Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

7 errors que no s’han de cometre amb els nens i la nutrició

Obligar als teus fills a deixar el plat net o castigar-los o premiar-los amb menjar són equivocacions nutricionals en les quals no has de caure

Imatge: heikeschuchert

Podem voler educar als nostres fills en alimentació saludable i fins a conèixer, i posar en pràctica, les maneres més adequades per aconseguir que mengin sa. Fins i tot ens armarem de paciència i prepararem la nostra cuina per deixar-los jugar amb el menjar quan encara són uns bebès. Però en el nostre aprenentatge com a pares també caiem en algunes equivocacions nutricionals. Per evitar-les, para esment a aquests errors que no has de cometre amb els teus fills i coneix què ha de contenir un menú infantil saludable.

No caiguis en aquestes equivocacions nutricionals

  • 1. Convertir als productes ultraprocesados i ensucrats en protagonistes de l'alimentació, deixant relegades a les fruites, verdures, hortalisses, peixos i carns. L'objectiu ha de ser fomentar el menjar sa. L'ús recurrent de productes ultraprocesados i ensucrats, a més de ser potencialment perjudicial per a la salut, pot condicionar el paladar dels més petits als sabors artificials, fins al punt que desenvolupin aversió als aliments com les verdures, les fruites, els llegums o els peixos.
  • 2. No permetre que els petits triïn en cap circumstància. L'Associació Americana de Pediatria recomana a les famílies que tinguin en compte les preferències dels nens a l'hora de conrear hàbits saludables; és a dir, permetre'ls cert marge de maniobra amb les fruites, les verdures, els llegums i els peixos, variant les formes de presentació i les receptes, per impedir que els nens tinguin una actitud de desgrat cap als grups fonamentals d'una dieta saludable. Això sí, els nutricionistes recorden que el procés d'habituació a certs sabors pot portar temps. Paciència.
  • 3. No implicar mai als nens en les elaboracions culinàries. Participar en el cuinat millora la seva predisposició cap als aliments que no els atreuen. Els nutricionistes recomanen a les famílies implicar als fills en l'elaboració dels plats sempre que sigui possible, ja que veuen en aquesta activitat una manera molt efectiva de millorar la seva atracció cap als aliments que no els convencen.

    Imatge: severyanka
  • 4. Obligar-los a deixar el plat net. L'ésser humà compta amb un sistema primari anomenat gana-sacietat. Es tracta de diversos centres neuronals localitzats en l'hipotàlem que emeten una ordre que l'organisme tradueix en sensació de gana o de set. Per això, identificar la gana física i saber distingir-la de la gana emocional o rutinària és un aprenentatge clau per arribar a ser capaços, en l'etapa adulta, de regular la quantitat d'aliments que ingereixen. Per a això, cal aconseguir que entenguin i respectin aquests signes des que són bebès.
  • 5. Castigar o premiar amb el menjar. No és recomanable utilitzar expressions com: “t'has portat malament, així que soparàs verdura”, “si no ho menges, ho sopes” o “al llit sense sopar”. Tampoc: “si et portes bé, gelat per a postres” o “avui sopem en aquesta hamburgueseria perquè us heu portat fenomenal”. A més de ser ineficaç per crear hàbits saludables, aquesta conducta porta amb si el risc que el nen associï una alimentació sana i equilibrada amb el càstig i els productes menys saludables, amb un bon comportament. L'objectiu en nutrició infantil no és que ens obeeixin en un moment donat, sinó crear una relació consolidada amb l'alimentació equilibrada.
  • 6. Parlar-los de nutrició mentre estan menjant. Cada vegada que es mengin un tomàquet o un llenguado no fa mancada explicar-los quines vitamines té aquest plat o com va a repercutir en el seu organisme. Nutricionistes i divulgadors com Julio Basulto destaquen que, encara que parlar-los de la importància de la nutrició és fonamental, ni el moment del menjar ni el del sopar constitueixen el millor escenari per a aquestes explicacions.
  • 7. Provocar drames en la taula. El menjar familiar és un moment per compartir i estar a gust. Cal evitar que els nens associïn el menjar amb tensió. Resulta fonamental fomentar un ambient sa en la taula i crear bones sensacions entorn del moment del menjar.

Com ha de ser un menú saludable per als teus fills


_______

Novembre 2019 Imatge: CONSUMER EROSKI

Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte