Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments aliats i enemics dels gasos

Per evitar l'excés de gasos, és clau consumir fibra insoluble, mentre que els plats amb llegums, cols i porros han de preparar-se amb la tècnica més apropiada

img_manzanilla 1

Un dels principals factors per evitar els molests gasos és seguir una dieta adequada i preparar, amb la tècnica més apropiada, plats amb llegums, cols i porros. Per la seva banda, la fibra insoluble causa una menor quantitat de gasos. Conèixer aquests aspectes és clau ja que, amb el bon temps, són més freqüents els gasos o flatulències en l’organisme. En aquest article es destaquen els aspectes més importants per evitar i combatre els gasos. És bàsic: reduir els hidrats de carboni, tenir en compte la relació entre dieta i gasos, així com altres recomanacions per evitar-los i diverses alternatives.

Imatge: Fall River

Reduir hidrats de carboni

La majoria dels carbohidrats provoquen gasos, en més o menys quantitat, segons cada persona. En primer lloc, destaquen els carbohidrats d’absorció lenta, com els llegums (llenties, mongetes i cigrons), la pasta i el blat de moro; també els làctics, com la llet de vaca, gelats, nata, crema i formatges guarits; i les verdures, com la coliflor, bròquil, repollo, ceba, xampinyons, carxofes, cogombre, pebrot verd, faves, raves, naps i espàrrecs.

La majoria dels aliments que contenen carbohidrats poden provocar gasos

Les begudes gasoses i els edulcorants artificials, com el manitol, xylitol i el sorbitol, també són agents productors de gasos. Aquests es localitzen sobretot en els caramels i en els xiclets o en begudes sense sucre.

Quant a les fruites, és recomanable consumir-les pelades. Provoquen més gasos les pomes, prunes, panses, raïms i peres. Si bé la fibra és molt important per al bon funcionament de la flora intestinal, pot ocasionar gasos durant la seva digestió, sobretot la fibra vegetal, la part no soluble present, en menor o major quantitat, en la paret cel·lular dels vegetals. D’altra banda, la fibra insoluble, en modificar-se poc durant el seu pas pel tracte gastrointestinal, causa una menor quantitat de gasos. També les proteïnes i els greixos generen poca quantitat de gasos, per la qual cosa rares vegades és necessari eliminar-les de la dieta en cas de patir flatulències.

Dieta i gasos

ja que la producció de gasos és inevitable i, encara que es vulgui, no es pot evitar, convé destacar diversos aspectes.

  • Els gasos són aire present de manera natural en el tracte digestiu.
  • Gairebé tots els aliments que contenen carbohidrats poden provocar gasos.
  • Les carns molt fregides, o fritades en general, també afavoreixen els gasos.
  • Els aliments que produeixen gasos a una persona no sempre causen el mateix efecte en unes altres.
  • Alguns medicaments també són propensos a la producció de gasos.
  • Els símptomes més habituals són: inflor abdominal, malestar o dolor abdominal, rots o gasos rectals.
  • La dieta i menjar a poc a poc sense empassar massa aire són factors clau per evitar l’excés de gasos.

Altres recomanacions per evitar els gasos

En l’aparell digestiu sempre hi ha gasos, que es generen en empassar aliments i per deglución involuntària de l’aire ambiental. Una vegada en l’estómac, el gas passa primer a l’intestí prim, on s’absorbeix en la seva majoria; l’aire que no s’absorbeix, pansa a l’intestí gruixut i causa el molest excés de gasos.

La sensació de flatulència és, sovint, el principal indicador de gasos, així com la distensió, dolor o inflor abdominal o els rots. La gravetat del problema està associada al volum de gas produït en l’organisme i la sensibilitat de cada persona davant est. Algunes amb prou feines ho noten, mentre que en unes altres pot ser molt molest. En casos més severs, indicaria alguna patologia seriosa.

El principal factor per evitar aquests molests gasos és una dieta adequada. Substituir els aliments propensos a la formació de gasos els redueix, amb el que es poden suprimir durant algun temps, fins a millorar els símptomes, i després, consumir-los de nou en petites quantitats i comprovar la reacció de l’organisme. Prendre’s el temps necessari per menjar, mastegar de forma adequada i amb la boca tancada, menjar a poc a poc, sense presses, no parlar mentre es menja, beure líquid en acabar de menjar i realitzar exercici físic són també aspectes fonamentals per a la prevenció dels gasos.

ALTRES ALTERNATIVES

Com en la majoria de les patologies, els efectes dels gasos es poden pal·liar de diverses maneres:

  • Trencar el bulliment mentre es couen els llegums: bé en retirar-les del foc o en afegir aigua freda.
  • Consumir pinya i papaya, els enzims de la qual ajuden a la digestió i eviten la formació de gasos.
  • Consumir infusions de camamilla, canyella o cardamomo després del menjar, per a una millor digestió.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions