Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments contra l’estrès…

Certs aliments poden millorar l'adaptació de l'organisme a l'estrès, mentre que uns altres l'empitjoren

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 21deJunyde2001

Estem familiaritzats amb la paraula estrès. La majoria de nosaltres
pensa que estrès és sinònim de preocupació (pèrdua
d’ocupació, defunció d’algú volgut…). No obstant això, per al cos,
la paraula estrès té un significat molt més ampli; és sinònim
de canvi. Qualsevol cosa que causi un canvi en la nostra vida causa estrès.
No importa si és un canvi bo o dolent, tots dos són estressants. Encara els
canvis imaginaris són estressants: si tem que no tindrà suficient
diners per a pagar la renda, si el preocupa la possibilitat que li acomiadin
del seu treball, si creu que li donaran un augment; tot això és estrès.

L’estrès pot causar malalties
Les cèl·lules cerebrals es comuniquen entre si mitjançant missatgers
químics. Quan la persona està exposada a nivells alts d’estrès
aquesta comunicació comença a deteriorar-se. Quan aquests
missatgers fallen la persona comença a sofrir símptomes com ara: insomni,
dolors generalitzats, depressió, angoixa, etc… A aquesta condició
se’n diu sobre-estrès i pot ser la causa de malalties.
Carregar amb massa estrès és com manejar el cotxe amb solo la reserva
de gasolina, deixar el torrador pres, o manejar un reactor nuclear mes allà
del nivell permès. Tard o d’hora alguna cosa deixarà de funcionar adequadament.
Nombrosos estudis han relacionat el sobre-estrès amb afecció
gastrointestinal (úlceres, còlics, diarrees, gastritis…),
cerebral (fatiga, dolors, plor, depressió, insomni, atacs d’angoixa…),
cardiovascular (pressió alta, taquicàrdia o palpitacions irregulars…),
immunitari (resistència disminuïda a les infeccions…), pell (enrogiment,
èczemes…). Recentment s’ha descobert que el sobre-estrès causa
canvis físics en el cervell. La fatiga, plor, depressió, angoixa,
i insomni típics són causats per una disfunció química
cerebral.

Missatgers químics cerebrals
Existeixen certs químics vitals que porten els missatges entre les cèl·lules
cerebrals. En essència, aquests químics permeten que les cèl·lules
nervioses cerebrals es comuniquin entre si. En un dia típic
dins del cervell, trilions de missatges es manen i es reben. Els missatges
que són positius, són portats pels “missatgers alegres “. Uns altres
missatges són ombrívols i depressors i són portats pels “missatgers
tristos”. La major part dels centres nerviosos reben tots dos tipus de
missatges. Mentre aquesta transmissió estigui en balanç tot
funciona amb normalitat.
Quan existeix massa estrès en el cervell, els missatgers alegres
comencen a endarrerir-se en els seus lliuraments. En la mesura que continua l’estrès,
els missatgers alegres comencen a fallar. Això causa que centres importants
del cervell rebin tan sols missatges tristos. La persona ha entrat en un estat
de desbalanciamiento químic cerebral conegut com sobre-estrès.

La dieta ajuda a combatre el sobre-estrès
– Mantingui el seu nivell de glucosa estable. Una consideració dietètica
important és evitar les variacions en la glucèmia (nivell de glucosa en sang).
Per a això, no han de faltar de l’alimentació diària aliments rics
en hidrats de carboni complexos com ara: pa, arròs i altres cereals, pasta,
patates, llegums. Aquests aliments, estan composts per móleculas
de glucosa d’enllaços forts, i aquests enllaços són descomposts pel cos
de manera més lenta, la qual cosa permet que la glucosa s’alliberi gradualment.

– Distribueixi l’alimentació en diverses preses. Menjar menys però amb major
freqüència també ajuda a mantenir estable la glucèmia.
– Prengui aliments rics en triptofano. La producció cerebral de serotonina,
un dels missatgers alegres, és molt sensible a la dieta. L’augment es deu
a una millor absorció de l’aminoàcid triptofano. Les fonts dietètiques
més importants són: carns vermelles, peixos, llet i derivats, ous,
nous, ametlles, plàtan i enciam. En l’organisme, la síntesi
i alliberament de serotonina depenen de la relativa proporció
d’hidrats de carboni i proteïnes consumits amb la dieta. En ingerir
una major proporció d’hidrats de carboni canvia el patró de
els aminoàcids plasmàtics augmentant la utilització cerebral
de triptofano i per tant la síntesi i alliberament de serotonina.
– Inclogui diàriament almenys una amanida al dia i dues fruites fresques.
Aquests aliments constitueixen les principals fonts de vitamina C. Les necessitats
d’aquesta vitamina augmenten en cas d’estrès de qualsevol tipus. A més,
aquest nutrient estimula les defenses, la qual cosa resulta molt convenient en cas
d’estrès.
– Valori la possibilitat de prendre un suplement de vitamines i minerals. Pot
que el seu cos precisi una aportació extra d’aquests nutrients, en forma de suplement
que pot adquirir en qualsevol farmàcia. Asseguri’s que no porta afegit
substàncies excitants (ginseng, cafeïna…), ja que li pot provocar
un efecte contraproduent. Mantingui el tractament diversos mesos perquè el seu
organisme pugui recarregar les reserves d’aquests nutrients.
– Redueixi i fins i tot elimini de la seva dieta substàncies tòxiques i excitants
com les begudes estimulants, begudes alcohòliques, cafeïna, tabac…
Els productes estimulants, exciten però no nodreixen, i encara que momentàniament
poden proporcionar una certa ajuda, el seu ús continuat acaba produint desgast
nerviós, esgotament i falta d’adaptació a l’estrès.

Etiquetes:

aliments estrès

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions