Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

3 consells dietètics per a Nadal

Alguns detalls molt simples poden marcar una gran diferència en la nostra salut i benestar

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 18deDesembrede2017

Les festes nadalenques, en general, són sinònim d’excessos. Sopars de treball, copes amb amics, golafres familiars… Entre les vacances dels nens i les trobades amb la família, s’alteren les rutines i, sobretot, l’alimentació. En aquests dies, l’oferta de dolços es multiplica, els menjars són més calòriques i els sopars, més abundants. Resultat: augment de pes corporal i perjudicis importants per a la salut. Per evitar-ho, es proposen diversos consells dietètics senzills, que també poden convertir-se en bons propòsits per 2018 i formar part dels hàbits de vida.

Img consejos dieteticos navidad
Imatge: Wavebreakmedia

1. Prioritat a les fruites, verdures i llegums

A les festes de Nadal es preparen receptes especials. Els plats són més elaborats i inclouen ingredients que, sovint, són calòrics i contenen grans quantitats de sucre, sal o greixos saturats. L’encant d’aquestes celebracions està lligat, en part, a les novetats gastronòmiques. Hi haurà canapès de tot tipus, embotits, carns, mariscs, torrons i altres dolços… Però per què no incorporar també plats amb verdures, llegums i fruites?

La idea no és que els vegetals siguin un simple acompanyament i es quedin relegats a un racó de la taula, sinó que ocupin un lloc destacat en el menú. Entrants amb patés vegetals, canapès amb crudités de verdures, amanides vistoses, postres amb fruites… Existeixen moltes opcions per millorar el perfil nutricional de menjars i sopars. A més, l’ordre és important: si es comença amb plats de llegums o hortalisses, és molt probable que s’ingereixin menys calories al llarg del menjar.

2. Cuidar la grandària de les racions i les sobretaules

Amb tanta abundància de menjar, és més important que mai vigilar la grandària de les racions. La varietat d’aliments incita a provar-ho tot i, si un se serveix les mateixes quantitats de sempre, acabarà menjant una mica més. Així mateix, cal mantenir a ratlla aquesta “cullerada extra d’àvia”: quanta més menjar es tingui en el plat, més es menjarà. La vaixella, en aquest sentit, exerceix un paper fonamental. Aquest detall es cuida especialment en Nadal però, a més de l’estètic, cal saber que algunes característiques de la vaixella, com la grandària del plat, incideixen en la quantitat d’aliments que es mengen.

Img vajilla navidad hd
Imatge: iaroshenko.marina.gmail.com

Les sobretaules constitueixen un altre punt negre dels menjars nadalencs, i no solament per les típiques discussions que puguin sorgir. I és que és normal que en estar asseguts conversant i tenir menjar davant (des d’alguna tosta solitària fins als polvorons que s’han servit amb el cafè), s’acabi picoteando sense tenir gana i sense amb prou feines un adonar-se. Això succeeix perquè estar exposats a aliments saborosos i visualment atractius aconsegueix alterar el mecanisme de regulació de l’apetit. A qui li agradin les sobretaules llargues, el millor que pot fer és recollir la taula i continuar amb la xerrada donant un llarg passeig: així evitarà menjar més del compte i, a més, farà una mica d’exercici.

3. Vigilar les begudes

Si el menjar ocupa un lloc central en les celebracions de Nadal, les begudes no es queden a la saga. Amb tants brindis, trobades i bons desitjos en l’ambient, en aquestes dates es beu més del compte. Tant l’alcohol com les begudes ensucrades i les begudes energètiques representen un problema important. Primer, perquè contenen calories buides que s’ingereixen sense notar-ho (dues copes de vi blanc posseeixen gairebé la mateixa quantitat de calories que un plat de llenties bullides). Segundo, perquè l’alcohol i les begudes ensucrades són perjudicials per a la salut i s’associen a nombroses patologies (més encara si es beuen a l’excés). I tercer, perquè les begudes energètiques, molt de moda en aquests temps, compten amb preocupants quantitats de sucre, cafeïna i altres substàncies estimulants, com a taurina o guaraná.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions