Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Abast de la piràmide nutricional nord-americana

Després de dos anys de marxa, la iniciativa nord-americana Mypyramid aconsegueix convertir-se en una important eina perquè milions de nord-americans adoptin adequats hàbits de nutrició

Colors en franges verticals que representen grups i tipus d’aliments diferents conformen el que els experts del Departament d’Agricultura d’EUA (USDA, en les seves sigles angleses) denominen La meva Piràmide, una iniciativa que començava fa dos anys per ajudar als consumidors a adoptar una dieta sana. Si bé emprenia la seva marxa amb certes reticències quant a la seva eficàcia, ara les valoracions tant de consumidors com de responsables sanitaris són més que generoses, atenent a les importants millores que s’han produït en el camp de la nutrició. Reduir els casos d’obesitat i sobrepès ha estat una de les principals finalitats d’aquesta iniciativa.


Verd per a les verdures, taronja per a cereals, vermell per a les fruites, el blau com a representació dels productes làctics i per a carns i llegums el morat; finalment, el groc per als greixos. La piràmide nutricional nord-americana, que rebia importants modificacions en 2005 pel que fa a la de 1992, s’ha convertit en una de les «eines més efectives per transformar recerca nutricional en pautes nutricionals», afirma Naomi Fukagawa, co-president de la Societat Nord-americana de Nutrició. Una de les principals novetats de la Piràmide resideix, tal com reconeix Marisa Moore, portaveu de l’American Dietetic Association, en la possibilitat d’adoptar plans de dieta «individualitzats», més que a oferir models de dietes més generals.

L’abast de la iniciativa ha estat substantiu, ja que tant el Centre per a Polítiques i Promoció de la Nutrició (CNPP, en les seves sigles angleses) com el Servei d’Aliments i Nutrició de l’USDA porten incorporant, des de la seva segona estrena, els missatges nutricionals de la piràmide als seus programes de nutrició. Per a això, els experts se serveixen d’informació com l’edat, el gènere i els nivells d’activitat física per poder fixar una «dieta personalitzada» sobre la manera més eficient de consumir els cinc grups d’aliments. Així, sota pretextos educacionals, la piràmide intenta transmetre de forma senzilla i especial a tots els consumidors, però de forma particular als adolescents i nens, les millors pautes alimentoses en funció de les diferents necessitats, encara que no abasta casos de persones que sofreixen alguna malaltia crònica.
Major varietat d’aliments
Les directrius de la nova Piràmide pretenen incorporar les principals novetats quant a ciència nutricional es refereix
La piràmide estableix una categorització dels aliments que es reparteix en pa, cereals, pasta i arròs; fruites i verdures en el següent nivell, a les quals els segueixen bandes més estretes en representació de làctics i aliments rics en proteïnes (carn, ous i peix) i, en la part més alta, grasses, olis i dolços. En el cas dels olis, els experts aconsellen que es consumen amb moderació. Però més que oferir una única recomanació, el Pla MiPirámide ofereix consells destinats a facilitar la millor elecció de cada grup d’aliments, trobar un equilibri entre l’alimentació i l’activitat física i obtenir una adequada nutrició de les calories consumides.

Al moment de la presentació del nou model de piràmide, que recomana prendre més quantitat de fruites i verdures i limitar la quantitat de sal i sucre en els menjars, alguns experts apuntaven la necessitat de completar la iniciativa amb una regulació de l’alimentació en els menjadors escolars o en els restaurants de menjar ràpid. I en això han estat treballant les principals autoritats sanitàries del país des de llavors. Un exemple d’això són les Guies Alimentàries de 2005, considerada pels experts el «pilar de la política de nutrició» del país. En elles s’ofereixen consells sobre com moderar o limitar els components de la dieta que es consumeixen en ocasions a l’excés.
Calories discrecionals
Calories «essencials» i calories «suplementàries». Són les dues categories en les quals divideixen els experts la quantitat de calories que poden arribar a ingerir-se. Les primeres, les essencials, són les calories mínimes per satisfer les necessitats de nutrició; seleccionar aliments amb pocs greixos i sense sucres agregats de cada grup d’aliments és, segons els experts, la millor «compra» de nutrients. Les discrecionals, en canvi, són les denominades també «suplementàries», i el seu consum ha de centrar-se en quantitats que van de les 100 a les 300 al dia, especialment en les persones que no practiquen exercici físic. Els nivells de calories solen basar-se en els Requisits d’Energia Benvolguts i en els nivells d’activitat de l’Informe de nutrients macro de consum de referència de l’Institut de Medicina.

MÉS FRUITES I VERDURES

Img pebrot
Malgrat els avanços obtinguts en matèria de nutrició amb iniciatives com la nord-americana, ara un informe presentat pels Centres de Control i Prevenció de Malalties nord-americanes (CDC, en les seves sigles angleses) posa en evidència l’escàs consum de fruites i verdures i el llarg camí encara perquè els consumidors del país aconsegueixin les metes nacionals per a una dieta saludable.

«Només el 32,6% dels adults consumeix fruites dues o més vegades al dia», reconeix Larry Cohen, un dels responsables de CDC, xifra molt per sota del que recomanen les autoritats sanitàries, que pretenen que el 75% de la població consuma fruites dues o més vegades al dia i que el 50% ingereixi verdures tres o més vegades al dia per a l’any 2010.

Per a David Katz, director del Centre de Recerca Preventiva de la Facultat de Medicina de la Universitat de Yale, la importància d’aquestes dues categories d’aliments resideix en el seu important «potencial per fomentar la salut i combatre malalties». El problema no és, no obstant això, la falta de coneixement dels potencials beneficis d’aquests aliments. Segons l’informe, publicat en Morbidity and Mortality Weekly Report, és necessari continuar «posant en pràctica» mesures de tipus educatiu per motivar als consumidors a consumir fruites.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions