Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments amb una injusta mala fama

Existeixen aliments saludables i amb un perfil nutricional molt interessant que, no obstant això, carreguen amb l'estigma de ser dolents per a la salut

img_alimentos demonizados hd Imatge: belchonock

Al món de la nutrició s’han mantingut nombrosos mites alimentaris sense cap fonament rigorós pel simple fet de repetir-los fins a la sacietat. Entre aquests mites i fal·làcies, hi ha una col·lecció d’aliments que tenen una mala fama inmerecida. En general, això succeeix perquè es creu que provoquen malalties i problemes o que contenen substàncies nocives que en realitat no ho són. La mala reputació també s’alimenta d’expectatives defraudades, quan les suposades propietats que se’ls atribueixen s’allunyen molt de la realitat. En l’article d’avui es fa un repàs dels aliments més injustament demonizados.

Img alimentos demonizados
Imatge: belchonock

Fruita seca

S’ha dit d’ells que engreixen. Aquesta afirmació es basa en la seva elevada aportació energètica. I és cert, la fruita seca tenen moltes calories, però això no vol dir que engreixin, tal com s’explica en l’article ‘Les dietes baixes en greix no són bones per aprimar‘.

La fruita seca són aliments rics en proteïna, grassa i fibra. Això els converteix no solament en aliments concentrats i nutritius, sinó també en més saciantes. Per si no fos poc, l’aprofitament que fa el cos de l’energia que s’ingereix a través de la fruita seca és menor perquè una part d’aquesta energia es perd per la femta. Al seu torn, consumir fruita seca augmenta parcialment la pròpia despesa calòrica, sadolla i, en conseqüència, fa que després es mengi menys quantitat. Com es veu en el següent gràfic, aquesta dinàmica fa que, al final, la fruita seca no aportin tantes calories com es pensava.

Img grafico kcal frutos secos
Imatge: Richard D. Mattes et al. J. Nutr

A més, la fruita seca són una excel·lent opció per millorar els marcadors cardiovasculars. Per tant, no cal témer el seu consum. Són una alternativa estupenda per reforçar menjars o gaudir entre hores.

Làctics enters

Han estat molt criticats a causa que en la seva composició tenen més grassa saturada i més colesterol que les versions descremades. Això, que a priori podria semblar un desavantatge, no els converteix en menys saludables. A dia d’avui, no es pot dir que prendre làctics enters sigui pitjor que consumir descremats des d’una perspectiva de salut. Per contra, en ingerir les versions descremades es lleven nutrients que, entre altres qüestions, contribueixen a la sacietat. Es dona la paradoxa que els qui prenen més productes descremats tendeixen a menjar més durant eldia , a causa que se subestiman les calories que tenen els productes “baixos en greix”. No es pot concloure, per tant, que els làctics descremats siguin més sans que els enters.

Ous

Img leche aligerar recetas
Imatge: yelenayemchuk

Limitats durant molt temps a “com a molt, tres a la setmana”, els ous han estat un dels aliments més injustament apartats de l’alimentació saludable.

Amb una qualitat proteïca excepcional, a més d’un perfil gras molt interessant, l’ou constitueix una opció genial per poder consumir fins i tot diàriament. El fet que posseeix un alt contingut de colesterol és irrellevant. D’una banda, perquè el colesterol dietètic d’aliments com l’ou no contribueix a la pujada del colesterol sanguini. I, per un altre, perquè tampoc afecta a cap altre marcador bioquímic. És més, és un aliment que sadolla molt i que no està vinculat al risc cardiovascular.

Llegums

Img legumbres elegir propiedades
Imatge: Madllen

No solament s’ha dit d’elles que engreixen o són plats molt calòrics, sinó que són aliments “incomplets”. Això és fals. El consum de llegums es relaciona amb un menor pes, per la qual cosa resulten una eina molt útil en dietes d’adelgazamiento. Els llegums són font de proteïna i de fibra, dos components que les fan saciantes.

Quant a l’aspecte proteic dels llegums, és comú escoltar que la seva proteïna no és completa i que cal complementar-la amb altres aliments (com, per exemple, els cereals). Això no és cert, ja que els llegums com la soia, les mongetes o els cigrons tenen un aminograma complet, és a dir, que la qualitat de la seva proteïna és òptima.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions