Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Alimentació i salut: aquestes són les 7 lliçons que ens ha deixat la pandèmia

Des de la compra fins al consum, aquests mesos han deixat una sèrie de punts clau per tenir en compte en el futur, evitar el sobrepès i els problemes de salut

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 21 de Juliol de 2020
anotar datos alimentacion

Les files interminables de ciutadans a les portes dels supermercats i els lineals per complet arrasats van protagonitzar les imatges més impactants en els primers dies de la pandèmia. La covid-19 va afectar de manera directa a un aspecte tan bàsic i fonamental com és de l’alimentació. I, com en molts altres àmbits, ha deixat una sèrie de lliçons per tenir en compte en el futur. Giuseppe Russolillo, director de l’Acadèmia Espanyola de Nutrició i Dietètica, i Sergio González, del centre de nutrició i entrenament NutriHeart, analitzen les conseqüències i aprenentatges derivats del confinament en termes d’alimentació i salut.

1. La nostra societat no estava preparada en matèria d’alimentació i salut per a un confinament

Les situacions d’histèria inicials van advertir ràpidament que la societat espanyola no estava preparada per afrontar una situació de confinament com la qual va generar la covid-19. “Ningú està preparat per afrontar un confinament total. És molt complicat prevenir alguna cosa així”, considera Sergio González. Giuseppe Russolillo va mes allà: “La població no tenia unes pautes ni uns coneixements per saber com respondre. No va haver-hi recomanacions d’alimentació, de compra, d’ètica ni de responsabilitat”, afirma, i apunta a les institucions, reclamant un pla per a possibles rebrots en un futur. “Ara és el moment de prendre i preparar un pla d’emergència sanitària en matèria d’alimentació, perquè s’ha vist que no s’ha sabut manejar alguna cosa tan important com les necessitats bàsiques alimentàries per a la població en una situació d’estat d’alarma”.

2. Compra responsable: no fa falta arrasar amb el supermercat

En cas que tornem a enfrontar-nos a situació similar, el primer que hem de tenir en compte és que no és necessari arrasar amb cap article. “No cal oblidar el caos i les compres desproporcionades en la setmana prèvia al confinament. No hi havia problemes de desproveïment i les institucions no van respondre a aquest comportament de supervivència”, opina Russolillo. Les pautes són clares: cal comprar amb moderació, d’una manera ètica i responsable i proveir-se del que realment es necessita, sense haver d’estar hiperabastecido.

3. Nivells que cal seguir en fer la llista de la compra

Comprar aliments frescos i saludables és la primera recomanació a l’hora de fer la compra. És important tenir-ho sempre present, però encara més davant un període de confinament. Russolillo descriu tres nivells que s’han de tenir en compte en elaborar la llista de la compra:

  • 1. Garantir el consum de fruites i verdures fresques, i si no és possible, en conserva o congelades.
  • 2. Proveir-se de pastes, arrossos i llegums, i la farina per poder elaborar el pa a casa si fos necessari.
  • 3. Fer-se amb carns, peixos, ous i làctics.

Uns consells molt similars als quals planteja Sergio González. “Cal potenciar el consum de fruites, verdures i hortalisses en lloc de pasta, arròs, cereals, pa o galetes. A més, cal intentar consumir aliments proteics en cada menjar (ous, peixos, llegums, carns o làctics), ja que ens ajudaran a mantenir la massa muscular i sadollen bastant, i consumir greix de qualitat (oli d’oliva verge, fruita seca, llavors, alvocat, peixos blaus) controlant la quantitats”, valora.

4. El valor de cuinar a casa

masa casera pan

Encara que encara no s’han pogut analitzar al detall els comportaments de la població durant la quarentena, els primers indicis són positius. El fet d’estar a casa i de cuinar tots els dies va provocar un increment dels productes frescos. “Hem tingut temps per cuinar i això ha permès controlar molt millor el que es menja”, apunta Sergio González, i coincideix amb ell Russolillo. “Això és molt positiu, perquè la compra de productes frescos redueix la presència dels aliments processats o ultraprocesados. Aquesta tendència, igual que el reclam de farines i llevats per fer pa o brioixeria casolana, ha estat vinculada al fet de poder cuinar receptes de la nostra cultura en família”, assenyala.

5. Evita els processaments i ultraprocesados: no sucumbeixis a l’ansietat

I, per contra, a l’hora d’anar al supermercat hem de ser capaços d’evitar els aliments ultraprocesados. En aquest sentit, els indicis que mostren un augment en les vendes de begudes alcohòliques, galetes o snacks són preocupants i llancen una idea dels mals hàbits instaurats entre la societat. “Consumir aquests aliments en una situació de sedentarisme posa en risc la salut de la població, especialment en els grups més vulnerables: els nens. Calia limitar el consum d’aquest tipus de menjar per l’energètica i calòrica que és i per la falta d’exercici físic”, valora Russolillo. “Són aliments molt alts en quilocalories, que no sadollen i davant els quals ens és difícil controlar les quantitats”, coincideix Sergio Gónzalez.

Els experts reconeixen que una situació així, que potencia l’ansietat i l’estrès, no facilita controlar el seu consum. “Estudis previs de situacions similars ens deien que podien anar vinculades a un comportament alimentari no saludable, com menjar massa, menjar aliments a manera de recompensa, recórrer a snacks, dolços, precuinats”, afirma Russolillo. “Per això, el millor és no tenir-los a casa. I en cas que vulguem, comprar exclusivament per a aquest moment”, recomana González.

6. Menys despesa energètica, menys consum: no necessitem tant

Aquestes reacomodaciones de compra, importants en el nostre dia a dia sigui el que sigui la situació, s’acreixen davant un confinament a causa d’un aspecte evident: el sedentarisme. El fet d’estar tot el dia a casa redueix la nostra activitat física i, per tant, disminueix la despesa energètica. Això es tradueix en augment de pes davant el qual solament es pot lluitar reduint el consum. “Una persona que donava 10.000 passos aldia , i que, a més, completava sessions d’entrenament de qualitat setmanals, haurà baixat considerablement la seva despesa energètica. Per tant, per mantenir el pes haurà hagut de rebaixar el consum. Aquesta és l’única alternativa que ha tingut la població per controlar el pes i la composició corporal”, argumenta González. “Era més important que mai fer una alimentació saludable i cuidada quant a energia”, amplia Russolillo.

Però la complexitat de controlar el consum en una situació de tancament, estrès i ansietat convida als experts a intuir que un percentatge alt de la població espanyola haurà sortit de la quarentena amb un increment de pes. “Clar que l’ideal era fer una dieta més baixa en calories, però per les situacions emocionals era molt complicat fer un canvi tan radical. Per això s’ha previst un augment de pes en la població —avança el director de l’Acadèmia Espanyola de Nutrició i Dietètica—. Ens han llevat un aspecte fonamental per controlar el pes, com és moure’ns. Això, sumat al fet que de per si mateix els hàbits nutricionals de la població no són bons en general, ha provocat que la salut de la majoria hagi empitjorat durant el confinament”.

7. La importància d’una alimentació saludable: el sobrepès és un factor de risc davant la covid-19

La importància de dur a terme una alimentació saludable s’ha evidenciat a causa de la covid-19. Els estudis asseguren que les persones amb sobrepès són considerades com a població de risc davant el virus, estant exposades a un pronòstic més greu i una pitjor evolució. Això és un motiu més per promoure i ajudar a portar una alimentació saludable i un estil de vida actiu.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions