Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aigua o beguda isotònica?

Les begudes isotòniques no sempre són indispensables en la pràctica esportiva
Per maitezudaire 6 de juny de 2006

En moltes ocasions s’abusa de les begudes isotòniques a l’hora de realitzar exercici físic lloc que cada vegada estan més de moda. No obstant això, cal tenir en compte que a més d’hidratar el cos, aporten calories en forma de sucres i poden provocar un augment de pes que es podria evitar substituint per altres begudes sense calories com és l’aigua. A manera d’exemple, una persona que realitza esport durant una hora i de poca intensitat, de 3 a 4 vegades per setmana, si en cadascuna de les sessions beu una llauna de beguda isotònica, està ingerint unes 320 calories “extres”.

La hidratació, imprescindible

En realitzar qualsevol tipus d’exercici és necessari hidratar a l’organisme per compensar les pèrdues de líquids que es produeixen a través de la suor. Mitjançant la suor es perd tant aigua com a sals minerals -sodi, potassi i clor, magnesi i zinc-. Cal procurar compensar la pèrdua, durant l’exercici i al seu terme. La quantitat i tipus de líquid que serà necessari depèn de la durada i de la intensitat de l’exercici, i també de les condicions climatològiques -temperatura i humitat- en les quals es realitza.

Què contenen les begudes isotòniques?

Al mercat existeixen nombroses marques comercials que fabriquen begudes para esportistes, entre elles les begudes isotòniques. Les begudes isotòniques són preparats que contenen una sèrie de substàncies per reposar ràpidament les pèrdues que es produeixen durant l’exercici.

Les begudes comercials, a més d’aigua, inclouen surt -clorur sòdic-, potassi, petites quantitats de magnesi, calci i glúcids simples -dextrosa, sacarosa, glucosa o fructosa- i complexos -midó i maltodextrinas-. Els sucres i hidrats de carboni complexos són els responsables de l’aportació calòrica d’aquestes begudes. El contingut en sucres oscil·la entre els 60-70 g per litre, la meitat aproximadament del que contenen els refrescs ensucrats.

Optar per l’aigua

Quan la intensitat de l’exercici és moderada o baixa i l’esforç no és excessiu, és suficient beure aigua, en la quantitat que ho requereixi l’organisme, per rehidratarse. Acudir al gimnàs, córrer, caminar amb bici o jugar un partit de tennis són activitats molt comuns entre les persones que realitzen exercici amb la finalitat de millorar la seva condició física o baixar de pes. Consumir begudes isotòniques quan el que es busca és una pèrdua de pes no és l’opció més adequada, perquè a més de líquids inclouen una sèrie de calories extres. En aquest cas, el consum d’aigua ajuda a hidratar l’organisme sense aportar calories i és un reconstituent que ofereix el mateix efecte.

Sense embargament, quan es tracta d’exercicis intensos o de llarga durada que requereixen grans esforços, les begudes isotòniques són l’opció més adequada.