Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

A més fruita seca, menys mortalitat

Menjar fruita seca sense sal afegida redueix el colesterol, la incidència de malalties cardiovasulares i la mortalitat

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 03deSetembrede2013
Img nuez cacahuete hd Imatge: macinate

Estan deliciosos, els podem incloure en infinitat de preparacions culinàries i són rics en fibra, vitamines, minerals, proteïnes vegetals i greixos saludables. Si a tot això li vam sumar que poden prevenir l’aparició de malalties cròniques i fins i tot la mortalitat prematura -com constata el present text-, no hi ha dubte que ara mateix és un bon moment per assaborir un bon grapat de nous, avellanes, ametlles, festucs o qualsevol altra varietat de fruita seca. Millor, això sí, sense sal afegida. A continuació es recopilen les proves més recents sobre els beneficis de la fruita seca, s’explica per què són un bon aliment i es tira per terra el principal mite: que menjar-los engreixa.

Img nuez cacahuete
Imatge: macinate

Fruita seca: proves contundents dels seus beneficis

Img
Imatge: CONSUMER EROSKI

En l’àmbit acadèmic no cap discussió sobre els beneficis de la fruita seca. Hi ha desenes de recerques que justifiquen que és aconsellable prendre un grapat d’ells sovint. A manera d’exemple, l’II Congrés de la Federació de Societats de Nutrició, Alimentació i Dietètica (FESNAD) va recollir en 2010 un simposi titulat ‘Fruita seca i Salut Cardiovascular’, del com va sorgir una declaració sobre el paper del consum d’aquests aliments en la salut coronària i circulatòria. Aquesta declaració, que va rebre el nom de ‘Declaració de Barcelona’, constata, entre altres aspectes, que “la fruita seca es troben entre els aliments que compten amb major evidència científica quant al seu benefici per a la salut cardiovascular” i que “la incorporació de fruita seca en una dieta saludable ha demostrat de forma consistent tenir un efecte reductor del colesterol“.

Un nou estudi, publicat al juliol de 2013, agrega més evidències: afegir fruita seca en la dieta d’adults amb un alt risc cardiovascular es tradueix en un menor risc de morir de forma prematura. Malgrat que existeixen quatre estudis prospectius de similars característiques, i amb anàlogues conclusions, un dels aspectes que aporta credibilitat a aquesta nova publicació és el fet que es va dur a terme en població mediterrània, el consum habitual de la qual de fruita seca és més elevat que l’observat en altres regions.

Les recomanacions actuals proposen consumir entre 75 i 200 grams de fruita seca a la setmana

En la recerca es va dividir als 7.216 participants en tres grups: un va consumir una dieta suplementada amb oli d’oliva, un altre una dieta suplementada amb fruita seca i l’últim va seguir una dieta control. Després de 4,8 anys de seguiment, els individus que van consumir més de 3 racions setmanals de fruita seca van presentar un 39% menys de risc de morir per qualsevol causa. És important tenir en compte, en qualsevol cas, que és preferible escollir les varietats no salades de fruita seca. Cada vegada hi ha més proves del perillós que és una elevada ingesta de sal i aliments salats.

La fruita seca, un bon aliment

Img
Imatge: CONSUMER EROSKI

El menor risc de mortalitat associat al consum de fruita seca fa qüestionar la coneguda frase “no hi ha aliments bons ni dolents, sinó dietes sanes o insanes en el seu conjunt”. En realitat, tal afirmació ja va ser discutida al juliol de 2011, quan es va publicar un estudi de Mozaffarian i col·laboradors. En aquesta data, el Dr. Dariush Mozaffarian (un prestigiós epidemiòleg de la Universitat d’Harvard amb una llarga llista de significatives recerques a les seves esquenes) va declarar que la frase abans citada és falsa i que parteix de la indústria alimentària, que no vol disminuir les seves vendes d’aliments insans. En la seva opinió, sí hi ha aliments bons i aliments dolents, raó per la qual s’ha de recomanar ingerir els bons més sovint i els dolents amb menor freqüència. Una de les seves reflexions resulta esclarecedora: “La noció que està ben menjar de tot amb moderació és una simple excusa per menjar el que un vulgui”. Aquest article publicat en EROSKI CONSUMER aprofundeix en el controvertit concepte de “dieta variada”.

En suma, encara que segueix viu el concepte “menjar amb moderació”, hem de ser molt més moderats en el consum de certs aliments, com les begudes ensucrades (el consum de les quals, si escau, hauria de ser ocasional), mentre que podem permetre’ns “moderar-nos en la moderació” del consum d’aliments saludables, com la fruita seca. Sobretot si tenim en compte que prenem una mitjana de 40 grams setmanals, mentre que les recomanacions actuals (que és possible que canviïn “a l’alça”) ens proposen consumir entre 75 i 200 grams de fruita seca a la setmana.

El mite: la fruita seca engreixen

Img
Imatge: CONSUMER EROSKI

El consell d’incrementar el consum de fruita seca xoca amb la creença popular que aquest tipus de fruits “engreixen”. És així? L’estudi ‘Canvis en la dieta i en l’estil de vida i guany de pes a llarg termini’, publicat en 2011 per Mozaffarian, Hao, Rimm, Willett i Hu (cinc experts de reconegut prestigi), va observar que quan s’augmenta el consum de fruita seca, disminueix el guany de pes amb el pas dels anys.

Per a la població general pot resultar insòlit, ja que aquests aliments tenen bastants calories i, a més calories ingerides, major hauria de ser el guany de pes, segons les lleis de la termodinàmica. No obstant això, als autors de l’estudi no els va sorprendre, ja que l’increment en el consum de fruita seca redueix la ingesta d’altres aliments insans, molt processats i més calòrics, la qual cosa es tradueix en una menor ingesta calòrica total. A més, el major contingut en fibra dietètica en la fruita seca disminuiria la velocitat del procés digestiu i incrementaria la sensació de sacietat. Mattes i Drehel van apuntar en 2010 altres tres possibles raons que justificarien aquesta observació (res nova, per cert):

  • L’energia de la fruita seca és poc accessible per al nostre intestí.
  • La seva digestió requereix molta inversió d’energia per part del nostre sistema digestiu.
  • Les persones que els consumeixen de forma habitual són més proclius a seguir un patró de dieta saludable.

Sigui el que sigui el mecanisme que hi ha darrere d’aquesta constatació, el cop de gràcia ho va assestar a l’abril del present any un equip espanyol d’investigadors pertanyents a l’Institut Universitari de Recerca en Atenció Primària Jordi Gol, de Tarragona. El seu metaanálisis confirma que enriquir la dieta amb fruita seca no es tradueix en un increment del pes corporal o del perímetre abdominal.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions