Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

4 recomanacions per a una vida saludable

Un dels responsables del projecte Predimed, Miguel Ángel Martínez-González, ens dona les seves recomanacions per portar una vida saludable

Imatge: stevepb

Miguel Ángel Martínez-González, un dels màxims responsables del projecte Predimed (Prevenció amb Dieta Mediterrània), ho té clar: a Espanya mengem massa productes ultraprocesados, molta carn vermella i tot en quantitats excessives. Són els nostres pitjors hàbits en nutrició. I els millors? Aquest cardiòleg de formació, que també és catedràtic de Salut Pública i Medicina Preventiva a la Universitat de Navarra i professor adjunt de la Universitat d’Harvard (EUA), ens dona algunes recomanacions sobre aquest tema.

1. Fugir de certes etiquetes

Evitar envasos que parlin de “sabor mediterrani” o “recepta mediterrània”. El nucli de la dieta mediterrània estaria en “aliments mínimament processats, fonamentalment d'origen vegetal, com a fruites naturals, no sucs ni melmelades. També, els llegums, la fruita seca, les verdures, en amanida o cuinades, el peix i el marisc, però la peça sencera, no processats com els palitos de mar i les carns d'au”, insisteix Martínez-González.


Imatge: congerdesign

2. Un producte imprescindible

Emprar l'oli d'oliva verge extra, el vaixell almirall de la dieta mediterrània, en tots els usos culinaris, incloses les fritades. “L'oli d'oliva verge extra és l'element fonamental en l'estudi Predimed. Es va observar que als participants de l'estudi als quals es donava 15 litres cada tres mesos per a consum familiar en tots els usos culinaris, i que presentaven problemes de salut concrets com a malalties cardiovasculars, diabetis, càncer de mama i arteriopatía, obtenien millors resultats de salut que els participants als quals es va donar una dieta baixa en greix”, comenta aquest catedràtic.

El professor remarca la potència nutricional d'aquest ingredient en el sofregit de tomàquet: segons un estudi del seu departament publicat en la revista Nutrients, l'oli d'oliva i les cebes, quan es cuinen junts, alliberen certes molècules que són similars als carotenoides, que tenen un ric potencial antioxidant. La cocció també allibera polifenoles que migren de les verdures a l'oli, la qual cosa afavoreix que el nostre organisme pugui absorbir aquests compostos. Aquesta recerca va quantificar la millora de quatre marcadors sanguinis d'inflamació en una mostra de 22 homes sans després de prendre 240 g de sofregit per 70 quilos de pes. Segons els investigadors, el secret està en l'oli d'oliva verge extra, el vehicle necessari perquè una major quantitat de molècules beneficioses surtin de la matriu dels aliments i el nostre organisme pugui disposar d'elles.

3. El paper de la carn


Imatge: Free-Photos

Les d'au estan permeses, però en un consum equilibrat amb altres grups d'aliments. Quedarien fos les carns processades com les hamburgueses o les salsitxes –les més perjudicials segons els estudis epidemiològics–. Tampoc formarien part d'aquest patró saludable embotits com la mortadela o el pernil de York, amb l'excepció del pernil serrà, que presenta beneficis per a la hipertensió, si ben el seu consum no ha d'excedir les tres racions setmanals. En la dieta mediterrània, les carns vermelles quedarien relegades a ocasions excepcionals –igual que les postres de rebosteria– i en petites quantitats: “No pot ser que hi hagi gent que totes les setmanes mengi un rellom, un chuletón o un bistec d'una grandària que se surti del plat”, insisteix el professor.

4. Xarrups prohibits

Les begudes ensucrades, com els refrescs o les begudes energètiques queden fora de la dieta mediterrània. També ho fan les begudes alcohòliques.

Desembre 2019 Imatge: CONSUMER EROSKI

Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions