Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

8 consells per cuidar-te si no menges a casa

Menjar fora de casa s'associa moltes vegades als excessos, encara que hi ha trucs molt senzills per mantenir la dieta sota control

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 27deAgostde2014

Menjar fora de casa, provar diferents plats i gaudir del menjar i de la xerrada en la sobretaula formen part de la cultura del nostre país, on la major part de les coses ocorre entorn d’una taula. Menú del dia en el treball, aperitiu en el quiosquet a la platja, tapeo amb amics o menjar en pla familiar: d’una manera o d’un altre, les sortides constitueixen una important manera de relacionar-se. L’oferta gastronòmica, abundant i variada, així com la gran quantitat de bars i restaurants que omplen els carrers, són una prova d’això. El problema es planteja quan no s’és capaç de resistir a les temptacions i es perd el control de la dieta. Es menja de més o es trien els plats més calòrics. Per evitar que això succeeixi, a continuació s’ofereixen vuit consells pràctics.

Img cuidarte comes fuera
Imatge: monkeybusiness

Img 43302g
Imatge: CONSUMER EROSKI

Quan sortim amb els amics els caps de setmana o en les vacances, ens relaxem, i això inclou moltes vegades a la dieta. Diferents estudis constaten la nostra tendència a pujar de pes en aquests períodes, tal com recull l’article d’EROSKI CONSUMER ‘Engreixem més en vacances?‘. En els dies de descans, ve de gust gaudir del que durant la major part de l’any no existeix (com les festes del poble) o que és ocasional: sortir, quedar amb amics, provar uns aperitius diferents, prendre una copa o menjar fora de casa. És a dir, connectar amb la part més social i hedónica de l’alimentació. Perquè menjar no solament és qüestió d’apetit, també és qüestió de plaure. Tot és apetecible, nou, cridaner. Es picotea d’aquí i allà. Ens deixem sorprendre pels cuiners, els ingredients, la presentació… El resultat és evident: els menjars i els sopars acaben sent més copioses del que deurien. Mengem més que en la nostra llar. I diferent.

Conscient d’aquesta realitat, la Societat Espanyola per a l’Estudi de l’Obesitat (SEEDO) ha publicat una guia pràctica per cuidar el pes quan es menja fora de casa. Els seus autors, els doctors Mar Garrido, Fernando Goñi i Purificació Martínez d’Icaya, recullen en el document varis consells saludables de nutrició, així com exemples concrets de quantes calories tenen algunes de les tapes més habituals. Les següents són algunes recomanacions per cuidar la dieta fora de casa, basades en les quals fa aquesta institució:

1. Beure aigua si es té set

Més enllà que sortir a menjar inclou, moltes vegades, el consum de begudes alcohòliques o ensucrades, és fonamental no calmar la set amb elles. Existeix una notable diferència entre prendre solament una copa i aplacar la calor a força de refrescs, vins, cubatas o cerveses.

2. Gaudir del moment amb calma

Prendre’s un temps per menjar amb tranquil·litat és fonamental. És millor degustar els aliments que tan sol empassar menjar en un fast food. El mecanisme de la sacietat funciona millor amb les pauses: si es menja a poc a poc, es menjarà menys i un se sentirà millor. Per això, és aconsellable escollir un entorn agradable i, si és possible, menjar en companyia. Quan es menja solament, es menja pitjor.

3. Prioritzar la varietat a la quantitat

Controlar la grandària de les racions és molt important, sobretot si es menja en un establiment on no hi ha límits, com un buffet lliure. És preferible provar diferents sabors i textures en racions moderades o petites, a omplir el plat amb una muntanya de menjar.

4. Aperitius? Sí, però ben triats

No és el mateix una ració de croquetes, que una tapa d’adobats . Existeixen aperitius més i menys calòrics (els mariscs, les banderillas o les vinagretes són més lleugers que les patates braves, per exemple). I, entre els quals tenen calories similars, hi ha opcions de picoteo amb millor perfil nutricional.

5. Equilibri en el menú

Tant si es menja a la carta com si s’escull un menú del dia, cal procurar que hi hagi un equilibri entre els primers plats i els segons. Així, si es demana un primer plat molt gras o calòric, l’idoni és que el segon sigui més lleuger (amb verdures o carns magres elaborades a la planxa, al forn o al vapor). No obstant això, convé donar sempre prioritat a les verdures fresques, els arrossos i els llegums.

6. Cura amb els greixos saturats

És fonamental prendre consciència que molts aliments, a més de calòrics, contenen greixos saturats. Els fregits, els arrebossats i, fins i tot, certes salses i guarnicions poden tenir massa greixos “dolents”. La recomanació, en aquest cas, no és bandejar-los per sempre de la dieta, sinó limitar el seu consum i impedir que formin part de l’alimentació habitual. Una cosa és donar-se un gust, i una altra, basar la dieta en aliments grassos i calòrics.

7. No arribar al restaurant amb una gana voraç

Repartir les ingestes al llarg del dia i evitar els dejunis molt perllongats impedirà asseure’s a la taula amb ganes de menjar-se fins a la vaixella. Quan es té molt apetit o s’han passat diverses hores sense menjar, es tendeix a triar els aliments més calòrics i grassos; és a dir, els que aporten amb rapidesa una gran dosi d’energia. En aquest sentit, els tentempiés de mig matí o mitja tarda (una torrada o, millor, una peça de fruita) són excel·lents pal·liatius. És millor arribar al menjar o el sopar amb un apetit moderat, que permeti gaudir dels plats sense ànsia ni pressa.

8. Ull amb les postres

Encara que s’hagi menjat bé, molt i fins a s’estigui per complet sadollat, quan arriba la carta de postres… gairebé sempre se’ls fa un buit. Una altra vegada tot sona meravellós i té un aspecte estupend. Amb una nova paleta de sabors i textures (dolces, esponjosos, suaus), la temptació s’instal·la en la taula. La primera elecció hauria de ser, sens dubte, fruita del temps. No obstant això, no sempre és fàcil resistir-se a un pastís de xocolata, un gelat de crema o una mousse de maduixa. Per tant, si es demana unes postres d’aquestes característiques, el millor és compartir: mitja ració serà el doble de bona.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions