Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

7 consells per reduir el consum de sal

El gust per la sal és adquirit, de manera que és possible modificar-ho i educar-ho fins que disminueixi

img_consejos reducir consumo sal hd

Nostra dieta conté massa sal. El consum mitjà d’aquest condiment és de 9,7 grams per persona al dia, gairebé el doble del valor recomanat per l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Les dades més recents apunten que, al nostre país, vuit de cada deu persones superen els límits diaris aconsellats, una realitat que les institucions sanitàries nacionals i europees s’han proposat combatre. L’explicació és clara: el 45% dels infarts de miocardi i la meitat dels ictus cerebrals estan relacionats amb la hipertensió arterial. La seva causa principal és la ingesta excessiva de sal. El següent article ofereix set consells pràctics per reduir la quantitat d’aquest condiment en els menjars i diverses idees senzilles per no passar-se amb la sal en la cuina.

Img consejos reducir consumo sal
Imatge: klenova

Disminuir el consum de sal: 7 consells pràctics

A mesura que s’ingereix menys sal, la preferència pel salat també es redueix

El consum excessiu de sal és un important factor de risc de sofrir hipertensió arterial, la qual cosa al seu torn augmenta la possibilitat de malaltia cardíaca i accident cerebrovascular. De fet, l’Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició (AECOSAN) assenyala que reduir la ingesta de sal a la meitat “podria evitar milers de morts cada any per isquemia cerebral i infarts”.

Atès que el gust per la sal és adquirit, aquesta preferència es pot modificar i educar fins a aconseguir que disminueixi. A mesura que s’ingereix menys sal, el gust pel salat també es redueix. Per a això, poden servir els següents consells:

  • 1. Menjar més aliments frescos, que contenen menys sodi.
  • 2. Reduir l’ús de la sal en cuinar i deixar que cada comensal agregui la quantitat que desitgi en els plats individuals, com les amanides.
  • 3. Assaonar amb espècies i herbes aromàtiques ajuda a reduir de forma gradual l’addició de sal als plats.
  • 4. Cuinar els aliments al vapor: al no haver-hi un mitjà amb el qual l’aliment entra en contacte, no hi ha cessió de substàncies i es conserva millor el contingut natural del sodi de l’aliment.
  • 5. La sal oculta dels aliments elaborats és la més difícil de defugir. Convé reduir la ingesta de productes processats i, si escau, escollir els elaborats amb menys sal o sodi (veure i comprovar la informació de l’etiqueta nutricional).
  • 6. La sal marina, pel seu sabor més fort, permet emprar menys quantitat per donar sabor als menjars.
  • 7. Substituir la sal per una de baix contingut en sodi: aporta la meitat de sodi que la sal comuna.

Per assegurar uns hàbits alimentaris correctes, les etiquetes expressen sovint el contingut de sal en grams (g). El sodi, encara que s’utilitza com a sinònim, no és sal. Per aquest motiu, per conèixer la quantitat exacta de sal, cal multiplicar per 2,5 els grams assenyalats en sodi. Així, si l’etiqueta d’una llauna de tonyina en escabetx informa que els seus 100 grams contenen 0,59 g de sodi, això significa que conté 1,47 grams de sal.

Idees per no passar-se amb la sal en la cuina

Al voltant d’un 10% del sodi que es consumeix està present en els propis aliments. Un altre 75% s’agrega durant el procés d’elaboració -sobretot en productes precuinats-, i és en l’elaboració dels plats a casa on és frecuebte afegir un 15% més. L’organització en la cuina és fonamental per no cometre errors ni haver de desalar els plats una vegada que s’han cuinat. Alguns consells pràctics per evitar sorpreses en la taula són:

  • En els bullits, no convé salar ni provar el punt de sal fins al final.
  • El repòs dels potajes augmenta la concentració dels sabors. És preferible pecar d’insuls i rectificar a l’últim moment.
  • El fred potencia aquest procés. Si es deixa el guisat d’un dia per a un altre en la nevera, el sabor del plat es concentra encara més. Preparats com el ragú de vedella, els calamars en la seva tinta o els caragols amb salsa milloren amb el repòs en el frigorífic. Per això, s’han de deixar una mica insulsos per afegir el punt de sal quan els regenerem una altra vegada.
  • Si es volen aliments sucosos -sobretot en les peces petites, com a filets de peix, pits de pollastre d’aus o carns nobles- cuinats en la planxa, assaonem al final.
  • Si es busca que les aromes penetrin en l’aliment, sense importar perdre uns pocs sucs, cal assaonar al principi.
  • Per als guisats de llarga cocció, s’assaona lleugerament al principi perquè les fibres es trenquin i hi hagi un intercanvi de sucs i aromes entre l’aliment que es cuina i el mitjà on es prepara. No s’afegeix més sal fins al final.

Etiquetes:

sal sodi

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions