Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Alimentació i síndrome premenstrual

Nombroses dones, en els dies previs a la menstruació, mostren una major apetència per aliments concrets, sobretot dolços

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 18deMaigde2009

Es diu síndrome premenstrual a una sèrie d’alteracions físiques, psicològiques i orgàniques, relacionades, en part, amb els hàbits alimentaris que es produeixen uns dies abans de la menstruació. La durada i el tipus de símptomes difereixen d’una dona a una altra i, encara que en general desapareixen amb el començament del període, són moltes les dones que sofreixen tremends dolors que atenuen amb fàrmacs específics per al dolor i el malestar general.

ImgImagen: Konstantinos Dafalias

Encara que la causa de l’aparició d’aquest conjunt de símptomes és incerta, sembla estar relacionada amb variacions en els nivells d’hormones femenines (estrògens i progesterona) i d’un neurotransmissor (missatger químic) cridat serotonina, relacionat amb l’estat d’ànim. Se sap que la serotonina influeix en la sensació de benestar de les persones i que també participa en el control de l’apetit. Quan es troba en nivells baixos en l’organisme pot desencadenar episodis de tristesa, irritabilitat i, en certa mesura, una apetència excessiva per aliments rics en sucres com els dolços (llaminadures, pastissos, galetes, rebosteria) i, en particular, per la xocolata.

Moltes dones experimenten millorança després de la ingesta de dolços i de xocolata, els aliments preferits ja que afavoreixen la síntesi cerebral de serotonina. Altres autors relacionen els símptomes de la síndrome premenstrual amb la falta de magnesi, un mineral que també abunda en la xocolata.

Pla de dieta sana
Una ingesta desmesurada d’aliments dolços, d’elevada aportació energètica, pot suposar a llarg termini un increment de pes si no es controla a temps. Per evitar els quilos de més, així com els desequilibris nutricionals i amb la finalitat de disminuir els símptomes de la síndrome premenstrual es proposen les següents recomanacions dietètiques:

  • Fraccionar l’alimentació en preses freqüents i de poc volum (desdejuni, esmorzar, menjar, berenar i sopar).
  • Incloure al llarg del dia varietat d’aliments d’acord als criteris de dieta equilibrada (làctics semidesnatados o descremats, fruites i verdures, carns magres, peixos, ous, cereals preferentment integrals, llegums, féculas i oli, en quantitats adequades segons les necessitats individuals).
  • Preferir més sovint aquells aliments que posseeixen un sabor dolç però que són poc calòrics, com els iogurts, les fruites, els caramels i xiclets sense sucre, enfront de la xocolata o altres dolços.
  • Prendre aliments rics en fibra (vegetals i cereals integrals), que produeixen una major sensació de sacietat.
  • Limitar la ingesta de cafeïna i d’altres substàncies estimulants.
  • Incloure en la dieta aliments rics en magnesi com la fruita seca, els llegums, el pa integral i el peix.
  • Els cereals integrals, la fruita seca i el llevat de cervesa són font de vitamina B6, nutrients que contribueixen a mantenir en bones condicions el sistema nerviós. Poden servir d’ajuda per millorar els símptomes associats al malestar emocional.

    Així mateix, convé saber que la pràctica d’exercici físic augmenta la sensació de benestar, afavoreix la producció de serotonina, al mateix temps que ajuda a mantenir un pes adequat.

    Remedios naturals per calmar el dolor
    La naturalesa ens ofereix una sèrie de plantes que contribueixen a reduir els símptomes de la síndrome premenstrual. Tal és el cas de l’oli de borraja i d’onagra , que deuen les seves propietats a l’àcid gamma-linolénico que contenen, “essencial” per al nostre organisme. Se li denomina essencial perquè el nostre cos no és capaç de produir-ho per si mateix, la qual cosa implica que necessàriament ha de ser inclòs cada dia en la dieta. A partir de l’àcid gamma-linolénico es produeixen en el cos unes molècules molt importants trucades prostraglandinas que tenen, entre unes altres, les següents propietats: impedeixen la formació de substàncies inflamatorias i regulen l’alliberament i acció dels neurotransmisores i regulen els efectes de les hormones femenines en el cicle menstrual.

    Altres preparats efectius per pal·liar els símptomes associats a la síndrome premenstrual són els elaborats a partir de sauzgatillo. Segons diversos estudis, el seu ús redueix la producció de prolactina, hormona responsable de la inflamació i el dolor dels pits. La posología de cada complement depèn de cada cas i de cada laboratori, i hauran de ser prescrits sempre per un professional experimentat, ja que en certs casos poden estar contraindicados.

    MOLÈSTIES MÉS COMUNES

    Les dones amb edats compreses entre els 20 i els 40 anys són les que més probabilitat tenen d’experimentar aquesta síndrome, que es caracteritza els següents símptomes generals:

    • Psicològics: tristesa, irritabilitat, nerviosisme, ansietat i fatiga, entre uns altres.
    • Físics: retenció de líquids, inflor en cames i abdomen, dolor dels sins, cefalees, molèsties musculars, alteracions gastrointestinals (nàusees, vòmits, deposicions de tipus diarreico) o acne.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions