Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Alimentació dels majors a l’estiu

El consum diari de dos litres d'aigua és la base de la dieta per a evitar la deshidratació

Si el consum d’aigua és vital per a qualsevol persona, en el cas dels majors es converteix en la regla d’or per a evitar la deshidratació. Les altes temperatures de l’estiu i la consegüent pèrdua de líquids requereixen consumir entre un litre i mig i dos litres diaris d’aigua, que poden ser substituïts o completats per sucs i brous. A més, l’època estival es converteix en el millor moment per a ser fidel a la dieta mediterrània, apuntar-se a la moda de les amanides i omplir la cistella de la compra amb les fruites més típiques i fresques de la temporada. En el cas de les persones que viuen soles, és molt important que controlin la ingesta de líquids i s’obliguin a beure abans de tenir set perquè aquesta sensació sol aparèixer quan ja estan deshidratades. D’altra banda, el consum de fruites i verdures ha de ser gairebé diari, ja que s’uneixen les qualitats diürètiques, que ajuden a evitar trastorns com l’obesitat, i alimentoses en tenir gran quantitat de vitamines i minerals.

Aigua: base de la dieta

Les necessitats d’aigua de les persones majors són similars a les de la resta: entre un litre i mig i dos litres diaris. No obstant això, en el seu cas, aquesta recomanació de beure aigua es converteix en obligació perquè amb l’edat s’afebleix el mecanisme que regula la sensació de set i aquesta és menor, apareixent generalment una vegada que ja s’ha produït la deshidratació.

Els experts aconsellen forçar la ingesta de líquids en les persones majors i no esperar que ells els demanin, ja que el llindar de set és més alt i requereix una pèrdua major de líquid per a tenir la sensació de set. En aquest sentit, el secretari general de la Societat Espanyola de Geriatria i Gerontologia (SEGG), Javier Gómez Pavón, adverteix que “cal tenir especial cura amb les persones dependents i amb trastorns cognitius, així com amb les quals estan prenent fàrmacs antidepressius o diürètics per a controlar la hipertensió, ja que aquestes medicines alteren el centre de regulació de la set”.

/web/és/alimentacion/imgs/salut_i_alimentacion/alimentacion_en_la_vellesa/abuelo3.jpg

Per això anima a consumir “al llarg del dia” el líquid necessari en forma d’aigua o de sucs, i evitar les begudes carbonatades. “A més, és molt important oferir-li els líquids a l’ancià de manera regular, cada dues hores, perquè generalment no els demanarà”, apunta.

No obstant això, per als quals tinguin dificultats a l’hora d’empassar, bé sigui per problemes en la boca, estar rebent quimioteràpia o presentar algun problema de demència o trombosi cerebral, resulten molt eficaces els productes que solidifiquen l’aigua i les gelatines de diferents sabors. L’estiu és l’època propícia per a aprofitar-se de les fruites i verdures típiques de la temporada, com el meló o la síndria, molt rics en líquid.

En total, l’aigua constitueix les dues terceres parts del pes d’una persona, si bé el seu contingut és major en els homes que en les dones, amb una clara tendència a disminuir amb el pas dels anys com a conseqüència de l’increment del greix corporal. “Les persones d’edat avançada han de prendre almenys vuit gots d’aigua cada dia Les persones d’edat avançada han de prendre almenys vuit gots d’aigua cada dia, que amb altes temperatures poden ser més”, assenyala la professora de Nutrició de la Universitat Complutense de Madrid, Carmen Cuadrado, qui aconsella omplir una ampolla d’aigua i beure d’ella amb certa regulació, “sempre abans de tenir set”.

Es calcula que un home adult té aproximadament un 60% d’aigua i una dona, prop d’un 50%. En aquest sentit, un estudi realitzat pel Grup de treball “Salut Pública” de la Societat Espanyola de Nutrició (SEN) reconeix, a més, que “una persona pot viure mesos sense ingerir aliments, depenent de les seves reserves corporals, però sense l’aportació d’aigua el període de supervivència és tan sols d’uns dies”.

D’altra banda, en l’informe es recorda que l’aigua pot ser considerada per si mateixa com un veritable nutrient per a les persones majors, ja que “no hi ha una altra substància tan àmpliament involucrada en funcions tan diverses”, en servir com a transportador de nutrients i vehicle per a excretar productes de deixalla, a més de per a lubrificar i proporcionar suport estructural a teixits i articulacions. “Però potser -prossegueix l’estudi- una de les seves funcions més importants està relacionada amb la termorregulación. L’evaporació de l’aigua a través de la sudoració i transpiració constitueix un mecanisme termoregulador molt eficient, evitant variacions de temperatura que podrien ser fatals. La vida sense aigua seria impossible”.

Així les coses, resulta imprescindible incloure l’aigua en la dieta diària i perdre la por al fet que la seva ingesta incrementi el risc d’incontinència urinària, ja que les conseqüències de no prendre líquids són molt més greus que les del segon cas, segons explica Gómez Pavón.

Paginació dins d’aquest contingut


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions