Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Alga espirulina, útil contra la fatiga?

No hi ha dades consistents ni suficients estudis en humans que demostrin els seus potencials efectes beneficiosos

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 15deAbrilde2010
Img espirulina Imatge: Wikimedia

La concentració única en nutrients de l’alga espirulina l’ha elevat a la categoria de complement amb potencial per estimular la funció de diferents òrgans i amb accions terapèutiques antibacterianas, antivirals, antiinflamatorias i moduladoras del sistema de defenses. S’apunta també com a ajuda extra per combatre l’astènia comuna en els canvis d’estació, el cansament derivat de seguir dietes estrictes d’adelgazamiento i, fins i tot, la fatiga crònica. No obstant això, alguns dels interessants efectes que s’atribueixen a l’espirulina s’han demostrat només en una sèrie d’assajos experimentals i clínics. Els estudis en humans són escassos i, en la seva majoria, les mostres són tan petites, que no es poden justificar -i menys enaltir- els seus prometedors resultats. Es necessiten més recerques per disposar de dades consistents.

Complement antifatiga?

Img espirulina articuloImagen: Wikimedia

La fatiga és una queixa comuna a un alt percentatge de pacients que acudeixen al metge de família amb debilitat general i cansament acusat en qualsevol època de l’any, juntament amb insomni i pèrdua de memòria o atenció. Les prestatgeries de farmàcies, parafarmàcies i herbodietéticas se satisfan de complements que asseguren mitigar aquests símptomes, tals com el coenzim Q10, el ginseng i l’alga espirulina.

Sobre aquesta última s’han documentat molt pocs estudis en humans que avaluïn el seu paper com a ajuda per superar el cansament o la fatiga. Un d’ells va comprovar un augment significatiu en el rendiment físic, l’oxidació dels greixos a favor d’un menor ús dels carbohidrats i una major concentració d’antioxidants endogens després del consum d’espirulina (6 g per dia), en comparació del placebo. La gran limitació radica que és un únic estudi amb una mostra poc representativa, ja que tan sols van participar nou esportistes entrenats de forma moderada. L’Institute of Human Performance and Rehabilitation del Center for Research and Technology (Thessaly, Grècia) va realitzar l’assaig, que va publicar el passat mes de gener en la revista especialitzada “Medicine and Sciences in Sports and Exercise”.

S’han documentat molt pocs estudis en humans sobre la seva ajuda per mitigar el cansament i la fatiga

En relació al seu ús contra la fatiga crònica, experts del Departament de Medicina Interna de l’Hospital Clínic Colentina (Bucarest, Romania) informen que, malgrat la utilització tan universal de l’espirulina com a complement per a les situacions de cansament i esgotament, cap estudi ha analitzat de manera exhaustiva el seu efecte. Davant la falta de proves i recolzat en informes anecdòtics, l’equip d’experts va decidir realitzar quatre assajos clínics N-1 -amb un únic subjecte de mostra- aleatorizados controlats amb quatre col·legues mèdics afligits de fatiga crònica, en els quals ells mateixos van ser el seu propi control.

Cada participant va rebre tres vegades el mateix tractament i la durada total dels assajos va ser de 36 setmanes. Al no tenir coneixement, ni en la literatura ni en el prospecte, del temps necessari per obtenir la màxima eficàcia, cada tractament es va desenvolupar en un mes. No obstant això, el mètode complet consistia en la ingesta durant quatre setmanes del complement de “Spirulina platenses” (1 g tres vegades al dia), dues setmanes de repòs farmacològic (wash-out) amb la finalitat d’evitar l’arrossegament dels efectes i, després, un període de quatre setmanes amb placebo.

L’ordre dels tractaments va ser a l’atzar, encara que sempre amb la mateixa disposició. Es va intercalar el període de wash-out entre el complement i el placebo. Per eliminar els efectes d’arrossegament, la fatiga es va mesurar només en la segona meitat del període de tractament (setmanes 3 i 4) per mitjà d’una escala de 10 punts, on el 0 equivalia a la sensació de fatiga severa i el 10 indicava que no se sentia cansament. Els metges que van realitzar la prova van concloure que en la dosi administrada, l’espirulina no va minorar la fatiga més que el placebo. Aquests són els únics assajos que han avaluat la fatiga crònica, per la qual cosa el seu ús per a tal malestar no garanteix que aquest complement sigui efectiu.

CONCENTRAT ÚNIC DE NUTRIENTS

L’espirulina, de cridaner color verd azulado, es va començar a conèixer després de l’èxit del seu ús per part de la NASA. L’agència espacial va recórrer a ella com a complement dietètic per a les missions dels astronautes. En proporció al seu pes, aquesta alga amb forma d’espiral aporta una barreja única i completa de nutrients: proteïnes d’alt valor biològic, vitamines del complex B (B1, B2, B3), minerals i oligoelementos (calci, fòsfor, potassi, magnesi i ferro), àcid gamma-linolénico (essencial) i nutrients reguladors que actuen com a antioxidants, tals com el beta-caroteno, la vitamina I (contingut comparable al germen de blat) i altres compostos bioactivos sense unes funcions ben definides.

Hi ha diverses espècies d’algues espirulinas. A més de la més coneguda, la “Spirulina maxima”, destaquen la “S. platenses” i la “S. fusiformis”, si bé comparteixen una composició química semblant en els seus principals principis actius. La biomassa obtinguda del seu cultiu es considera com un component excepcional dels nous complements dietètics bioactivos.

NO AJUDA A APRIMAR

La publicitat vincula a l’espirulina una ajuda potencial en dietes d’adelgazamiento, encara que l’evidència científica és insuficient per justificar aquest ús. No ajuda a perdre pes ni grassa, malgrat ser un dels complements més sol·licitats en tendes d’herbodietética per la seva associació amb les dietes d’adelgazamiento. Sí pot servir com a reforç de nutrients en cas d’haver de seguir durant uns mesos una dieta hipocalórica.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions