Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

A més pescat, major intel·ligència verbal

El consum de quantitats significatives de marisc durant l'embaràs podria beneficiar el desenvolupament neurològic del fetus

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dissabte, 14deJuliolde2007

Un estudi revela que les embarassades que consumeixen marisc i peix donen a llum nens amb un major índex d’intel·ligència verbal. El consum d’aquest aliment constitueix en la dieta la major aportació d’àcids omega 3, responsables del major desenvolupament neurològic del fetus. Amb aquests resultats, la mesura oficial de desaconsellar certes quantitats de peix durant l’embaràs podria posar-se en dubte.

El grup de recerca ALSPAC (Avon Longitudinal Study of Parents and Children) porta més d’una dècada realitzant estudis amb l’objectiu d’identificar estratègies per optimitzar la salut i el desenvolupament dels nens. Joseph Hibbeln, de l’Institut Nacional de la Salut de Bethesda dels Estats Units, és el director d’un nou estudi d’aquest grup que constata que el consum de menys de 340 g setmanals de productes del mar s’associa amb el potencial risc d’un desenvolupament verbal més lent, així com un desenvolupament social, comunicatiu i motor per sota dels estàndards òptims.

L’estudi va ser publicat recentment en la revista TheLancet . L’ALSPAC va aconseguir reunir dades alimentàries d’11.875 dones embarassades del Regne Unit per destriar el paper de la dieta de la gestant en el desenvolupament i el creixement dels fills. En els resultats, s’assegura que la clau està en 340 g per setmana: «en les dones que van consumir menys d’aquesta quantitat no es va apreciar benefici algun, però les que van consumir més de 340 g de fruits del mar per setmana en les seves dietes durant l’embaràs van donar a llum nens significativament més intel·ligents».

Si Hibbeln va prendre com a punt de tall en la ingestió setmanal de peix els 340 g va ser perquè aquesta és la quantitat fixada com a màxima per les autoritats sanitàries del país, a fi d’evitar una exposició del fetus a contaminants marins emmagatzemats en els teixits de peixos i mariscs com metil-mercuri, dioxines i bifenoles policlorados (PCB). «Curiosament, les dones que van consumir més de 340 g setmanals de peixos o mariscs no van registrar majors nivells de contaminants en sang fetal que les que van menjar menys. A més, els seus fills van fer gala d’una major funció cognitiva en exàmens realitzats als sis mesos i als vuit anys del part».

Una font important d’omega 3

Perquè s’apreciïn els beneficis del marisc en el desenvolupament del fetus, el consum ideal és de 340 g setmanals

Una altra dada significativa al que apunta l’estudi és que les dones embarassades que consumeixen major quantitat de peix són també les que mantenen hàbits més saludables (dieta i exercici). Hibbeln critica la mesura oficial de desaconsellar el consum de peix durant l’embaràs i subratlla que els fruits del mar són la principal font d’àcids grassos omega 3 en la dieta, i que a ells es deu un desenvolupament neurològic òptim del fill.

Nord-americà d’origen, Hibbeln reconeix que els nivells de metil-mercuri en sang del seu país estan per sota de la mitjana detectada en l’estudi, però reconeix que els beneficis que aporten els àcids grassos omega 3 del peix estan molt per sobre del possible risc de contaminació.

Al fil d’aquestes dades, la indústria alimentària anglesa ha engegat diferents recerques encaminades a obtenir àcids grassos de fonts no contaminades ni contaminants, incloent el cultiu d’algues transgèniques. No hi ha dubte que els omega 3 marquen una tendència de consum cada vegada major a mesura que la ciència els atorga nous beneficis. D’acord amb l’agencia consultora Frost and Sullivan, els aliments de consum enriquits amb àcids grassos omega 3 van facturar en el 2004 la friolera de 160 milions d’euros en tot el vell continent, i s’espera que d’aquí al 2010 experimentin un creixement anual del 8%.

Beneficis que apunten al cervell

Els omega 3 redueixen fins a 2,6 vegades el risc d’hipertensió associada a l’embaràs i milloren les funcions psicomotores dels bebès prematurs. Així mateix, àcids grassos poliinsaturados com els omega 3 incorporen fosfolípids a les membranes cel·lulars i intervenen directament en l’estructuració de la xarxa neuronal del nounat.

En última instància, els resultats apuntats en l’ALSPAC conviden a pensar que els efectes d’una alimentació rica en àcids omega 3 sobre el desenvolupament fetal cerebral poden ser més importants que el suposat. El contingut gras del cervell humà supera el 60% del seu pes total, i una tercera part d’aquest contingut és atribuïble a greixos essencials com els omega 3. El cervell d’un fetus en plena gestació necessita àcids grassos, però no pot sintetitzar-los si no és a través dels nutrients aportats per la mare.

Una altra estructura que conté gran quantitat d’àcids grassos omega 3 és la retina, les cèl·lules de la qual contenen un 60% de DHA, un omega 3 de cadena molt llarga que es formen principalment a partir del tercer trimestre de l’embaràs i també durant el primer any de vida.

Un dilema en l'ham

Img pescado
La font més rica d’omega 3 són els fruits del mar. Però el fet que totes les escombraries generades per l’activitat humana acabi embrutant rius i mars afegeix una pega a l’assumpte, ja que com més gran sigui la presa capturada, major serà també l’índex de contaminants acumulats en els seus teixits. L’esgotament dels bancs de peixos en mars de tot el món obliga a ser molt restrictius amb la grandària de les captures, i els peixos de menor grandària (els menys contaminats) s’han tornat inassequibles.

Per complicar més les coses, la creixent identificació de paràsits en els teixits de peixos i mariscs obliga a les autoritats a desaconsellar el consum de peix cru o poc fet, alhora que recerques recents demostren que en sotmetre els fruits del mar a molt alta temperatura els seus àcids grassos es degraden.

Pescat sí, o peix no? Els científics es decanten pel sí. Es tracta d’un aliment fàcil de preparar, ric en proteïnes i nutrients i baix en greixos perjudicials per al torrent sanguini. Es considera que a la dona embarassada li n’hi ha prou amb prendre certes precaucions per obtenir els beneficis del peix i reduir els riscos de salut dels seus possibles contaminants. Les espècies a evitar són les de major grandària com a tonyines, emperadors o taurons. Per la part baixa de la taula, els fruits del mar que acrediten menor concentració de contaminants són els crustacis, el salmó, el bacallà, la sardina i el bagre. Sumat a aquests aspectes, convé que tot el peix consumit durant l’embaràs estigui ben cuit, és a dir, escalfat fins a adquirir un aspecte opac i una textura fàcilment desmenuzable amb una forquilla.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions