Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Alimentació al volant, què menjar quan conduïm?

Recomanacions dietètiques per millorar l'alimentació i la salut dels conductors de taxis i autobusos urbans

Img conductor taxi hd Imatge: Grant Wickes

La conducció de taxis i autobusos urbans és un treball que implica múltiples riscos per a la salut, al marge de l’exposició contínua als accidents de trànsit. Alguns d’aquests riscos estan causats per factors típics de la professió, com les postures estàtiques, la tensió visual, el treball solitari o la nocturnitat. I és que els conductors professionals tenen un treball molt sedentari, malgrat recórrer molts quilòmetres al dia per la ciutat. Segons les dades disponibles, la meitat d’ells no fa cap tipus d’exercici de manera regular, un hàbit molt perniciós que s’agreuja amb males eleccions dietètiques o una alimentació deficient. El següent article aborda aquesta qüestió, exposa els principals problemes que afecten a aquests professionals i ofereix recomanacions dietètiques per millorar la seva salut.

Img conductor taxi
Imatge: Grant Wickes

Mantenir una dieta saludable: principals problemes del sector

Dels múltiples problemes que emboliquen a aquest sector, l’Agència Europea per a la Seguretat i la Salut en el Treball (EU-OSHA) destaca els següents, que també han estat recollits en una recerca realitzada en 2008 a Madrid:

  • La responsabilitat del transport de passatgers i el contacte constant amb clients.
  • El treball en solitari i per torns, o bé el treball nocturn sense alternança amb jornades diürnes.
  • Exigències contradictòries (atendre als clients, utilitzar sistemes de comunicació de l’empresa i conduir al mateix temps), que poden causar hipertensió i malalties cardiovasculars.
  • Excessives hores de conducció i sedentarisme, sumades a la mala planificació de les hores de repòs i treball.
  • Alimentació insuficient o malament distribuïda en les 24 hores.
  • Postures incòmodes i inadequades, a les quals s’afegeix la tensió continuada de la vista.

L’EU-OSHA posa l’accent en la promoció de la salut en el lloc de treball per tractar-se d’una professió en la qual els riscos són molts però, a més, el que els pateix no és conscient i deixa d’esforçar-se per cuidar de la seva salut. Els estudis realitzats sobre l’estat nutricional d’aquest col·lectiu desvetllen dades interessants. De fet, si calgués dibuixar un perfil dels treballadors podria dir-se que són homes d’entre 41 i 50 anys, l’Índex dels quals de Massa Corporal (IMC) és de 32 kg/m2 en mitjana. El 43% són obesos i el 37% presenta sobrepès. La hipertensió arterial i la gastritis són els patiments que més manifesten.

Els percentatges esmentats són cridaners. I és possible que tinguin el seu origen en alguns “errors nutricionals”, combinats amb el fet que la meitat d’aquest col·lectiu no realitza esport ni exercici físic. La inactivitat física és el quart factor de risc pel que fa a la mortalitat mundial (és responsable del 6% de les morts registrades a tot el món). A més, s’estima que és la causa principal d’aproximadament el 30% de la càrrega de malaltia isquémica del cor. Quant a les fallades dietètiques principals podem assenyalar que:

  • L’avorriment, combinat amb l’estrès en el vehicle, porta a consumir snacks i llaminadures amb freqüència.
  • No se segueix un horari de menjars tradicional.
  • Aquests treballadors consumeixen amb major freqüència aliments fregits enfront d’unes altres solucionis culinàries.
  • Ingereixen tres gots d’aigua diaris, o menys.
  • Molts dels conductors consumeixen cafè tots els dies i en diverses ocasions.

Recomanacions dietètiques per a conductors professionals

El primer pas per millorar la salut d’aquest grup de treballadors és conscienciar-los dels riscos que sofreixen i de la importància de prevenir-los, si bé és cert que informar dels riscos no sol ser suficient per modificar els hàbits alimentaris o l’estil de vida. Així i tot, els consells bàsics principals són els següents:

  • Activitat física: amb la finalitat de millorar la salut òssia i les funcions cardiorrespiratòria i musculars, a més de reduir el risc cardiovascular, és molt recomanable dedicar, com a mínim, 150 minuts setmanals a la pràctica d’activitat física aeròbica, d’intensitat moderada, (caminar ràpid) o bé 75 minuts d’activitat física aeròbica vigorosa cada setmana (un partit de paddel). El concepte d’acumulació es refereix a la meta de dedicar en total cada setmana 150 minuts a realitzar alguna activitat, inclosa la possibilitat de dedicar a aquestes activitats intervals més breus, almenys de 10 minuts cadascun, espaiats al llarg de la setmana, i sumar després aquests intervals.
  • La correcta alimentació influirà de manera positiva en la salut, mentre que un menjar o sopar excessiu pot augmentar el cansament del conductor, disminuir l’atenció al volant i posar en perill la seguretat vial. La millor opció sempre és prendre un sopar lleuger.
  • Si es realitzen llargues jornades, el conductor ha de portar sempre a mà aigua per beure, almenys, cada hora. També és interessant portar tentempiés nutritius, lleugers i de fàcil digestió, com tortitas d’arròs o blat de moro, peces de fruita, pastanaga crua, etc.
  • L’activitat sendentaria fomenta el restrenyiment, que es pot combatre amb un horari fix de menjars i ingestes moderades. Si mantenim les rutines diàries d’alimentació, l’intestí ho agrairà.
  • Per a les persones obeses és molt important recuperar la seva normopeso ja que l’excés de greix abdominal, així com el nivell alt de colesterol en sang, augmenta el risc de somnolència al volant.
  • No han de picar entre menjars. I en els menjars han de triar aliments lleugers, fomentat el consum de cereals, verdures, aliments magres i fruites.
  • Finalment -i per descomptat-, és molt important no consumir begudes alcohòliques, ni medicaments tranquilizantes o estimulants.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions