Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

A dieta per millorar la qualitat dels espermatozoides

Els homes amb ingestes riques en greixos saturats tenen menys esperma i de pitjor qualitat

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 27deMarçde2012
Img brotes soja Imatge: therealbrute

La fertilitat masculina ha demostrat ser igual de determinant que la femenina. Les dades són rotundes: en un terç dels casos la infertilitat és problema de la dona, l’altre terç de l’home, el 15% es deu a una combinació de l’home i la dona i la resta dels casos són inexplicados. Si bé se sap que els problemes endocrins, com a diabetis mellitus o de tiroides, afecten a la fertilitat, en la cerca de les causes es comencen a revelar els errors en la dieta com a factor d’alt risc. Però també s’ha confirmat que la ingesta d’aliments rics en greixos poliinsaturadas omega 3, presents en el peix i l’oli, esdevenen en un esperma de millor qualitat.

Img brotes soja1
Imatge: therealbrute

La fertilitat és un problema cada dia més present en la societat actual. Les causes són molt diverses i en la cerca d’aquelles que es relacionen amb els hàbits es va revelar clau el gust pel tabac. Fumar és un dels factors prominents que contribueixen al baix conteo espermático en homes. En aquesta línia, els investigadors van buscar altres confirmacions sobre hàbits perniciosos per defensar el benefici d’abandonar-los. Entre desembre de 2006 i agost de 2010, un equip de l’Hospital de Massachusetts, referent mundial en el tractament d’infertilitat, va interrogar a homes sobre la seva dieta i va analitzar mostres del seu semen. El nombre total d’espermatozoides en una ejaculació ha de ser, almenys, de 39 milions, la qual cosa aconsegueix una concentració d’espermatozoides de 15 milions per mil·lilitre.

Els investigadors van descobrir que la relació entre els greixos i la qualitat del semen estava en gran mesura condicionada pel consum de greixos saturats. Els homes que menjaven més grasses saturades tenien un 35% menys d’esperma que els homes que consumien menys. A més, els homes que prenien més grasses omega 3 tenien un 2% més de concentració d’espermatozoides.

Dieta per millorar la qualitat fèrtil de l’esperma

Encara que l’estudi adverteix que s’ha de continuar amb el treball per obtenir una certesa científica més profunda, posa en avís sobre el greix i el tipus que condiciona que una dieta sigui més sana, no solament en termes generals, sinó també en la producció d’espermatozoides, condició directa per ser fèrtil o no ser-ho. La comunitat científica ja va admetre els efectes beneficiosos d’una dieta amb quantitats adequades d’antioxidants (vitamina I, vitamina C i betacaroteno) en la mobilitat dels espermatozoides. Ara es tracta d’enfortir aquesta qualitat i augmentar la quantitat o, almenys, evitar que es redueixi. Es busca procurar-se una dieta que millori la qualitat de l’esperma.

Una dieta amb quantitats adequades d’antioxidants és beneficiosa en la mobilitat dels espermatozoides

Convé triar carbohidrats integrals, ingerir cítrics i altres fruites riques en vitamina C diàriament, incloure una vegada per setmana, almenys, llegums rics en zinc com les mongetes vermelles i blanques i, sobretot, prendre de manera habitual aliments rics en omega 3 o àcids grassos polisaturados. A més, cal triar peix blau almenys tres vegades per setmana, menjar quatre nous al dia, usar com a amaniment la salsa de soia o afegir soia fresca a l’amanida diària.

Tampoc cal oblidar els aliments rics en betacaroteno (precursor de la vitamina A en l’organisme), com la pastanaga, la carabassa, l’albercoc i la majoria de les hortalisses de color ataronjat-vermellós, així com les verdures de fulla verda. Aquesta llista d’hàbits alimentaris té l’avantatge d’estar en coherència amb una alimentació sana. A més, es recomana fer exercici, però sense excessos. Els estudis alerten que un entrenament excessiu, amb més de cinc hores d’esport al dia, o abusar de circuits de musculación sotmet al cos a un estrès que repercuteix de manera negativa en la producció de l’esperma.

Aliments que empitjoren la qualitat de l’esperma

La mala qualitat de l’esperma es relaciona amb la mala alimentació. Aquesta és una raó més per renunciar als hàbits alimentaris perniciosos. No solament s’ha d’abandonar el tabaquisme, reduir el consum d’alcohol i evitar les drogues, sinó que la llista de mals costums s’amplia. La carn vermella no ha de constar en el plat cada dia. Però sobretot, cal ratllar de la llista de la compra els greixos saturats, amb especial atenció a les grasses trans.

Si es vol potenciar la fertilitat, gens de snacks ni aperitius salats (patates fregides, crispetes), cal retirar els productes precuinats (crestes, croquetes, canelones o pizzes) i prescindir de la ingesta quotidiana de mantega, nata, salses grasses i formatges. Gens de brioixeria industrial, ni gelats no artesans. Aquestes prohibicions haurien de respectar-se al llarg de tot el període en què es vol ser pare i, si s’aconsegueix incloure l’hàbit més enllà de l’edat fèrtil, s’aconseguiria una dieta més amiga del cor.

NUTRIENTS PER MILLORAR LA FERTILITAT

Seguir una dieta sana és aplicar-se a aconseguir una millorança en tots els aspectes, però també en la fertilitat. Hi ha una sèrie de nutrients que, si ben no determinen la qualitat de l’esperma, el moviment i el nombre dels espermatozoides, potencien anar per bon camí. L’àcid fólico (abundant en les verdures i els cereals intregrales), el zinc (ric en els llegums), la vitamina C (antioxidant natural per excel·lència), la vitamina I (parapet dels radicals lliures) i la vitamina A (protectora de les cèl·lules) són nutrients que col·laboren en la millorança dels òrgans sexuals i en la seva activitat.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions