Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

5 grans idees per millorar la salut dels teus fills en 2018

Propostes senzilles per cuidar la salut dels nens i de tota la família que es poden posar en pràctica des d'avui

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 03 de Gener de 2018
img_5 ideas salud ninos 2018 hd

Amb el nou any toca fer una llista de bons propòsits: aprendre o reforçar el nivell d’anglès, anar al gimnàs, apuntar-se a classes de ball o de ioga… Entre ells, hi ha un que gairebé mai falla: baixar de pes, un desig que, per estadística, poden compartir uns 27 milions de persones. A més de les intencions individuals, en aquest article es proposen cinc idees per posar-les ja en pràctica. Van dirigides a millorar la salut dels nens i que, si s’instauren amb la suficient força, podran perdurar tota la vida, sobretot si l’entorn social i familiar també canvia.

Imatge: luislouro

1. Deixar de consumir productes hiperprocesados

Bandejar del rebost productes rics en sucre, greixos de mala qualitat i sal o minimitzar el seu consum -de debò i sense autoengaños-, evitant la freqüent ingesta, pràcticament diària, que té lloc en la societat. Aquesta proposta es refereix a la brioixeria (incloent a les galetes), els aperitius tipus patates fregides i similars, embotits, cremes chocolateadas, cereals i làctics ensucrats i altres elements semblants.

2. Prendre més fruites i verdures

La meta és que predominin en pràcticament tots els menjars i ingestes per sobre de la resta d’aliments. És freqüent ometre la fruita en el desdejuni i justificar aquesta absència dient que ja la hi pren en el col·legi, com si no es pogués menjar fruita dues vegades en un matí. El fet d’haver de pelar i tallar fruita suposa una inversió de temps que en alguns casos no s’assumeix per aixecar-se amb el temps just. cal destacar que el suc, encara que sigui natural i recentment espremut, no substitueix a la fruita.

És fàcil deduir quin és la solució a aquest inconvenient: aixecar-se amb el temps suficient per desdejunar en família, amb la fruita preparada de manera vistosa i fàcil de menjar, quan estiguin els fills a la taula. L’exemple arrossega més que les paraules, per la qual cosa han de ser els pares els que comencin a prendre fruita sencera davant d’ells, a qualsevol hora del dia, sense pressionar ni lloant les virtuts que té, tan sol menjant-la, com un fet habitual en el qual no és necessari fer cap èmfasi especial.

Un altre consell molt útil és seguir les recomanacions del plat d’Harvard, en lloc de les quals proposa la tradicional piràmide (la base de la qual està repleta de carbohidrats refinats, i no de fruites i verdures). En aquest plat es resumeixen una sèrie de consells molt fàcils d’interpretar, sense donar motiu a frases ambigües que després la indústria copia i imprimeix en els seus envasos d’alumini (per exemple: “els meus aperitius fregits poden formar part d’una dieta variada i equilibrada”).

Imatge: USDAgov

3. Dormir més

S’ha verificat mitjançant estudis ben realitzats la relació que existeix entre l’excés de pes infantil (que comprèn el sobrepès i l’obesitat) i el menor temps de somni, una realitat que s’està produint en la infància en els últims anys. Aquesta disminució en la durada del somni infantil també s’ha relacionat amb la resistència a la insulina (hormona que regula el nivell de glucosa en sang, entre altres complexes funcions), el sedentarisme i patrons dietètics poc saludables, unes situacions que, en conjunt, afavoreixen el guany de pes. El paper d’altres factors, com l’activitat física i els nivells sanguinis de leptina i de grelina (dues hormones que regulen la sacietat i la gana, entre molts altres neurotransmisores), és encara incert, segons aquesta revisió de diversos estudis.

Així, la reducció de la durada del somni en nens -i, probablement, també en adults- es va associar amb un major consum d’aliments, en resposta a la vista o olor del menjar o altres elements externs com la publicitat. A més, els petits amb menys hores de somni van consumir aliments de major densitat energètica, més sucres afegits i begudes endolcides amb sucre, en comparació dels quals dormien el recomanat per a la seva edat, sense escurçar la durada del somni.

4. Menys pantalles

Complir aquest consell afavorirà una probable reducció del sedentarisme i, per tant, una major possibilitat de jugar, córrer, saltar i fer més activitat física. Però, a més, tindran una oportunitat per invertir el temps arrabassat a les pantalles a adquirir criteri, coneixements i elements per poder comprendre millor el món que els envolta, mitjançant la lectura, la pintura, la música o qualsevol altra activitat on la ment tingui un paper actiu i creatiu, no simplement passiu com succeeix amb la visualització d’imatges.

Imatge: Shauna Hawkins

5. Jugar i practicar esport

Fer esport sense haver de federar-se i competir, almenys fins als 12-14 anys. A partir dels vuit, edat a la qual estan ja més madurs psíquica i físicament, és convenient ensenyar-los els valors d’esforç, coordinació, resistència, concentració, autocontrol i compromís. Així, es pot aprofitar per introduir els conceptes de labor d’equip, cooperació, victòria i derrota com a successos reals que no han d’alterar l’estat d’ànim, i molt menys obsessionar-se amb els resultats, o la propensió a les males maneres i a la mala educació, com succeeix per desgràcia al món adult.

Per sota dels vuit anys, la norma deuria consistir a propiciar el joc a l’aire lliure, sense normes rígides i sense la molesta i contínua supervisió d’adults, la missió dels quals ha de limitar-se a oferir un entorn segur i material adequat per a la bona pràctica de jocs i activitats físiques. Així mateix, no és convenient practicar en exclusiva un esport individual: animar-los a practicar esports d’equip és una bona opció perquè, a més de realitzar activitat física, socialitzin i reconeguin el valor del treball en grup i la col·laboració entre iguals.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions