Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aigua, hidratació i salut

Beure quan es té set és suficient per a compensar la pèrdua de líquids, excepte en situacions extremes de calor i humitat

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 13deJuliolde2010

L’aigua és un component essencial per a la vida. Ha d’aportar-se una quantitat suficient de líquids amb l’alimentació per a afavorir les accions fisiològiques i compensar les pèrdues, que augmenten en ambients de calor, amb l’exercici i en determinades malalties i trastorns passatgers com les gastroenteritis. Aquests són part dels arguments que van servir de base per a donar forma a la “Declaració de Saragossa”, que recull una sèrie de recomanacions entorn del consum d’aigua, infusions, begudes estimulants, refrescos ensucrats, begudes làcties i altres elements líquids de la nostra dieta. La comissió d’experts de la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària (SENC) i l’Observatori de la Nutrició i Activitat Física van culminar la iniciativa amb el desenvolupament d’un decàleg i una piràmide de la hidratació saludable.

Hidratació saludable

/imgs/2010/07/beure-aigua.xl1.art.jpg

Com a reconeixement a la importància de l’aigua en l’àmbit de la salut, així com en altres dimensions, com la gastronòmica, l’estètica, la lúdica i la cultural, la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària promou la “Guia per a una Hidratació Saludable”. La publicació abasta informacions claus sobre els requeriments bàsics d’aigua i la hidratació en situacions fisiològiques especials, com és el cas de les persones majors, l’etapa infantil i juvenil, l’embaràs o la pràctica d’activitat física.

A més, els autors han configurat una “Piràmide de la hidratació saludable” a manera de guia, similar a la plantejada per a l’Alimentació Saludable i l’Activitat Física Saludable. En el disseny de la piràmide, han tractat de buscar un equilibri entre totes les fonts de líquids que poden formar part de l’alimentació habitual.

La Piràmide de la hidratació reflecteix la freqüència de consum recomanada de diferents begudes, a més de l’aiguaS’ha optat per classificar les diferents begudes i s’han organitzat en diferents nivells, a partir de la freqüència de consum recomanable, de manera que les begudes situades en la base seran les de consum habitual freqüent i les situades cap al vèrtex seran les opcionals o de consum esporàdic.

Per a la classificació de les begudes i la seva posterior escenificació en la piràmide de la SENC, els autors declaren que han considerat els criteris següents: la quantitat d’energia i de nutrients aportats per 100 ml, la contribució a la ingesta total d’energia i al pes corporal, la contribució a la ingesta diària de nutrients essencials, l’evidència d’efectes beneficiosos per a la salut i dels efectes perjudicials, així com la capacitat d’hidratació i equilibri hidrosalino.

/imgs/2010/07/piramide-hidratacion3.jpg

Grup 1. Aigües minerals, aigües de deu o d’aixeta de baix contingut salí.

Grup 2. Aigües minerals o de l’aixeta amb major contingut salí. Begudes refrescants sense sucre/acalóricas. Te o cafè sense sucre.

Grup 3. Begudes amb cert contingut calòric i nutrients d’interès. Sucs de fruites naturals. Sucs de verdures (tomàquet, gaspatxo…) i brous. Sucs comercials a base de fruita (100%). Llet o productes lactis baixos en greix sense sucre. Llet o productes lactis amb sucre i substituts de llet. Cervesa sense alcohol. Begudes per a esportistes. Te o cafè amb sucre.

Grup 4. Begudes refrescants carbonatades o no, endolcides amb sucre o fructosa.

Paginació dins d’aquest contingut


RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions