Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Algues: són l’aliment del futur?

Les algues s'han posat de moda com a aliment saludable, però tenen algunes característiques que fan d'elles un ingredient que ha de consumir-se de manera ocasional

img_algas yodo hd

El consum d’algues no és tradicional al nostre país. Però gràcies a la globalització, a l’auge de la gastronomia japonesa i a la cada vegada major disponibilitat de productes en les tendes, les algues es van fent un buit en la dieta dels espanyols. I no és d’estranyar, donada l’oferta. Delícies com els maki rolls de sushi, l’amanida sunomomo o la sopa de miso contenen algues com a ingredient important, i són plats de molt èxit. Aquesta fama s’ha reforçat per cert corrent que situa a les algues com el “superalimento” de moda, atribuint-los tot tipus de propietats i recomanant el seu consum habitual. Però és encertat? Aquestes “verdures” marines no són un aliment insà, però poden no ser segures en dosis altes per algunes de les seves característiques, com el seu elevat contingut en iode. En aquest article es repassen els punts crítics de les algues i alguns dels mites que les acompanyen.

Img algas yodo
Imatge: annahoychuk

Massa iode

El contingut en iode de les algues pot ser molt variable, fins i tot en la mateixa espècie, segons el lloc de recol·lecció o el processament que hagi tingut. Així i tot, en general tenen un contingut extremadament alt en aquest mineral que pot resultar perillós per a les persones amb problemes de tiroides o per a nens i embarassades. Fins a un consum habitual i sostingut podria causar problemes en població sana, com ho indica l’Autoritat Europea per a la Seguretat dels Aliments (EFSA).

Per això no es recomana prendre algues en grans quantitats o amb molta freqüència, especialment si no s’està habituats a elles, i recordant que Espanya és un país amb goll endèmic en moltes zones. Tampoc s’ha d’oblidar que les algues són un producte susceptible d’estar altament contaminat per metalls pesats com l’arsènic.

Omega 3 en les algues: el DHA vegetal

Les algues són la principal font de DHA vegetal. De fet, és d’elles d’on ho extreuen els peixos. Els suplements de DHA fabricats a força de microalgas tenen la mateixa efectivitat que els de origen animal, són més sostenibles i suposen una bona opció quan es precisa d’aquest nutrient en vegetarians o en al·lèrgics al peix. En aquest sentit aporten un avantatge, però ull! aquesta ingesta es realitza en forma de suplement, no d’alga fresca o seca.

Alga nori hd

Mites sobre les algues: beneficis exagerats?

Existeixen mites sobre les algues, i també moltes afirmacions que es repeteixen sense contrastar la seva veracitat. Les següents són algunes d’elles:

  • Són font de B12. No, no ho són. Les algues contenen anàlegs de B12, també anomenats corrinoides, que són suficients per al metabolisme bacterià, però no per a l’organisme humà. Algunes, com l’espirulina, són especialment riques en anàlegs i el seu consum freqüent podria entorpir l’absorció de la B12 activa. Mai han de recomanar-se algues com a font d’aquesta vitamina.
  • Tenen moltes proteïnes. Tampoc és cert. Les algues no són riques en proteïnes. Per exemple, un alga d’ingesta molt habitual com la wakame té amb prou feines 3 g per cada 100 g, mentre la nori, 6 g. Tenint en compte que la ració de consum rares vegades supera els 10 g (una làmina de nori ronda els 2 g), aquest aliment suposa una aportació ridícula de proteïnes.
  • Guareixen l’anèmia. Les algues tampoc són molt riques en ferro. La nori i la wakame aporten entre el 10% i el 12% de la ingesta diària recomanada (IDR) d’aquest mineral per cada 100 g. De nou cal recordar quin és la ració de consum. De cap manera constitueixen una ingesta rica en ferro. A més, una anèmia ferropénica hauria de remuntar-se amb suplements mentre es determina la seva causa.

Llavors, no hem de consumir algues?

Sí, es pot gaudir d’elles, però no de manera habitual ni en grans quantitats. Un bon consell és usar-les més com a condiment que com a ingredient i limitar els plats que les contenen en molta quantitat, com pot ser una amanida de wakame, a una ingesta ocasional.

Etiquetes:

algues iode

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions