Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Tens diabetis? Aquests plats refrescants d’estiu també són per a tu

Les fruites i verdures han de constituir bona part de la nostra alimentació en aquestes dates: són riques en nutrients i també poden convertir-se en grans aliades per estar ben hidratats

Imatge: Jill Wellington

Les vacances es consideren, sovint, com una època de relaxació en tots els sentits. Però això no ha d'aplicar-se al que afecti a la nostra salut, com són els hàbits d'alimentació o d'exercici. I menys encara, si convivim amb una malaltia crònica com la diabetis, que requereix d'un control constant i responsable. Després de proposar en l'últim article alguns consells per crear un joc per a viatges segurs i saludables, en aquesta ocasió ens centrarem en l'alimentació, com a clau per a una bona salut a l'estiu de la persona amb diabetis.

L'alimentació no solament contribueix a nivell nutricional al nostre benestar, sinó que també pot ajudar-nos a mantenir hidratat el nostre organisme, en aquests dies de sol i altes temperatures. No cal oblidar que la hidratació forma part dels nostres hàbits alimentaris, i si alguna cosa bé té l'estiu en aquest sentit és que ens permet accedir a una gran varietat de fruites i verdures de temporada, riques en aigua i micronutrientes, que podem barrejar i preparar de diferents formes, com veurem a continuació.

Fruita a tota hora

Per tant, les fruites han d'estar presents en el nostre dia a dia, i hem de deixar enrere aquesta falsa creença que no són bones per a les persones amb diabetis. Al contrari, resulten beneficioses per a la seva salut i, especialment, per al control d'alguns factors de risc cardiovascular, com el pes corporal, la tensió arterial o els nivells de colesterol. Això no lleva que algunes fruites, com el plàtan o els raïms, tinguin un alt contingut en carbohidrats; però no significa que les persones amb diabetis no puguin consumir-les, sinó que han de tenir-ho en compte per fer-ho en les racions apropiades.

El consum de fruita té altres grans avantatges, que mereix la pena recordar, com que no requereix de cap tipus de processament, més enllà de la seva neteja; són fàcils de transportar, per la qual cosa no tenim excusa per portar-les sempre damunt a manera de snack saludable; i moltes d'elles es poden menjar amb pell, que en ser rica en fibra, contribueix a regular els nivells de glucosa en sang. A més, existeix una gran varietat d'alternatives per barrejar-les i fer-ho d'una manera atractiva per a tots els membres de la família, començant per la clàssica macedònia i seguint per altres alternatives més innovadores, com unes broquetes de fruites.

Que visqui l'amanida!

El concepte d'amanida, d'altra banda, està lligat al d'un plat, compost essencialment per enciam, i que serveix d'acompanyament per a altres aliments. No obstant això, pot ser una opció completa per a un menjar, com veiem en aquestes receptes, i a la qual podem afegir tots els macronutrientes necessaris, en un format fred i fàcil de preparar.

Per començar, podem provar a innovar amb la base de l'amanida ja que, al marge de l'enciam, trobem moltes altres verdures fresques de fulla, com l'espinac, la rúcula o el canonge, per donar-li un toc diferent de sabor al plat. Així mateix, podem substituir la fulla verda per llegums, com les llenties o els cigrons, que es combinen a la perfecció amb altres productes frescos i aporten gran quantitat de fibra.

Si volem que l'amanida constitueixi un plat complet, per a un menjar o sopar, podem incloure en ella algun altre ingredient ric en proteïnes, com a pollastre, tonyina, ou dur o tofu, segons el gust de cadascun. En aquest sentit, cal intentar que el preparat d'aquest afegit sigui saludable, evitant, per exemple, el pollastre arrebossat o altres carns processades, com el bacón. I sempre tenint en compte el seu contingut en hidrats de carboni, podem afegir una petita quantitat d'algun formatge fresc i fruita seca, com a pipes o nous.

Finalment, el millor amaniment possible és el que ens pot aportar l'oli d'oliva verge extra, el "or líquid" de la dieta mediterrània, que es pot acompanyar, per exemple, de vinagre de poma o llimona.

Els plats de cullera també són per a l'estiu

Les preparacions en forma de sopa o cremes lleugeres de verdures i fruites poden ajudar-nos a cobrir les nostres necessitats diàries d'hidratació, en estar compostes en gran part per l'aigua que contenen els seus ingredients, i així convertir-se en el primer plat estavella de les nostres vacances. Per això, proposem elaborar algunes d'aquestes sopes fredes el nivell de les quals de frescor ho proporcionen en funció dels seus ingredients i preparació.

Així, en aquestes receptes ens conviden a donar-li un toc diferent al famós gaspatxo, agregant en la seva preparació una fruita, com el préssec, o un toc refrescant d'alfàbrega o hierbabuena. Una altra alternativa consisteix a afegir l'alvocat, com a ingredient clau, per aconseguir una textura cremosa en les típiques cremes fredes de verdures, com la de carbassó.

Etiquetas:

diabetis dieta sana

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Federación de diabéticos españoles

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte