Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Alimentació durant l’andropausia

El progressiu descens del nivell d'andrògens repercuteix en tots els processos orgànics

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 01 de Setembre de 2008
img_ensalada
Imatge: Steve Woods

Fa alguns anys es va començar a usar el terme andropausia per englobar els canvis fisiològics que comencen a afectar a l’home cap als 50 anys. Es tracta d’una síndrome i això significa que engloba un conjunt de símptomes molt variats. En realitat, ha de considerar-se com una part del desenvolupament masculí i no com una malaltia. En l’última dècada ha estat quan s’ha començat a atorgar la importància que mereixen als canvis fisiològics associats a l’andropausia i s’han iniciat estudis profunds sobre el tema.

Coses de l’edat

L’andropausia no és tan brusca com la menopausa. Es tracta d’un procés lent i gradual que té a veure amb el progressiu descens del nivell d’andrògens (hormones sexuals masculines), la qual cosa repercuteix en tots els processos orgànics. L’andropausia o andropenia es coneix també com a Síndrome d’ADAM (androgen deficiency aging male, deficiència d’andrògens en l’envelliment dels homes).

La dieta durant aquests anys ha d’enfocar-se al manteniment de la salut i la prevenció de malalties
A diferència de la dona, en la qual la menopausa marca el final del període fèrtil, en l’home la fertilitat persisteix malgrat l’edat. A partir dels 55-60 anys es detecten significatius descensos del nivell de testosterona en la sang. També disminueixen altres hormones androgénicas, però el millor indicador de l’andropausia sembla ser la testosterona.

Al final de l’adolescència, els nois estan normalment amb els seus nivells més alts de testosterona (entre 800 i 1.200 nanogramos per decilitre (ng/dl) de sang. Aquests nivells es mantenen aproximadament de deu a 20 anys, després dels quals comencen a declinar a raó de un 1% per any per al nivell absolut de testosterona. A l’edat de 80-85 anys s’aconsegueixen nivells mitjans de testosterona d’aproximadament un 60% dels registrats als 25 anys. No obstant això, aquests nivells són tan diferents entre individus que no poden ser presos més que com una mitjana estadística. Per tant, alguns homes de 80 anys d’edat poden presentar quantitats de testosterona que segueixen trobant-se dins de l’interval normal per a adults joves.

Si ben alguns autors es refereixen a l’edat com el factor més important en els canvis hormonals, hi ha també evidències que les mesures antropométricas (pes, talla, perímetres cutanis) i l’estil de vida tenen algun rol en aquests canvis. L’estrès i les malalties acceleren la disminució de la funció de les cèl·lules de Leydig, productores de testosterona. Com en qualsevol alteració de la salut, és important el diagnòstic precoç i que l’afectat presti molta atenció als primers símptomes.

Dieta en la maduresa

La nutrició en l’edat adulta s’ha d’enfocar a mantenir la salut i a prevenir el desenvolupament de malalties, mitjançant el seguiment d’una alimentació variada, sana i equilibrada d’acord a l’edat, sexe i activitat física particular. Els hàbits alimentaris saludables s’han de combinar amb uns hàbits de vida propicis que incloguin la pràctica regular d’exercici físic, així com la reducció de tòxics com l’alcohol, el tabac o altres drogues.

La dieta a partir d’aquesta edat, quan no existeixen malalties associades, es limita a una alimentació equilibrada tenint en compte certs matisos:

  • A l’hora de menjar, distingeixi entre gana i apetit.
  • Coma a poc a poc, de manera relaxada i dediqui com a mínim 20 o 30 minuts a aquesta part tan important del dia. En cas d’estar preocupat, ansiós o enfadat, és millor tombar-se en un lloc tranquil, tancar els ulls, respirar profundament i relaxar-se; després, quan un ja està reposat, dedicar-se a menjar.
  • Fraccioni l’alimentació en diverses preses, com a mínim tres menjars principals (desdejuni, menjar i sopar) i respecti els horaris dels menjars (no se surt-te cap).
  • Coma assegut en la taula, d’una manera tranquil·la i ordenat (sense barrejar plats).
  • Planifiqui els menús amb antelació per poder preparar-los adequadament.
  • Mastegui ben els aliments, ja que la digestió de molts d’ells (cereals, patates i llegums) comença en la boca. D’aquesta manera s’aprofita més el seu valor nutritiu i es predisposa al cos cap a bones digestions.
  • Els aliments rics en hidrats de carboni complexos (pa, arròs, pasta, llegums i patates) han de constituir la base de l’alimentació sempre que s’ajustin les quantitats a les necessitats energètiques personals.
  • Redueixi al màxim el consum de productes excessivament dolços per la seva riquesa en sucres simples i calories (sobretot en cas d’obesitat, diabetis o alteracions de lípids en sang, com hipertrigliceridemia o hipercolesterolemia).
  • Cuidi l’origen del greix dels aliments. Convé reduir el greix saturat, abundant en carns, ous, làctics enters, mantega, nata o llard, i més encara les grasses trans de brioixeria i productes precuinats. Tenen capacitat d’augmentar els nivells de colesterol en sang i d’acumular-se en les parets de les artèries dificultant el pas de la sang per elles i augmentant el risc de desenvolupar arterioesclerosi. Com a contrapartida, augmenti el consum de peix i consuma oli d’oliva preferentment, tots dos aliments són rics en àcids grassos insaturats amb indiscutibles qualitats dietètiques a l’hora de reduir els nivells de triglicèrids i colesterol sanguinis elevats.
  • No abusi de la sal de taula o dels aliments rics en sodi (embotits, conserves, entre uns altres).
  • Begui suficient quantitat d’aigua (1,5 litres al dia) per mantenir el cos ben hidratat i afavorir la funció dels ronyons.

Símptomes

A diferència dels fogots que pateix la dona, l’home sofreix esgarrifances. Altres símptomes fàcils d’identificar són:

  • Flacidez del penis i remissió testicular. Això comporta una disminució en la producció d’esperma i testosterona i és causa que disminueixi el desig sexual.
  • Disfunció de la pròstata. La pròstata comença a pastar teixit conjuntiu capaç de complicar la micció i l’ejaculació (retardada i menys potent).
  • Descalcificació òssia. La massa òssia disminueix, la qual cosa comporta a una reducció de l’alçada en uns 5,5 centímetres i pot aparèixer l’osteoporosis , també en els homes.
  • Tendència a engreixar. Es produeix un increment del greix localitzat principalment a la zona abdominal, i una pèrdua de massa muscular d’al voltant de deu quilos (depenent de la talla de cada individu).
  • Alteracions psíquiques. Canvis en la conducta i en l’actitud, lleus i progressius o dràstics i intempestivos, depenent de l’estructura i l’estabilitat psicològica de la persona.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions