Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Alimentació infantil, cal evitar el picotejo?

Menjar entre hores pot ser molt beneficiós per als nens, sempre que els aliments triats per a picar siguin saludables

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 29deNovembrede2012

Picar entre hores és dolent, dolentíssim, i cal evitar-ho costi el que costi, sobretot, entre els nens. És probable que aquesta sigui la percepció de la majoria de la població cap a un costum que els anglosaxons denominen “snacking” i que per a nosaltres seria similar a “picotejar”, és a dir, menjar entre hores, realitzar tentempiés o ingerir una cosa lleugera al marge dels menjars principals. Se suposa que picar entre hores engreixa i és causa d’altres desequilibris nutricionals. Però la realitat és que això no és així o, almenys, no sempre. El fet que el picotejo sigui perjudicial no depèn tant de la quantitat que es menja ni de la freqüència amb què es menja, sinó de la qualitat dels aliments que es trien per a menjar. A continuació s’explica per què el picotejo té mala fama, més encara en el cas del picotejo infantil, s’assenyalen els beneficis de menjar sovint i s’aporten idees per a un picotejo saludable.

Img picoteo infantil
Imatge: feel-the-silence

Picotejo infantil: per què té mala fama

L’opinió negativa de la població sobre el picotejo té múltiples orígens: des de consells d’amics o familiars i els missatges en els mitjans de comunicació, fins a les recomanacions de professionals sanitaris i guies alimentàries que es dirigeixen tant a adults com a nens. En la majoria dels materials d’educació alimentària i nutricional, s’aconsella evitar el picotejo i s’encasella aquest costum com un problema. No obstant això, en valorar si menjar entre hores és o no un hàbit saludable, resulta fonamental conèixer què es pica.

En general, els aliments que es mengen entre hores són productes rics en greixos saturats, sucres i sal

El que les guies no expliquen, no matisen o a vegades no s’arriba a llegir amb suficient detall, és que l’inconvenient del picotejo està en el fet que, en general, els aliments que es mengen entre hores són productes rics en greixos (saturades), sucres i sal: un trosset de formatge, unes galletitas, una porció de xocolata, un got de suc, una llauna de refresc, un gelat, un brioix, uns talls d’embotit… Aliments que, per cert, no convé menjar ni entre hores, ni en els menjars principals.

Com assenyala l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN) en el seu guia sobre alimentació infantil, el picotejo és un mal costum perquè es practica a base d’aliments molt calòrics que, en paral·lel, manquen d’altres nutrients indispensables per a l’equilibri de la dieta. Menjar dolços, pastissos, llaminadures o brioixos contribueix al fet que el nen “augmenti de pes, incorpori calories buides a la seva dieta i, a la llarga, pugui convertir-se en un obès”.

Els beneficis de menjar sovint

Els experts i les entitats de referència que es dediquen a la nutrició, la dietètica i la salut indiquen que els nens han de menjar el que volen i quant volen d’allò que els adults els ofereixen (en el supòsit, és clar, que els adults proposin aliments saludables). Per a això, cal tenir en compte la següent premissa: la millor estratègia perquè els nens mengin de manera saludable és tenir sol aliments sans a casa i predicar amb l’exemple.

Quan els petits tenen gana entre els menjars principals, haurien de poder sadollar aquest apetit. I això no farà que augmentin de pes? Tot el contrari: menjar sovint evita arribar al següent menjar amb molt d’apetit , la qual cosa es relaciona amb una preferència per aliments més calòrics. A més, tant en adults com en nens, els estudis han confirmat que els qui mengen amb més freqüència tenen menys risc de patir obesitat, hipertensió i hipercolesterolemia, factors de risc lligats de manera clara amb la malaltia cardiovascular. Això sí, els beneficis són per als qui trien, per a picar, aliments saludables.

Idees per a un picotejo saludable

Davant els beneficis de picar entre hores, a continuació es proposen algunes opcions que hauríem de tenir en el rebost per als moments en què, tant a nosaltres com als nostres petits, ens entra l’apetit:

  • Una peça de fruita fresca.
  • Un grapat de fruita seca, crus o torrats, sense sal.
  • Un grapat de fruites dessecades (orejones, passes, panses…).
  • Una llesca de pa (millor integral) amb oli d’oliva.
  • Unes coques de blat de moro o arròs.
  • Un iogurt (sense sucre, i més ben natural i desnatat).
  • Uns palitos de pa, de preferència integrals i elaborats amb oli d’oliva.
  • Un bol de crispetes casolanes, cuinades en la paella, amb un petit doll d’oli d’oliva.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions