Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Alimentació dels majors a l’estiu

El consum diari de dos litres d'aigua és la base de la dieta per a evitar la deshidratació
Per miren 22 de agost de 2005

Si el consum d’aigua és vital per a qualsevol persona, en el cas dels majors es converteix en la regla d’or per a evitar la deshidratació. Les altes temperatures de l’estiu i la consegüent pèrdua de líquids requereixen consumir entre un litre i mig i dos litres diaris d’aigua, que poden ser substituïts o completats per sucs i brous. A més, l’època estival es converteix en el millor moment per a ser fidel a la dieta mediterrània, apuntar-se a la moda de les amanides i omplir la cistella de la compra amb les fruites més típiques i fresques de la temporada. En el cas de les persones que viuen soles, és molt important que controlin la ingesta de líquids i s’obliguin a beure abans de tenir set perquè aquesta sensació sol aparèixer quan ja estan deshidratades. D’altra banda, el consum de fruites i verdures ha de ser gairebé diari, ja que s’uneixen les qualitats diürètiques, que ajuden a evitar trastorns com l’obesitat, i alimentoses en tenir gran quantitat de vitamines i minerals.

Aigua: base de la dieta

Les necessitats d’aigua de les persones majors són similars a les de la resta: entre un litre i mig i dos litres diaris. No obstant això, en el seu cas, aquesta recomanació de beure aigua es converteix en obligació perquè amb l’edat s’afebleix el mecanisme que regula la sensació de set i aquesta és menor, apareixent generalment una vegada que ja s’ha produït la deshidratació.

Els experts aconsellen forçar la ingesta de líquids en les persones majors i no esperar que ells els demanin, ja que el llindar de set és més alt i requereix una pèrdua major de líquid per a tenir la sensació de set. En aquest sentit, el secretari general de la Societat Espanyola de Geriatria i Gerontologia (SEGG), Javier Gómez Pavón, adverteix que “cal tenir especial cura amb les persones dependents i amb trastorns cognitius, així com amb les quals estan prenent fàrmacs antidepressius o diürètics per a controlar la hipertensió, ja que aquestes medicines alteren el centre de regulació de la set”.

Per això anima a consumir “al llarg del dia” el líquid necessari en forma d’aigua o de sucs, i evitar les begudes carbonatades. “A més, és molt important oferir-li els líquids a l’ancià de manera regular, cada dues hores, perquè generalment no els demanarà”, apunta.

No obstant això, per als quals tinguin dificultats a l’hora d’empassar, bé sigui per problemes en la boca, estar rebent quimioteràpia o presentar algun problema de demència o trombosi cerebral, resulten molt eficaces els productes que solidifiquen l’aigua i les gelatines de diferents sabors. L’estiu és l’època propícia per a aprofitar-se de les fruites i verdures típiques de la temporada, com el meló o la síndria, molt rics en líquid.

En total, l’aigua constitueix les dues terceres parts del pes d’una persona, si bé el seu contingut és major en els homes que en les dones, amb una clara tendència a disminuir amb el pas dels anys com a conseqüència de l’increment del greix corporal. “Les persones d’edat avançada han de prendre almenys vuit gots d’aigua cada dia

Les persones d’edat avançada han de prendre almenys vuit gots d’aigua cada dia

, que amb altes temperatures poden ser més”, assenyala la professora de Nutrició de la Universitat Complutense de Madrid, Carmen Cuadrado, qui aconsella omplir una ampolla d’aigua i beure d’ella amb certa regulació, “sempre abans de tenir set”.

Es calcula que un home adult té aproximadament un 60% d’aigua i una dona, prop d’un 50%. En aquest sentit, un estudi realitzat pel Grup de treball “Salut Pública” de la Societat Espanyola de Nutrició (SEN) reconeix, a més, que “una persona pot viure mesos sense ingerir aliments, depenent de les seves reserves corporals, però sense l’aportació d’aigua el període de supervivència és tan sols d’uns dies”.

D’altra banda, en l’informe es recorda que l’aigua pot ser considerada per si mateixa com un veritable nutrient per a les persones majors, ja que “no hi ha una altra substància tan àmpliament involucrada en funcions tan diverses”, en servir com a transportador de nutrients i vehicle per a excretar productes de deixalla, a més de per a lubrificar i proporcionar suport estructural a teixits i articulacions. “Però potser -prossegueix l’estudi- una de les seves funcions més importants està relacionada amb la termorregulación. L’evaporació de l’aigua a través de la sudoració i transpiració constitueix un mecanisme termoregulador molt eficient, evitant variacions de temperatura que podrien ser fatals. La vida sense aigua seria impossible”.

Així les coses, resulta imprescindible incloure l’aigua en la dieta diària i perdre la por al fet que la seva ingesta incrementi el risc d’incontinència urinària, ja que les conseqüències de no prendre líquids són molt més greus que les del segon cas, segons explica Gómez Pavón.

Productes antioxidants

Hi ha aliments amb propietats antioxidants que poden ajudar al millor En resum, a l’estiu convé augmentar el consum de vegetals de colors saturats, com el bròcoli, el pebrot, els espinacs, els tomàquets i les pastanagues, així com els vegetals de color verd fosc, que ajuden també a reduir el risc de contreure càncer

A l’estiu convé augmentar el consum de vegetals de colors saturats, així com els vegetals de color verd fosc, que ajuden a reduir el risc de contreure càncer

. Quant a les fruites a més de les citades, els nabius i les prunes es descriuen com les que compten amb una major quantitat de substàncies antioxidants -ajuden a mantenir la vista i afavoreixen el bon funcionament del cervell-, al mateix temps que el raïm resulten molt beneficioses per a protegir els vasos sanguinis i reforçar les defenses.

“Per això -explica Carmen Cuadrado-, és molt important menjar amanides, fruites i verdures que, en cas de no tenir dentadura i presentar major dificultat per a mastegar, es poden cuinar, encara que es perdin algunes vitamines. Cal buscar alimentació de fàcil masticació com el gaspatxo, que pot ser la menjada estrella”.

Sobre els complexos vitamínics i els denominats productes antiaging (suplements alimentosos), el secretari de la SEGG recorda que s’han de receptar “només per a les persones que necessiten ferro, magnesi o vitamina B12, però no es pot generalitzar”. “No existeix la clau de l’eterna joventut, la qual cosa sí que deté l’envelliment és la pràctica de l’exercici continuat, com caminar mitja hora cada dia a pas lleuger. Hi ha un gran màrqueting i publicitat darrere dels productes antiaging, però en la pràctica no s’ha demostrat que el seu ús disminueixi o retardi l’envelliment. A més, tenir més excés de vitamina E o A és nociu per a la salut i produeix complicacions”, assegura.

Evitar la desnutrició

La desnutrició es defineix com el desequilibri negatiu entre l’aportació d’un o més nutrients i les necessitats d’aquests, és a dir, es produeix quan es consumeix una menor quantitat de nutrients dels quals l’organisme requereix. Es dóna en aproximadament cinc de cada cent persones i els principals afectats són les persones majors, sobretot, les que estan hospitalitzades o viuen soles. La principal recomanació per a evitar la desnutrició és seguir una dieta equilibrada i rica en fruites i verdures

La principal recomanació per a evitar la desnutrició és seguir una dieta equilibrada, rica en fruites i verdures

, que permeti no tenir sobrepès ni extremada primesa, i evitar el consum de tòxics com l’alcohol, el tabac o els fàrmacs que no siguin necessaris. “És important evitar l’automedicació”, indica Gómez Pavón.

Una mesura que es pot posar en pràctica per a facilitar el consum de tota mena d’aliments és la modificació d’aquests cap a una textura tova, de manera que es consumeixin bullits o en purés. En aquest cas, es pot recórrer a la llet per a donar forma a tota mena de batuts de fruites o, quan es tracti de peix, triturar-ho. Per part seva, les verdures no presenten dificultat al seu tractament en un pasapurés i el seu gust pot realçar-se amb un bon chorrito d’oli.

Així mateix, els aliments han de cuinar-se d’una forma o una altra segons l’estació de l’any en què ens trobem i presentar-los amb la temperatura més adequada a cada època. En aquesta línia, l’estudi realitzat per la SEN recomana que a l’estiu es recorri més a una amanida de llenties que a l’estofat típic de l’hivern, mentre que aconsella cuinar els peixos amb tomàquet i ceba, en lloc de fer-ho amb salses més denses. Com a postres, la millor opció és sempre la fruita. “Si seguim aquests consells, podem viure més i millor, acostar-nos al nostre màxim de vida, que se situa entre noranta i cent anys, i amb la nostra màxima funció”, considera Javier Gómez Pavón, qui aposta per evitar l’excés de greixos i donar preferència a l’oli d’oliva: “Cuinar bé és un art que col·labora a una millor nutrició“.

De fet, els aliments que es consumeixen determinen la qualitat de vida de les persones majors, també influïda per problemes bucals i dentals, que dificulten el consum d’alguns aliments més durs, o el baix poder adquisitiu i la reduïda mobilitat dels qui viuen sols i veuen més complicada la seva possibilitat de sortir a comprar, així com l’adquisició d’alguns productes més cars. “Totes aquestes situacions són les que afavoreixen també un quadre de desnutrició en l’ancià i és necessari evitar”, adverteix el secretari de la SEGG.