Més de 6.000 receptes amb informació nutricional per saber triar la millor

Filtra receptes Tanca

Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Sardines farcides gratinades al forn

Img 31671 g
Temps 15-20 min
Dificultat Fàcil
Valor energètic 535 kcal
Nombre de racions 4
Temporada Otoño, Verano

Elaboració

Netegem les sardines, les rentem, descamamos i les evisceramos, passant-les pel doll d’aigua freda. Finalment els llevem la seva espina central i reservem.

Una vegada netes i obertes, salem la part interior de les sardines.

A l’hora d’emplenar-les:

Sobre una sardina oberta col·loquem una rodanxa fina de formatge, i un pebrot rostit amb una mica d’all prèviament passat per la paella amb una mica d’oli d’oliva.

Disposem una altra sardina damunt i col·loquem sobre una llesca de pa amb tomàquet natural i introduïm al forn a 200 °C durant 10 minuts perquè es gratinin i es cuinin per dins.

Traiem del forn i presentem a la taula sobre el pa rostit amb tomàquet. Acompanyem d’una amanida d’escarola.

Semàfor nutricional

El semàfor nutricional és un sistema de colors que permet entendre els valors nutricionals d’una manera clara, ràpida i completa.

Una ració conté

Calories Greix Greix saturat Sucres Sal
535 21,8g 10,3g 6,4g 1,2g
27% 31% 52% 7% 21%

* de la ingesta de referència (IR) per a un adult

  • Baixa: el 10 % o menys de la ingesta de referència
  • Mitjana: entre el 10 % i el 35 % de la ingesta de referència
  • Alta: més del 35% de la ingesta de referència

Normalment, les receptes presenten ingredients amb un percentatge alt sobre la Ingesta de Referència (IR), és a dir, hi predominen els grocs i taronges. Aquests plats estan concebuts com a plat principal d’un dinar o un sopar, de manera que la mida de la ració és superior i la seva aportació nutricional és més elevada.

Per aquest motiu, les receptes tenen punts de tall diferents dels productes. Així, per exemple, mentre que un aliment qualsevol tindrà els nutrients de color groc fins a un valor màxim del 20 % de la IR, les receptes concebudes com un àpat principal tindran els nutrients en groc fins a un valor màxim del 35 % de la IR.

Calories Greix Greix saturat Sucres Sal
Què és baix per ració 200 Kcal o menys 7 g o menys 2 g o menys 9 g o menys 0,6 g o menys
Què és mitjà per ració Entre 200 Kcal i 700 Kcal Entre 7 g i 25 g Entre 2 g i 7 g Entre 9 g i 32 g Entre 0,6 g i 2,1 g
Què és alt per ració 700 Kcal o més 25 g o més 7 g o més 32 g o més 2,1 g o més
Nutrients Quantitat Diària Orientativa
Calories 2.000 Kcal
Greix 70 g
Greix saturat 20 g
Sucres 90 g
Sal 6 g

La Ingesta de referència (IR) és una guia sobre la quantitat total de calories i de diversos nutrients que hem d’ingerir al dia per mantenir una dieta sana. La informació sobre els percentatges d’IR indica què suposa la quantitat de nutrient d'una ració respecte de la IR per a aquest nutrient en el dia.

Els percentatges d’Ingesta de referència (IR) estan calculats per a una dona adulta amb una ingesta diària de 2000 Kcal. Les necessitats nutricionals individuals poden ser més altes o més baixes, en funció del sexe, l’edat, el nivell d’activitat física i altres factors.

Les sardines pertanyen a la gran família dels peixos blaus i, com a tals, destaquen pel seu contingut en àcids grassos omega 3, que es consideren protectors dels trastorns circulatoris.
Aquesta saborosa recepta inclou dos peixos blaus, els lliris i les anxoves, per la qual cosa es dupliquen les virtuts nutritives.
No obstant això, a l'hora de consumir un aliment, per molt saludable que aquest sigui, s'ha de tenir en compte la forma de preparació d'aquest. En aquest cas, al freir els lliris, el plat s'enriqueix en greix i en conseqüència en calories, i la salsa d'acompanyament que barreja les anxoves en oli amb mantega resulta bastant calòrica.
Els experts en nutrició recomanen incrementar el consum de peix en general i de blau en particular, per la bondat de la seva composició nutritiva, en concret, del seu tipus de greix.
Les sardines, en resultar un peix assequible per a qualsevol butxaca, amb el valor afegit que permet centenars de receptes diferents, per la qual cosa es considera una opció excel·lent.
En les sardines, igual que en la resta de peixos blaus, abunden els àcids grassos omega 3, que es consideren protectors dels trastorns circulatoris. A més, aquests peixos tenen un elevat rendiment nutritiu: contenen 18% de proteïnes, vitamines A, D, B2, B3 i minerals molt diversos, com el sodi, fòsfor, calci, magnesi i ferro.
Cada 100 g de sardina proporciona al voltant de 150 calories, si bé el valor calòric final del plat depèn de la tècnica culinària emprada i dels ingredients que acompanyen a l'aliment principal.
En aquest cas, la recepta reuneix tots els requisits per a poder ser degustada per qualsevol persona, fins i tot pels qui segueixen dietes de control de greix i calories.
Una alternativa saludable a la comuna preparació de les receptes empanades o fregides, vessant saborós, però notablement calòrica i indigesta.
El tomàquet natural suavitza el pronunciat sabor de les sardines i el pebrot, i juntament amb aquest últim enriqueixen el plat en vitamines, fibra i substàncies antioxidants.
El pa com a complement del plat, el converteix en perfecte plat únic, i juntament amb una amanida senzilla d'entrant i una fruita per a postres, posarien la guinda a un complet i equilibrat exemple de menú.

Malalties per a les quals està recomanada aquesta recepta:
  • Alergia al huevo
  • Anemia ferropenica (falta de hierro)
  • Anemia perniciosa (carencia de vitamina B12)
  • Anemia por carencia de ácido fólico
  • Cálculos en la vesícula biliar
  • Cálculos renales
  • Diabetes mellitus
  • Estreñimiento
  • Gastritis
  • Hipercolesterolemia
  • Hipertensión arterial
  • Meteorismo
  • Obesidad o sobrepeso
  • Osteoporosis
Malalties per a les quals no està recomanada aquesta recepta:
  • Ácido úrico y gota
  • Alergia a la caseína
  • Alergia al pescado
  • Hipertrigliceridemia
  • Intolerancia a la lactosa
  • Intolerancia al gluten (celiaquía)