Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Alimentació adequada, vida perllongada a Cuba

Un conjunt de plats formen la Taula de l'Alimentació Saludable, la representació gràfica de les Guies Alimentàries cubanes
Per Cristina Fernández, Maite Zudaire 22 de agost de 2007

Les Guies Alimentàries de Cuba, com les d’altres països, són un instrument educatiu per fomentar una alimentació saludable en un determinat grup de població i perquè les persones aconsegueixin, per si soles, escollir els aliments més adequats per aconseguir la salut i el benestar. Aquesta eina sempre inclou gràfics acompanyats de missatges pràctics i comprensibles i que, en resum, ajuden a portar a la pràctica aquestes guies escrites.

Cada país adapta aquestes guies a les necessitats concretes de la seva població. En el cas concret de Cuba, es persegueixen una sèrie d’objectius nutricionals a partir del patró de consum alimentari propi de la regió:

  • A curt termini: augmentar els coneixements de la població en alimentació i nutrició.
  • A mitjà termini: fomentar l’adquisició d’hàbits alimentaris saludables.
  • A llarg termini: millorar l’estat de salut de la població cubana a través de l’alimentació.

Un lema per fomentar una bona alimentació

Ja l’any 1990, l’Institut de Nutrició i Higiene dels Aliments cubà (INHA) va dur a terme en el les primeres accions per desenvolupar les guies alimentàries per a la població. Vuit anys més tard, professionals de diferents àrees de la salut van perllongar el projecte sota el suport del Programa Conjunt FAO/OMS de Normes Alimentàries.

El desenvolupament d’aquestes guies s’estableix en el marc del Programa Nacional de Salut i Qualitat de Vida del Ministeri de Salut Pública de Cuba (MINSAP) i del Programa Governamental de Cultura General Integral. En la seva elaboració es van tenir en compte diferents aspectes com la disponibilitat d’aliments, l’accessibilitat als mateixos, els resultats de la Primera Enquesta Nacional de Consum, les preferències i aversions alimentàries i el nivell soci-econòmic i cultural de la població cubana.

D’aquesta forma, el 2004 l’INHA va publicar Una proposta de vida saludable, les guies alimentàries dirigides a la població cubana sana i major de dos anys d’edat. El lema que acompanya a aquestes guies és concís i directe: «Alimentació adequada, vida perllongada».

La Taula de l’Alimentació Saludable

Les guies cubanes no indiquen la freqüència de consum diària recomanada, sinó que mostren els plats més o menys grans segons la qualitat nutricional dels aliments

Les Guies de l’Alimentació per a la població cubana es representen gràficament a través d’una sèrie de plats en els quals apareixen classificats els diferents grups d’aliments. Cada plat té una grandària diferent, de manera que en els plats més grans es col·loquen aquells aliments que es recomanen consumir amb major freqüència. En aquestes guies no s’indica la freqüència de consum recomanada al dia o a la setmana, sinó que s’assenyala l’aspecte beneficiós d’un aliment determinat emprant la dimensió dels plats, prevalent la qualitat a la quantitat.

La guia inclou nou apartats diferents que transmeten missatges i orientacions dietètiques bàsiques per augmentar els coneixements i millorar així els hàbits alimentaris i la qualitat de vida de la població cubana. Els apartats són els següents:

1. Una alimentació variada durant el dia és agradable i necessària per a la seva salut. A Cuba, l’alimentació habitual és poc variada, ja que es basa en un nombre reduït d’aliments i plats. Per aquest motiu es veu la necessitat d’incloure aquest punt en les Guies Alimentàries. S’entén com a varietat d’aliments a la combinació de tots els grups d’aliments disponibles per a la població: cereals, verdures i hortalisses, fruites, llegums, carns, peixos i ous, làctics, grasses, sucres i dolços. 2. Consuma vegetals tots els dies. Ompli’s de vida. 3. Consuma fruites fresques i augmentarà la seva vitalitat. 4. Prefereixi els olis vegetals. El llard és més costosa per a la seva salut. 5. El peix i el pollastre són les carns més saludables. 6. Disminueixi el consum de sucre. 7. Disminueixi el consum de sal. Comenci per no afegir-la en la taula. 8. Un bon dia comença amb un desdejuni. 9. Conegui el pes saludable per a la seva alçada. Mantingui’s en forma.

Per facilitar l’adquisició d’aquests objectius, la guia inclou diferents formes per calcular el pes saludable, taules que indiquen les necessitats d’energia concorde l’edat i el sexe, exemples de menús i un model de patró alimentari, entre uns altres.

Gastronomia particular

El tipus d’aliments i la forma de cuinar de Cuba és molt particular, i presenta notables diferències pel que fa a la cuina espanyola. Per exemple, la varietat de fruites que ofereix Cuba és molt extensa. Destaquen, entro unes altres, la guayaba, la toronja o l’aranja , el coco, la papaya, la pinya i el plàtan. És molt comú presentar les fruites en macedònia o en forma de suculents sucs o liquats de diverses fruites, que es prenen al començament del dia.

També són propis d’aquesta regió els tubercles com la yuca i el boniato, que s’inclouen amb freqüència en els plats cubans.

L’arròs es contempla com la base de l’alimentació cubana, i per això és un dels aliments més consumits. Una de les maneres tradicionals d’elaborar-ho és presentant-ho com si fos un plat combinat, i acompanyat de plàtan fregit, ceba ofegada, carn i ou. La fritada és la reina de les preparacions culinàries, i això es reflecteix en els seus plats, ja que el plàtan, la carn, l’ou solen cuinar-se amb aquesta tècnica. Els plàtans mascles tallats en rodes s’empren molt com a aperitiu (es poden adquirir així elaborats i envasats en bolsitas o a orri) i, si es tallen longitudinalment, solen usar-se com a guarnició d’altres plats.

Entre els llegums, destaquen els frijoles, un aliment propi de les regions del Carib (els països veïns de Centreamèrica i Sud-amèrica també ho inclouen entre els seus principals aliments). A Cuba, els frijoles es consumeixen com a primer plat, normalment combinat amb arròs (el que es tradueix en plat complet des de l’òptica nutricional) i com a guarnició de segons plats, que preferentment sol ser la carn de porc o de pollastre.