Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Adolescents i aliments XXL

La sensibilitat adolescent als estímuls externs els fa més vulnerables a les grans porcions i a grandàries gegantes de menjars i begudes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 13deDesembrede2011
Img hamburguesa Imatge: Rob Owen-Wahl

Un estudi publicat en la ‘American Journal of Clinical Nutrition’ revela per què els adolescents trien les grans porcions, les talles XXL i les grandàries gegantes de begudes i menjar, gairebé sempre molt calòriques i amb percentatges excessius de greixos i sucres. En l’adolescència, es conformen i assenten els bons i els mals hàbits i el risc de patir obesitat en el futur és alt. La moda del menjar ràpid en grandària XXL ha passat, però encara preval en moltes manifestacions.

Img
Imatge: Rob Owen-Wahl

Encara són necessàries les mesures preses per pal·liar la tendència d’engrandir les racions de menjar ràpid, begudes gasoses i dolces. És el cas del Codi PAOS, que regula la publicitat que promou estils poc saludables, com beure i menjar de manera excessiva i l’oferta de productes amb massa greixos i sucres. Ningú discuteix ja la relació directa d’aquesta ingesta amb l’augment dels casos d’obesitat i els hàbits de vida poc saludables i sedentaris. Els investigadors tracten de descobrir per què succeeix.

Els nens es conformen amb la porció servida si se’ls ensenya

Si als nens se’ls ofereixen quantitats inesgotables d’aliments, mengen més

Els autors de l’informe van analitzar els consums de dues franges d’edat, la infància i l’adolescència, i la reacció d’aquests grups davant el menjar. Mentre alguns investigadors sostenen que els nens estan predisposats a menjar a l’excés, l’estudi va demostrar de manera quantitativa que els més petits no busquen les grans grandàries i es conformen amb la porció que els correspon.

Però també va descobrir que aquest costum innat es desaprende de manera ràpida i inconscient si se’ls ofereixen quantitats inesgotables. Igual que van percebre que els nens no buscaven més aliment, els científics van comprovar que si se’ls proposa massa menjar, mengen molt més del que volen des de l’apetit i l’apetència. Aquest comportament és encara més evident en l’adolescència. Pot heretar-se de la infància o desenvolupar-se en els anys del canvi. L’acció de no mesurar la quantitat i desaprofitar la disposició a conformar-se amb el just pot derivar en l’aprenentatge de mals hàbits.

Els adolescents, subjugats per la grandària

L’adolescent s’acostuma a porcions enormes d’aliments sense percebre que ni necessita aquesta ingesta ni la gaudeix

La grandària dels aliments i les begudes importa, i molt, als adolescents. I no solament és conseqüència de la traducció en gran dels seus escassos diners, també es deu, i així ho demostra l’informe, al fet que els mercats pròspers de l’última dècada han augmentat l’escala dels aliments: els seus envasos, els seus dibuixos i les seves quantitats. En aquest context, amb productes més grans a igual preu, s’ha gestat un fenomen que, sens dubte, ocasiona obesitat: l’augment del consum és paral·lel a les racions més grans.

L’adolescent escull i s’acostuma a porcions enormes d’alguns aliments calòrics i pobres en nutrients, sense percebre que ni necessita aquesta ingesta ni la gaudeix. No obstant això, la hi ofereixen a ell i a la seva colla. I és difícil ser diferent quan un tracta de saber qui és. La publicitat televisiva els influeix. Els anuncis dirigits al públic infantil i adolescent fomenten el consum de productes que propicien l’obesitat, amb massa sucres i grasses, tal com va constatar l’equip de nutricionistes d’Eroski Consumer en una recerca.

Aliments de grandària geganta comunes entre el menjar dels joves:

  • Pans de motlle. Hi ha llesques de gran grandària, de manera que el contingut del sándwich, ja sigui formatge, pernil, embotit o xocolata, serà proporcional a la quantitat de pa.
  • Pans per a hamburguesa. Igual que en el cas anterior, a major continent, major contingut. En un mateix menjar es multipliquen els greixos, les proteïnes, la sal, el colesterol i les calories.
  • Iogurts. Els hi ha fins i tot de mig litre. Per a molts adolescents i nens menors, una vegada obert el iogurt, és difícil resistir-se a deixar alguna cosa en l’envàs. És probable que mengin més del compte “en una asseguda” o en un temps en el qual, d’una altra manera, no es faria.
  • Borses d’aperitius salats, tipus patates fregides i similars. Per poc més diners, es pot comprar una borsa de patates de major grandària, una invitació (o una temptació) a menjar fins a esgotar l’aliment. Al final, el consum energètic, de greixos i de sal és desproporcionat a les necessitats individuals i, per tant, nociu per a la salut.
  • Sucs de fruita, begudes refrescants i ensucrades. Fa uns anys, aquestes begudes es venien en envasos de 250 ml (una cambra de litre), mentre que ara la grandària comuna que s’entén com a normal és el de 330 ml; 100 ml més que redunden en un sobre extra de sucre i 40 Quilocalories. Sumat a altres “petits excessos”, l’equilibri dietètic diari s’espatlla.
  • Racions de crispetes als cinemes. L’envàs que fa una dècada corresponia al gran, a dia d’avui, és el mitjà. Si al principi les crispetes eren un aperitiu, ara, per la grandària que representen, s’haurien de contemplar com un menjar (poc equilibrada en qualitat, però suficient en quantitat), que es compensaria amb una amanida, una crema de verdures o una sopa vegetal.

Els autors de l’informe alerten que l’augment de la grandària de les porcions significa un increment de la ingesta de sal i de greixos, sense alterar les pautes de dietes. Això significa que es mengen patates i hamburguesa amb independència de si suposen un 30% o un 60% de les quantitats diàries recomanades. Sense ser conscients, al llarg del dia i sense alterar els costums d’hores, i fins i tot d’aliments, es multiplica la ingesta de calories i el cos s’acostuma a aquestes noves mesures, encara que para això també hagi de canviar de grandària i guanyar moltes talles.

2.200 QUILOCALORIES DIÀRIES I UNA HORA D'EXERCICI

L’aportació diària d’una dieta equilibrada s’estima en unes 2.200 Quilocalories. La meitat (1.000-1.100 Quilocalories) han de provenir de carbohidrats (250-275 grams de carbohidrats, atès que un gram d’aquest nutrient aporta quatre Quilocalories). D’aquests, s’aconsella que els sucres no superin el 15-18%, és a dir, entre 330-400 calories, que es tradueix en 80-100 grams de sucres al dia (més o menys segons el grau d’activitat). Si es beu en un dia un refresc (330 ml, 30 g de sucre) i un grapat de llaminadures (50 g, 50 g de sucre), ja s’ha pres el sucre simple recomanat per a tot el dia. L’aportació calòrica de les grasses hauria de rondar les 600-770 calories, la qual cosa significa una ingesta d’entre 66 i 85 grams de greix diaris (un gram de greix aporta 9 calories).

Una ració mitjana de patates contribueix a la dieta amb 330 calories i 20 g de greix (una gran, amb 430 calories i 25 grams). Una hamburguesa gran reporta 500 calories i 25 grams de greix, però una extra gran pot arribar a les 900 calories i els 55 grams. En definitiva, les quantitats dels aliments importen.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions