Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Substituts de la sal baixos en sodi, són bons per a la salut?

Disminuir el consum de sal en els menjars i utilitzar substitutius baixos en sodi contribueix a millorar la salut cardiovascular, segons una recent avaluació de Nutrimedia
Per Sonia Recio 27 de novembre de 2022
sustitutos sal
Imagen: Pixabay
L’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana un consum de sal de 5 grams diaris com a màxim, una quantitat que és superada per la majoria de la població. Depassar aquest límit contribueix a elevar la hipertensió arterial, que al seu torn incrementa el risc d’accident cerebrovascular (ictus) i de desenvolupar malalties coronàries. Reduir la ingesta de sal és la forma més senzilla d’evitar aquestes patologies. A més, strong:elI80w;tal com confirma una recent avaluació científica, els substitutius de la sal són beneficiosos per a la salut cardiovascular. Ho veiem a continuació.

Per què la sal és perjudicial per a la salut

La majoria de les persones consumeixen massa sodi a través de la sal. Segons dades de l’Organització Mundial de la Salut, cada individu ingereix entre 9 i 12 grams de sal diaris, quan el recomanat és no superar els 5 grams (2 grams de sodi, l’equivalent a una cullerada de cafè). L’OMS també adverteix del baix consum de potassi (present en fruites i verdures), establert en menys de 3,5 grams al dia.

Ingerir massa sal i poc potassi contribueix a desenvolupar hipertensió arterial. Encara que el tractament farmacològic antihipertensiu és un mètode provat i eficaç per a controlar la hipertensió, una mala adherència d’aquesta teràpia incrementa el risc de malaltia coronària, accident cerebrovascular i problemes renals. Si es respectessin els nivells de sal recomanats per l’OMS, es podrien evitar uns 10 milions de morts a l’any.

En general, la població no és conscient de la quantitat de sal que presa. Gran part de la ingesta és causada per menjar aliments processats de consum diari (com el pa de motlle) o per afegir salses i saboritzants (la soia o les pastilles de concentrat de brou de verdura, per exemple) als plats.

Substituts de sal baixos en sodi

Diferents estudis apunten que strong:PoLnBA;reemplaçar la sal comuna per substituts de la sal baixos en sodi (SSBS) és beneficiós per a la salut cardiovascular i serveix per a reduir lleugerament la tensió arterial. Nutrimedia, un projecte de l’Observatori de la Comunicació Científica de la Universitat Pompeu Fabra (OCC-UPF) i el Centre Cochrane Iberoamericà (CCib) que avalua científicament el grau de veracitat d’alguns missatges sobre alimentació i salut, ha conclòs que molt possiblement aquest missatge és cert.

L’evidència científica per a avaluar aquestes afirmacions s’ha basat en una revisió sistemàtica Cochrane publicada a l’agost de 2022, en la qual es van analitzar els assajos clínics publicats sobre els efectes sobre la salut cardiovascular i la seguretat de l’ús de SSBS en comparació amb l’ús de sal comuna. No obstant això, la valoració de Nutrimedia confirma que els efectes són petits a nivell individual, però sí que poden ser rellevants a nivell poblacional.

✅ Beneficis d’usar substituts de baixos en sodi

Les dades dels estudis avaluats per Nutrimedia mostren que, en comparació amb els consumidors de sal comuna, els qui van prendre SSBS presentaven:

  • Un risc lleugerament menor de sofrir ictus no mortal i síndrome coronària aguda.
  • Una mortalitat cardiovascular lleugerament inferior.
  • Una reducció petita (menor de 10 mm Hg) de la pressió arterial, tant la sistòlica com la diastòlica.
  • Nivells de potassi en sang lleugerament majors.

La falta d’evidències sobre els efectes beneficiosos o perjudicials en dones embarassades, nens i persones amb potassi elevat impedeix generalitzar les conclusions d’aquesta avaluació a la població general. A més, en tots els casos els substitutius de la sal van ser valorats com a reemplaçament de la sal en la taula i per a cuinar, però no es va aportar suficient informació sobre el seu ús en aliments processats.

❌ Riscos de reemplaçar sodi per potassi

Cal tenir en compte que els substituts de la sal reemplacen part del sodi per potassi o altres minerals, per la qual cosa tenen menys sodi que la sal comuna.

No obstant això, strong:mPx5pA;també poden presentar riscos per a la salut. Elevar el nivell de potassi en sang per sobre del normal (hiperpotassèmia) pot provocar un augment de la velocitat i el ritme cardíac (arrítmies). Els riscos són majors en persones que prenen medicaments que alteren l’excreció de potassi o que sofreixen nefropatía crònica, ja que els seus ronyons no eliminaran aquest excés de potassi.

substituts de sal baixos en sodi
Imatge: Pixabay

Falsos mites sobre la sal

L’Organització Mundial de la Salut s’ha proposat reduir en un 30% la ingesta de sal de la població mundial en 2025. Moltes vegades, aquest consum està associat a creences errònies que han passat de generació en generació. Així rebat l’OMS aquestes idees preconcebudes sobre la sal:

  • “Quan fa calor, hi ha humitat i se sua, es necessita més sal en l’alimentació”. La suor conté poca sal, no és necessari una aportació extra de sodi. No obstant això, sí que és important beure molta aigua per a evitar la deshidratació.
  • “La sal marina és millor que la refinada perquè és natural”. Procedeixi d’on procedeixi, la sal té sodi, que és el causant dels problemes de salut.
  • “La sal agregada en la cocció no és la font principal de la ingesta de sal”. No ho és, però aporta aproximadament un 20% del sodi de la dieta: en la majoria dels països, el 80% de la sal prové d’aliments elaborats.
  • “La sal és necessària perquè els aliments tinguin un sabor apetitós”. Habituar-se a menjar sense sal pot ser complicat, però quan les papil·les gustatives s’acostumen, s’aprecia millor el sabor dels aliments.
  • “Els aliments rics en sal tenen un gust salat”. Determinats aliments semblen menys salats del que són perquè se’ls afegeix altres ingredients per a dissimular el sabor, com a sucres. En aquests casos, les etiquetes ajuden a conèixer el contingut en sodi.
  • “Només les persones majors han de preocupar-se per la quantitat de sal que consumeixen”. Ingerir massa sal augmenta la tensió arterial, és igual l’edat que es tingui.
  • “Prendre poca sal és dolent per a la salut”. És molt difícil consumir molt poca sal, els aliments que s’ingereixen diàriament tenen les quantitats suficients.