes favorites?

Analitzem els 15 menes de galetes preferits pels consumidors per conèixer què contenen i en quina quantitat
Per EROSKI Consumer 2 de octubre de 2018
Img galletasalvarofernandez

En el desdejuni, en el berenar, durant un viatge amb cotxe o com recurs exprés per picar a mitjan tarda. Les galetes estan presents de moltes maneres en la nostra vida quotidiana. No sols n’utilitzem per acompanyar postres, combinar amb gelats o fer pastissos d’aniversaris -que també-, sinó que formen part de la nostra alimentació habitual. Cadascun de nosaltres menja, de mitjana, gairebé sis quilos a l’any. Això és molt o és poc? A tenor de la seva composició nutricional i de les recomanacions dels experts, és massa, ja que les galetes deurien ocupar un lloc molt ocasional en la dieta i reduït en els nostres armaris.

Tanmateix, la seva presència és més que notable. Aquest producte està íntimament lligat a una gran varietat de rutines i, fins i tot, al nostre imaginari, on un got de llet tèbia acompanyat amb galetes és un pensament reconfortant i plaent. Però és sa? Què li aporten les galetes al nostre organisme? Són totes iguals? En EROSKI CONSUMER ens hem fet aquestes i altres preguntes per descobrir què contenen, en quines quantitats i de quina manera es presenten als consumidors. Perquè, si bé tots els ingredients deuen estar detallats en el paquet, en realitat no tots s’ensenyen de la mateixa manera: mentre alguns, com la fibra, es destaquen; a altres, com els greixos, no és tan senzill trobar-los.

15 marques de galetes, a examen

En el nostre número d’octubre publiquem una completa recerca sobre les 15 galetes més freqüents en la cistella de la compra. El ventall de gustos és ampli: va des de les senzilles María fins les farcides, com les Oreig, passant per n’estilo digestive , les que asseguren tenir 0% de sucres afegits i les que estan dirigides específicament al públic infantil, com les Dinosaurus. I quin hem descobert? Que totes elles són molt calòriques (incloses les que no contenen sucres), que aporten importants quantitats de greixos, de sucre i també de sal (encara que no es noti). Quan en mengem, és molt fàcil excedir dels límits diaris recomanats d’aquests nutrients.

En 50 grams d’aquestes galetes hi ha més de 200 Kcal. I encara que la xifra varia bastant entre les que tenen més i les que tenen menys, convé recordar aquesta dada: la majoria de les mostres analitzades sumen més calories que un plàtan i 50 g de pa. D’on procedeix tanta energia? Dels greixos, del sucre o de. tots dos ingredients combinats .

Greixos i sucre en les galetes

Els greixos són una de les fonts calòriques més importants i, malgrat la seva mala fama, són indispensables pel nostre cos. Això sí, no tots els greixos són iguals . N’hi ha millors i pitjors i, en el món de les galetes, aquestes últimes són les que més abunden. Algunes de les marques analitzades contenen una quantitat notable d’aquest nutrient: gairebé la quarta part són grasses. És molt o és poc? Pensem-ho en grams. Si en una ració d’aquestes galetes hi ha 12 g de greix i el límit diari recomanat de greixos saturats està en els 20 g (una mica menys pels nens), serà molt fàcil sobrepassar aquest topall si aquests productes estan presents en la nostra dieta de manera habitual.

El sucre és un altre ingredient crucial; el protagonista de les galetes. Prova d’això és la seva posició en el segon i tercer lloc en la llista d’ingredients de totes les marques. A més, pot adoptar diferents noms: glucosa, xarop de glucosa, mel, xarop, sucre de canya, mel de canya, sucre bru, emplafona, concentrats de. sucs de fruites, nèctar … Cada vegada que llegim alguna d’aquestes expressions, estarem llegint sucre. La quantitat total d’aquest ingredient la trobem en la taula de composició nutricional. I, encara que hi ha grans diferències entre les diferents marques, en gairebé totes és elevada i en algunes és sorprenent. Com de sorprenent? En la nostra anàlisi hem trobat casos en els que només dues galetes sumen 20 g de sucre. Les recomanacions oficials per la ingesta d’aquest nutrient és de 25 g al dia com quantitat idònia al dia, 50 g com a màxim acceptable.

Img grafico

Fibra i sal en les galetes

Hi ha altres dos ingredients als que es deu parar esment: la. fibra i la sal. El primer és bo i desitjable i, per això, fàcil de detectar: gairebé tots els productes que contenen fibra ho destaquen en els seus envasos. Amb tot, la millor manera de comprovar si un aliment és integral de debò consisteix en llegir la llista d’ingredients: ho serà si la major part de la. farina és integral de blat (o un altre cereal) o farina de blat (o un altre cereal) de. gra sencer .

Menys fàcil de detectar -i imaginar- és el contingut de sal, encara que està molt present en les galetes. En la mostra analitzada, el valor d’aquesta substància oscil·la entre el 0,1 g i els 0,6 g per ració, quantitat que supera el 10% de la ingesta diària màxima de referència. En general, la sal és més abundant en les galetes que han estat elaborades amb farines integrals o sense sucres. És probable que la major presència de fibra o la falta de sucres (factors que afecten de forma negativa al sabor) vulguin ser compensats pels fabricants amb l’addició d’una quantitat de sal superior a la de la resta.

Img portada consumer octubre 2018

Per accedir a l’anàlisi completa, consulta la revista impresa .