Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Alga espirulina com a complement dietètic

Aquesta alga concentra nombroses substàncies nutritives i serveix com a complement a dietes desequilibrades

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 24deNovembrede2008
Img espirulina Imatge: NASA

L’espirulina (Spirulina maxima) és una alga unicel·lular que creix i es multiplica en aigües naturals al mig alcalí i va ser descoberta per primera vegada en llacs mexicans. En l’actualitat es conrea a diversos països. Té forma d’espiral (d’aquí el seu nom) i és de color blau verdós per la presència de clorofil·la que li dona el color verd i de ficocianina, pigment que li dona el color azulado.

Img
Imatge: Cristiano Betta

Aquesta alga pot resultar interessant com a complement d’una dieta correctament planificada en cas d’anèmia, a causa que afavoreix la producció de glòbuls vermells, per la seva riquesa en clorofil·la, àcid fólico i ferro; tots ells nutrients amb un caràcter antianémico.

En programes dietètics de reducció de pes es pot utilitzar com a coadjuvant per les seves aportacions nutritives, que poden compensar les deficiències nutritives en certes vitamines i minerals que poden sorgir si se segueix durant molt temps una dieta hipocalórica, encara que estigui nutricionalment validada. No obstant això, no hi ha evidència que el seu consum contribueixi de manera directa a reduir el pes o el greix, tot el contrari a alguns anuncis que acompanyen a aquesta alga.

Es contempla com un complement dietètic adequat per a la pell i per reforçar les ungles a causa de la seva riquesa en vitamines del grup B i certs minerals (ferro, magnesi i zinc). Pel seu concentrat de nutrients pot suposar una important ajuda per a l’organisme enfront de l’esforç físic i en estats carenciales si se segueixen dietes desequilibrades.

La seva composició

La simplicitat biològica d’aquesta alga no li impedeix que sigui capaç de sintetitzar substàncies nutritives que emmagatzema en el seu citoplasma (part de la cèl·lula que envolta al nucli d’aquesta), especialment proteïnes d’elevat valor biològic: 5-7 grams/100 g de producte en l’alga fresca i 55-65 grams/100 g en la deshidratada; vitamines del grup B, especialment vitamina B1 o tiamina, B2 o riboflavina, B3 o niacina i folatos. Igualment, destaca la presència de beta-caroteno (l’organisme transforma aquesta substància en vitamina A); minerals i oligoelementos com a potassi, magnesi, calci, zinc, manganès, seleni, ferro i fòsfor.

No conté iode, la qual cosa li diferencia de les algues marines; greixos només té un 7% i estan en la seva major part en forma d’àcids grassos essencials que formen part de la membrana cel·lular de totes i cadascuna de les cèl·lules del nostre cos; altres substàncies, com la clorofil·la, tenen la capacitat d’afavorir la digestió.

La publicitat sobre l’alga espirulina fa èmfasi en la seva riquesa en vitamina B12 (vitamina absent en aliments d’origen vegetal). La quantitat d’aquest nutrient en l’alga en el seu estat natural enumerada en les etiquetes és desorientadora perquè està en forma inactiva i el cos no la pot utilitzar.

Espirulina per perdre pes?

Autors italians van fer ja fa més de 20 anys un estudi dissenyat per analitzar el valor nutritiu de les proteïnes derivades de la biomassa d’algues del gènere Spirulina maxima, amb vista a la possible utilització d’aquestes proteïnes en l’alimentació humana. Segons coincidien ja per aquella època diversos investigadors, l’ús de tals biomasses podria resultar d’interès com una font alternativa de proteïnes alimentoses i també per la seva ocupació potencial com a coadjuvant en el tractament dietètic de dietes d’adelgazamiento.

En la recerca, que es va dur a terme amb rates, els investigadors van comprovar durant el període de prova que la ingesta d’aliments (i per tant de calories) va ser pràcticament la mateixa tant en el grup control com en els animals que van rebre el complement d’espirulina. Per tant, no van poder constatar l’acció esperada de l’espirulina en el control de l’apetit i la sacietat.

En aquest sentit, no es troben recerques recents en les quals s’hagi tractat de contrastar l’efecte de l’espirulina com a coadjuvant en les dietes d’adelgazamiento. Això porta a concloure que no hi ha evidència científica que sustenti el pes de la publicitat i dels anuncis que li atribueixen a l’espirulina aquest poder per ajudar a perdre pes.

FORMES DE PRESENTACIÓ

L’espirulina es pot trobar en qualsevol tenda de productes naturals. Es presenta en forma de càpsules, tabletas o en pols. Segons la forma de presentació les indicacions de consum seran diferents ja que la concentració dels principis actius serà diferent.És saludable que la dosi diària sigui prescrita i supervisada per una persona experta en nutrició i en complements dietètics. Aquest assessorament és fonamental si s’està seguint una dieta d’adelgazamiento .

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions