Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

A menys proteïna, més fam

Les dietes hiperproteicas s'associen a una major sacietat i a una menor ingesta posterior d'energia i, per consegüent, a pèrdua de pes
Per Maite Zudaire 26 de setembre de 2008
Img plato carne
Imagen: rjp

Efecte saciante de les proteïnes

Les proteïnes de la dieta es consideren més saciantes que els hidrats de carboni i els greixos, i això s’ha comprovat en nombrosos estudis. Així mateix, segons diverses recerques, les dietes hiperproteicas s’associen a una major pèrdua de pes (sobretot, a una major pèrdua de greix corporal) i a una menor ingesta d’energia, a més de la sensació de sacietat.

Aquestes revelacions han estat utilitzades per a donar suport a la hipòtesi que la ingesta proteica habitual d’una persona pot influir en el seu apetit i, per tant, en el seu comportament alimentari, independentment de les calories de la dieta. En aquest sentit gira la revisió científica sobre els “efectes de les dietes d’alt contingut en proteïnes sobre la termogénesis, la sacietat i la pèrdua de pes”, duta a terme per investigadors del Departament de Nutrició de l’Escola de Salut Pública d’Harvard a Boston (els EUA), i publicada en el “Journal of the American College of Nutrition”.

Concentració d’aminoàcids

Els mecanismes mitjançant els quals les proteïnes poden incidir en la sensació de sacietat són difícils de demostrar, encara que l’efecte fisiològic d’una major sensació de sacietat és observable en nombroses recerques. Aquesta sensació s’entén com una complexa interacció de mecanismes fisiològics, psicològics i de comportament alimentari. Ja en 1956, S.F. Mellinkoff fa pública la seva teoria del major poder saciante de les proteïnes en observar la relació estreta entre la concentració sèrica d’aminoàcids i els canvis en l’apetit .

Hi ha proves convincents que una major ingesta de proteïnes augmenta la despesa energètica

Segons aquesta teoria, existeix un “centre de sacietat” en el cervell sensible a les concentracions d’aminoàcids de manera que quan els nivells d’aquests nutrients arriben a cert punt, la fam desapareix. No obstant això, fins al moment no existeix suficient evidència científica per a donar suport a aquesta hipòtesi. En relació amb la major sacietat de les proteïnes, diverses recerques han examinat si aquest tipus de menjars influeixen de manera determinant sobre la ingesta energètica posterior en comparació amb les dietes menys proteiques.

En aquesta mena d’estudis es va seguir la mateixa metodologia que en els estudis que van avaluar el poder saciante de les proteïnes. Es va oferir als participants dues dietes isocalóricas (amb la mateixa aportació calòrica) i diferent càrrega de proteïnes. Diverses hores més tard se’ls va donar la possibilitat de menjar aliments lliurement, tot el que els vingués de gust. Dels 15 estudis revisats pels científics estatunidencs, vuit van mostrar una disminució significativa del consum energètic després de la ingesta d’una dieta amb una aportació major de proteïnes, si bé en la resta d’estudis no es va trobar relació significativa.

Encara que el pes de l’evidència suggereix que una major ingesta de proteïnes provoca una reducció de la ingesta energètica posterior, els resultats de les recerques actuals no són concloents, i els experts suggereixen que es requereixen estudis amb un millor disseny i metodologia que llancin més claredat sobre aquesta qüestió.

Dieta hiperproteica

Hi ha proves convincents que una major ingesta de proteïnes augmenta la termogénesis (la despesa energètica), en comparació amb les dietes de menor contingut proteic. Aquesta interpretació planteja la qüestió de si aquest major efecte termogènic de les proteïnes pot influir en el pes corporal. En aquest sentit, algunes recerques suggereixen que les dietes més altes en proteïnes s’associen a una major pèrdua de pes i, en concret, a una major pèrdua de greix.

Segons alguns autors, la diferència en l’efecte termogènic dels aliments pot haver-se del fet que el cos té una capacitat molt limitada d’emmagatzematge de proteïnes i, per tant, aquests nutrients han de ser processats metabólicamente. L’alt cost energètic que suposa la síntesi de proteïna humana a partir de la proteïna de la dieta, al costat de l’energia emprada en la producció d’urea i en el procés de gluconeogènesi (formació de glucosa a partir d’aminoàcids) són alguns dels motius que expliquen la major termogénesis de les proteïnes.

En una recerca duta a terme en anys anteriors per l’investigador Michael J. Estoc, del Departament de Fisiologia del St George’s Hospital Medical School, de la Universitat de Londres, s’associa l’efecte termogènic de les proteïnes a l’evolució biològica i a l’adaptació de l’organisme. L’autor en la seva hipòtesi suggereix que les dietes hiperproteicas augmenten la termogénesis en un esforç de l’organisme per aconseguir un equilibri homeostàtic dels residus orgànics que genera una dieta desequilibrada.

És a dir, l’organisme tracta de garantir un subministrament adequat de nutrients, evitant al mateix temps l’acumulo de residus tòxics generats per una sobrecàrrega de proteïnes.

Més proteïna per a aprimar

Més proteïna per a aprimar

Respecte a l’associació de les dietes hiperproteicas i l’aprimament, els recents resultats d’un assaig controlat aleatoritzat, realitzat pel Laboratori de Recerca sobre el Metabolisme i la Composició Corporal, del Departament de Ciències de la Salut i Activitat Física de la Universitat d’Oklahoma (els EUA), tracten de comprovar-lo.

En la pèrdua de greix corporal sembla més efectiu canviar la proporció dels diferents nutrients sense restringir les calories de la dieta

En aquest cas, s’han investigat els efectes sobre la composició corporal (percentatge de greix i massa muscular lliure de greix) i el nivell d’exercici en persones adultes amb sobrepès, després del consum durant deu setmanes d’un preparat comercial hiperproteico (52% proteïna, 33% carbohidrats, 15% matèria grassa), seguint una dieta isocalórica, i combinat amb la pràctica d’exercici. Els resultats de la recerca van sortir publicats en la revista “Nutrition & Metabolism” el mes d’abril passat.

Després de 10 setmanes de seguiment, els investigadors van comprovar que el grup intervenció que va consumir el preparat hiperproteico va disminuir significativament el consum energètic de la dieta, la qual cosa corrobora la idea de l’alta capacitat saciante de les proteïnes. Així mateix, es va observar una disminució major de la massa grassa (2,7 Kg) després del consum del complement hiperproteico, respecte al grup control (1,1 Kg).

Les conclusions apunten la necessitat de contrastar amb noves anàlisis l’aparent evidència que en la pèrdua de greix corporal sembla que resulta efectiva la manipulació de la proporció dels diferents macronutrients (proteïnes, greixos i hidrats de carboni), sense necessitat de restricció de les calories de la dieta. Els resultats d’aquesta recerca coincideixen amb els de la revisió duta a terme pels científics d’Harvard, en la qual comproven que, dels deu estudis identificats a aquest efecte, la majoria de persones va tenir major pèrdua de greix amb una dieta alta en proteïnes, en comparació amb una dieta baixa, si bé només tres estudis van trobar aquesta diferència estadísticament significativa.