Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

7 coses que potser no sabies sobre la remolatxa

Rica en sucre però molt pobre en calories, la remolatxa és un tubercle amb sorprenents qualitats nutricionals i gastronòmiques

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 28 de Juliol de 2019

La remolatxa pertany a la mateixa família que les bledes i els espinacs. Per això, aquesta planta comparteix amb elles unes quantes característiques nutricionals i estètiques. La diferència és que, en lloc de menjar-nos les seves fulles, ens mengem la seva arrel. Però això no va anar sempre així. En origen, aquesta arrel solament s'emprava amb finalitats medicinals. L'ús gastronòmic de la remolatxa és més recent (del segle XVI) i constitueix un exquisit llegat que li devem a les cuines angleses i alemanyes. A continuació llistem altres set curiositats sobre aquest tubercle que no tothom coneix.

  • 1. La remolatxa conté nutrients molt importants per a la salut. Bona font de fibra dietètica i àcid fólico (fonamental durant l'embaràs), ens aporta proteïnes, fòsfor, sodi i gairebé tant potassi com els plàtans. Malgrat el seu contingut en carbohidrats, és molt
    poc calòrica
    .
  • 2. Gairebé el 7 % d'una remolatxa és sucre. Això explica el seu dolç sabor i la converteix en la
    principal matèria primera per elaborar el sucre de taula que es produeix i consumeix en
    Espanya. Els cultius de remolatxa azucarera s'estenen, sobretot, per Castella i Lleó,
    encara que també els trobem a Andalusia, País Basc i La Rioja.
  • 3. El seu intens color vermell es deu a la presència de betalaínas, especialment, de betanina, un
    compost que la indústria utilitza com a colorant natural (és l'I-162) capaç de
    tenyir altres aliments i materials. Un dels exemples més famosos de la seva efectivitat el
    trobem en el frau de la tonyina vermella que es va destapar fa un parell d'anys i que consistia en
    tenyir peces de tonyina normal i vendre-les com si pertanyessin a aquesta espècie marina més cara.
  • 4. Ull amb les taques! Els pigments de la remolatxa, a més d'intensos, són
    persistents. Per llevar les seves taques, pots usar aigua calenta i suc de llimona, encara que
    aquest truc no sempre funciona. El millor consell per manipular remolatxes és utilitzar
    guants i un mandil, a més de rentar bé la vaixella i utensilis que hagin estat en contacte amb
    elles.
  • 5. Es pot menjar crua o cuita. Crua resulta més dura, però conserva intactes les seves propietats
    nutricionals. Per consumir-la així, el més pràctic és rallarla o tallar-la en petits daditos i
    afegir-la a les amanides. Cuita és més tova i fàcil de digerir, i admet múltiples
    preparacions (sola, en sopa, en amanida, com a paté per untar...). Empra unes poques gotes de
    suc de remolatxa per tenyir salses, com la maionesa, o masses per a pasta, pa o pizza.
Imatge: carlamonsoncm0
  • 6. Cura amb les propostes detox. Les remolatxes crues contenen àcid oxálico. El seu
    ingesta excessiva (per exemple, en els famosos batuts detox) pot generar càlculs renals,
    igual que els espinacs, que pertanyen a la mateixa família.
  • 7. Si vols menjar-la cuita però no vols bullir-la a casa, compra-la llesta para
    consumir. Un format molt pràctic i a bon preu és el que presenta la remolatxa envasada al
    buit. El que gastes de més en la tenda ho estalvies en temps i energia.

 

Imatge: CONSUMER EROSKI

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

remolatxa

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte