Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Alimentació prèvia a l’embaràs

La nutrició de la dona prèvia a l'embaràs és important ja que intervé en la fertilitat i pot evitar malformacions en el fetus

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 10deDesembrede2001

A més, la dona que té una manca abans de la gestació és difícil que la
superi una vegada ha quedat embarassada. És probable que el problema es mantingui
o s’agreugi, la qual cosa pot perjudir el curs i el resultat de l’embaràs.

En poblacions desenvolupades, l’anorèxia i el control extrem del pes corporal,
així com el patiment d’obesitat i l’excessiu consum de tabac, cafeïna
i alcohol, poden condicionar una disminució de la fertilitat. D’altra banda,
les deficiències en folatos, vitamina C, A, D, E, tiamina o B1, zinc, seleni,
iode, calci i ferro han estat assenyalades com les responsables d’alguns casos
d’infertilitat, que es van solucionar en corregir la manca.

Però totes les dones en edat de tenir fills poden prendre mesures per a augmentar
les seves probabilitats de tenir un bebè sa, encara abans de concebre. Algunes d’aquestes
precaucions serien sotmetre’s a una visita mèdica abans de quedar embarassada,
adoptar un estil de vida sa i cuidar l’alimentació.
I és que el millor moment per a començar a seguir una dieta saludable i equilibrada
és abans de quedar embarassada. La bona alimentació abans de l’embaràs assegurarà
que tant la mare com el bebè comptin des de ja amb els nutrients que tots dos
necessiten. El primer pas per a alimentar-se degudament consisteix a parar esment
als aliments que constitueixen la seva dieta diària i introduir aquells les necessitats dels quals
estaran augmentades durant els mesos que dura la gestació amb la finalitat d’augmentar
les reserves corporals.


Recomanacions generals de la dieta

– Tingui en compte que “menjar bé” no significa ni menjar molt ni menjar basant-se
en aliments cars.

– Tots els aliments tenen un lloc en la dieta: variar al màxim l’alimentació,
incloent tots els grups bàsics d’aliments i dins de cadascun d’ells,
aliments de diferents tipus (diferents tipus de fruita o verdura, etc.)

– Seleccioni els aliments en funció de la seva qualitat i no de la quantitat.

– Fraccioni l’alimentació en diverses preses (entre 4 i 6) al llarg del dia.

– Coma a poc a poc, mastegant bé els aliments, en ambient relaxat, tranquil,
evitant distraccions (TV, ràdio, etc.) i ordenadament: comenci pel primer
plat, després el segon i finalment les postres.

– Eviti el consum d’alcohol. Disminueix l’aprofitament de certs nutrients
(proteïnes, ferro, vitamines del grup B, calci…), aporta calories buides
i, en el moment en què es quedi embarassada, el seu abús pot provocar malformacions
en el fetus.

– Begui abundant líquid al llarg del dia, preferentment fora dels menjars
per a afavorir la digestió.

– Tingui en compte que els següents aliments no han de faltar de la taula en
la seva justa mesura…

  • Llet i lactis: preferiblement semidesnatats.
  • Carnes, peix, ous i derivats: ocells i carns magres (pollastre i gall dindi
    sense pell, vedella magra, cinta de llom, conill, rellom de porc o vedella,
    cavall, poltre..), fetge, peixos (blanc i blau) i ous.
  • Cereals, patates i llegums: preferir alguns cereals integrals (pa,
    galetes, biscotes, pa de motlle), encara que dependrà la dieta de cada persona.
  • Verdures i hortalisses: totes, si pot ser una ració diària crua (amanides).
  • Fruites fresques.
  • Begudes: aigua, brous desgrasados, infusions, sucs sense ensucrar.
  • Greixos: olis d’oliva i llavors (gira-sol, blat de moro, soia…), mantega
    i margarina vegetal, fruita seca.
  • Uns altres: melmelada, mel, salses i acompanyaments de plats a base d’hortalisses…

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions