Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Alguns consells pràctics en cas d’aerofagia

La flatulència es pot prevenir o alleujar mitjançant una alimentació adequada i millorant la digestibilitat dels aliments que es consideren flatulents mitjançant la tècnica culinària i la condimentació més apropiades

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 20deJunyde2001

La flatulència o meteorisme és un excés de gasos en l’intestí que causa
espasmes intestinals i distensió abdominal (s’infla l’abdomen).
El gas de l’intestí procedeix del que s’ingereix en empassar o deglutir i del qual
produeixen normalment els bacteris de la flora intestinal. Tots patim gasos
en algun grau o un altre, encara que unes persones són més susceptibles
que unes altres.


Amb freqüència, l’excés de gas va unit a menjar de pressa o amb pressa,
empassar massa aire mentre es menja (a vegades en relació amb situacions
d’estrès i ansietat en els menjars), una indigestió, un canvi
brusc en l’alimentació quant al contingut de fibra, a l’excés
en el consum d’aliments rics en hidrats de carboni (arròs, pastes alimentoses,
patata, pa, cereals, galetes, etc.), ús d’antibiòtics que desequilibren
la flora intestinal i a la ingesta d’aliments flatulents (aliments productors
de gas i formadors d’olor)…. No obstant això, en altres ocasions, és un símptoma
més de certes alteracions o malalties, entre les quals destaquen el
restrenyiment ocasional o crònic, la intolerància a la lactosa
(si es pren llet, sorgeixen molèsties digestives), la gastritis, l’úlcera
gàstrica i la malaltia de crohn (una malaltia en la qual es produeix
inflamació de l’intestí i que pot afectar altres zones de l’aparell
digestiu).

Alguns consells pràctics…

– Es recomana mastegar bé els aliments, menjar i beure a poc a poc els líquids,
especialment, les begudes gasades.
– No realitzar menjars massa copiosos o de condimentació forta.

– Emprar herbes aromàtiques que ajuden a la digestió: romaní,
sàlvia, farigola, llavors de fonoll o fonoll fresc (bulb semblant a una
ceba), toronjil, alcarevea, sajolida d’estiu…
– Evitar els aliments o plats molt grassos: aliments fregits i arrebossats malament
elaborats (amb excés d’oli), guisats i estofats grassos, salses amb excés
de greix (nata, mantega, llard, cansalada, formatges forts…), pastisseria
i brioixeria grasses (de pasta fullada o hojaldradas, de pasta trencada, amb
mantega, cremes de nata, moka, xocolata, etc.)

– Coure bé la pasta perquè no de lloc a molèsties digestives i procurar
evitar el pa recentment enfornat tipus baguette, les verdures flatulentes,
així com els llegums cuinats sencers amb ingredients grassos de
origen animal (millor prendre-les només amb verdures i arròs o patata).

– Un remullo prolongat (major de 8 h) i trencar el bulliment a meitat de cocció,
disminueix la possibilitat que els llegums causin flatulència. Si encara
així sentin malament, provar de passar-les pel xinès o el pasapurés.
– El iogurt conté bacteris que ajuden a equilibrar la flora de l’intestí
pel que estan especialment recomanats.
– Substituir el cafè, el descafeïnat i el te per infusions
de menta, anís, sàlvia o de fonoll o bé afegir uns grans
d’anís verd, fonoll o comí a una infusió de camamilla,
ja que ajuden a la digestió, i d’herba-sana, que relaxa els músculs
del còlon (intestí gros), la qual cosa ajuda a alleujar la molèstia de l’excés
de gasos.
– En cas de restrenyiment, no s’han de realitzar canvis bruscos en
la dieta quant al seu contingut en fibra, ja que poden crear més
gasos i dolors intestinals, fins i tot diarrees. L’adequat és introduir
progressivament en major quantitat o freqüència de consum els aliments rics
en fibra: verdures cuinades senceres o en puré sense passar-les per el
xinès o el pasapurés i amanides, fruites fresques, llegums cuinats
segons les orientacions que s’han esmentat, cereals integrals,
fruits i fruites seques.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions