Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments alcalins: convé fer dieta en funció del pH?

Discriminar els aliments segons siguin més àcids o alcalins no suposa beneficis per a la salut i pot allunyar-nos d'una dieta saludable

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 21deSetembrede2012
Img alimentos alcalinos listp Imatge: Lars P.

La “dieta alcalina” s’ha posat de moda en els últims temps com un mètode que s’anuncia com a efectiu per mantenir-se saludable i combatre l’obesitat. Aquesta proposta, també cridada “dieta alcalinizante”, postula que certs aliments poden afectar a l’acidesa del sistema digestiu, de l’orina o de la sang. Alhora, nombrosos practicants de la medicina alternativa proposen tractar o prevenir, mitjançant aquesta dieta, l’excés de pes i el càncer, així com les malalties cardíaques, renals, òssies i articulessis, entre moltes altres. Però, és efectiva? Atès que l’alimentació exerceix un paper crucial en el manteniment d’una bona salut (vuit de cada deu malalties guarden relació amb el que mengem, segons l’OMS ), qualsevol proposta de modificació dietètica ha de basar-se en dades científiques sòlides. La pregunta és: hi ha aquesta classe de dades a favor de la dieta alcalina? En aquest reportatge s’explica què és la dieta alcalina i s’analitzen les seves cinc suposats beneficis.

Img alimentos alcalinos
Imatge: Lars P.

Què és la dieta alcalina?

L’acidesa d’una substància es valora en funció d’un paràmetre denominat pH (potencial d’hidrogen) i pot variar de 0 a 14. Un pH baix denota acidesa, un d’alt indica alcalinitat, mentre que un pH de 7 revela que una substància és neutra. Segons les conjectures dels promotors de la dieta alcalina, la nostra dieta ha de reflectir el nivell de pH de la sang, que oscil·la entre 7,35 i 7,45 (amb prou feines alcalina). Els aliments que “alcalinicen” (fruites fresques i verdures crues) millorarien la salut i els que “acidifiquin” (els productes animals, els cereals, els llegums i altres llavors) l’empitjorarien.

Aliments alcalins: els cinc suposats beneficis

  1. Dieta alcalina i acidesa del tub digestiu

    L’estómac és tan àcid, que cap aliment canvia el seu pH de manera rellevant. Ni les fruites cítriques ni el vinagre alteren la seva acidesa. Tots els aliments que surten de l’estómac cap a l’intestí són àcids. En arribar a l’intestí, les secrecions del pàncrees (bàsiques) neutralitzen els àcids de l’estómac, així que cap selecció dietètica afecta al pH del tub digestiu.

  2. Dieta alcalina, acidesa de la sang i càncer

    Alguns promotors d’aquest tipus de plantejament dietètic han arribat a afirmar que modificar el pH de la sang prevé el càncer a causa que aquesta alteració impediria a les cèl·lules canceroses sobreviure. No obstant això, qualsevol mínima modificació en el pH de la sang afectaria a totes les cèl·lules de l’ésser humà, cancerígenas o no, i això causaria greus malalties, i fins i tot, la mort. La veritat és que l’alimentació no altera gens ni mica el pH de la sang, tal com assenyala l’American Institute for Cancer Research.

  3. Dieta alcalina i sobrepès o obesitat

    Cap estudi en humans, ni cap consens nacional o internacional avala la suposada efectivitat d’aquest plantejament dietètic per prevenir o tractar l’excés de pes. L’Acadèmia de Nutrició i Dietètica (la major organització mundial de professionals de l’alimentació i la nutrició) assenyala que la hipòtesi de la dieta alcalina és una “teoria fosca” i que no suposa una manera saludable de perdre pes.

  4. Dieta alcalina, acidesa de l’orina i osteoporosis

    L’orina és l’únic fluid de l’organisme que pot veure alterada la seva acidesa en funció de la dieta. Un estudi publicat al juny de 2008 en la revista ‘British Journal of Nutrition‘ va mostrar que una dieta rica en carn, a diferència d’una rica en fruites i hortalisses, s’associa a una orina menys alcalina. No obstant això, aquest estudi no va avaluar si això es relacionava amb la salut dels participants.

    En qualsevol cas, a causa que una dieta rica en proteïna genera una orina una mica més àcida, i això requereix la utilització de calci per neutralitzar-la, diversos autors han suggerit en els últims anys que això podria augmentar el risc de patir osteoporosis, ja que el calci s’eliminaria dels ossos/ossos per neutralitzar l’àcid i evitar canvis en el pH.

    No obstant això, tres importants estudis publicats en les revistes ‘Nutrition Journal’ (setembre de 2009) i ‘Journal of Nutrition’ (març i abril de 2011) assenyalen que la càrrega àcida dels aliments no té efectes negatius sobre la salut òssia. Una possible excepció es produiria en ancians homes, en els qui un estudi ha detectat un cert efecte negatiu de la càrrega àcida de la dieta sobre la salut òssia. No obstant això, els autors de la recerca creuen molt probable que aquest resultat es degui al fet que el plantejament de l’estudi no permet eliminar tots els possibles “factors de confusió“, per la qual cosa no es pot establir una relació de causalitat (l’acidesa no “causa” la pèrdua de massa òssia, sinó que ambdues ocorren alhora).

    Finalment, l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària assenyala que els estudis d’intervenció no han mostrat efectes clars sobre la massa òssia davant altes ingestes de proteïna.

  5. Dieta alcalina i altres malalties

    No hi ha estudis que confirmin efectes beneficiosos d’aquesta dieta per a les malalties del cor, la diabetis, l’artrosis o qualsevol altra patologia. Tal com van afirmar Fenton i col·laboradors a l’octubre de 2011 en la revista ‘Journal of the American College of Nutrition‘, un pH àcid en l’orina no reflecteix ni una acidosis metabòlica ni una altra classe de condició adversa per a la salut.

Dieta saludable: no és tan complicat

La hipòtesi de base de la dieta alcalina (la salut millorarà si dividim els aliments en funció de la seva capacitat per “acidificar” o “alcalinizar”) no té sustento científic. No convé, per tant, prendre en compte els seus plantejaments, perquè fer-ho ens pot allunyar dels consells que sí han demostrat millorar la salut, com els inclosos en el sumari executiu de l’última guia dietètica per als americans: “Les dietes saludables són riques en carbohidrats (complexos). Canviï els seus patrons d’alimentació cap a una dieta més basada en els aliments d’origen vegetal, que emfatitzi les hortalisses, els llegums secs cuits, les fruites, els cereals integrals, la fruita seca i les llavors”.

Aquesta guia ha comptat amb la participació del prestigiós centre Cochrane, la filosofia del qual de treball és l’ocupació “conscient, explícit i judiciós” de la millor evidència actual en la presa de decisions sobre la cura sanitària, gràcies a la posada en pràctica de l’anomenada medicina basada en l’evidència.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions