Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Agost: les cebes

L'origen de la ceba no es coneix amb exactitud però se saben molt valorades pels antics egipcis

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 02deNovembrede2005

La ceba pertany al gènere Allium, el més important de la família de les Liliáceas, que inclou més de 500 espècies. En ell s’inclouen hortalisses tan conegudes com les cebolletas, el cebollino i el porro. Moltes de les seves espècies, com és el cas de la ceba, formen engrosamientos subterranis de la tija, coneguts de forma popular com a bulbs, i totes elles són riques en olis essencials sulfurats molt volàtils i picantes.

Com triar-la

S’han de seleccionar-se els exemplars durs, ferm i de coll curt, i rebutjar les cebes humides, amb taques o coll molt tou. Això indica que estan passades o encara estan sense formar.

Perquè les cebes conservin en bones condicions totes les seves qualitats organolépticas i nutricionals, és suficient amb emmagatzemar-les en un lloc sec i fresc. No obstant això, una vegada tallades han d’embolicar-se amb un film plàstic i guardar-les en el frigorífic.

Propietats nutritives

Les cebes són un aliment amb una escassa aportació calòrica perquè el seu contingut en aigua és d’al voltant del 90%. En la composició de les cebes s’ha de tenir en compte la seva apreciable aportació de fibra i el seu contingut mineral i vitamínico, que la converteixen en un excel·lent aliment regulador de l’organisme.


Les cebes són una bona font de potassi, i presenten quantitats significatives de calci, ferro, magnesi i fòsfor. El calci vegetal no s’assimila tant comparat amb el dels làctics o altres aliments que es consideren bona font d’aquest mineral. Alguna cosa similar ocorre amb el ferro, l’absorció del qual és molt major quan procedeix d’aliments d’origen animal.


El potassi és un mineral necessari per a la transmissió i generació de l’impuls nerviós i per a l’activitat muscular normal, a més d’intervenir en l’equilibri d’aigua dins i fora de la cèl·lula. El fòsfor, igual que el magnesi, juga un paper important en la formació d’ossos/ossos i dents, però aquest últim a més es relaciona amb el funcionament d’intestí, nervis i músculs, millora la immunitat i posseeix un suau efecte laxant.


Quant al seu contingut vitamínico, les cebes són riques en vitamines del grup B, com els folatos i les vitamines B3 i B6. Presenta quantitats discretes de vitamina C i I, ambdues amb efecte antioxidant.


Els folatos intervenen en la producció de glòbuls vermells i blancs, en la síntesi de material genètic i en la formació d’anticossos del sistema immunològic. La vitamina I, igual que la C, té acció antioxidant, però aquesta última a més intervé en la formació de col·làgen, glòbuls vermells, ossos/ossos i dents. També afavoreix l’absorció del ferro dels aliments i augmenta la resistència enfront de les infeccions.


No obstant això, les propietats salutíferas de les cebes s’han de, més que a la seva composició nutritiva, a la seva abundància d’antioxidants, entre ells els flavonoides i els compostos azufrados. Aquests últims són substàncies precursores de compostos volàtils que són els que aporten a la ceba aquesta olor i sabor tan característics.

Com utilitzar-les

A tot el que ha pelat o tallat una ceba se li han saltat en més d’una ocasió les llàgrimes. Això es deu al fet que, quan es talla la ceba, aquesta allibera un oli volàtil molt ric en compostos azufrados. Aquest compost es descompon en arribar a la llàgrima de l’ull i produeix sofre que es transforma en àcid sulfúric. Aquest àcid és el que provoca la picor i el lagrimeo.


a ceba és un aliment ideal per consumir tant cru com cuinat. Si es prefereix consumir crua pot afegir-se a amanides juntament amb altres hortalisses. En general, les varietats dolces són les més emprades per a aquesta fi, encara que també poden consumir-se varietats més fortes si han estat en remull uns minuts en aigua amb suc de llimona, per així conservar totes les seves vitaminas.la ceba és una hortalissa molt versàtil. Pot cuinar-se tant rostida com bullida, ofegada, salteada, fregida. És un acompanyament ideal de múltiples plats a força de carn, peix, verdura, llegums i guisats de tot tipus. També poden elaborar-se amb elles truites que incloguin qualsevol altre tipus de verdures com a espinacs, pebrots, alls frescos… o utilitzar-les com un ingredient més de la salsa de farciment de pebrots, carbassons o albergínies. Amb elles es poden elaborar saboroses sopes així com incloure-les en diverses cremes i purés.


A més, quan es cuina la ceba amb prou feines es veu afectat el seu contingut en flavonoides, per la qual cosa qualsevol plat elaborat amb ella serà bona font d’aquests components antioxidant.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions