Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments crus: beneficis per a la salut

El consum habitual d'aliments crus afavoreix la digestió, el control de la glucèmia i del pes, retarda l'envelliment i augmenta la vitalitat

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 17 de Juliol de 2012
img_alimentos crudos listp

Augmentar el consum d’aliments crus prevé diverses malalties, millora els símptomes de diversos trastorns digestius (com a inflor abdominal, gasos, flatulències o dispèpsies), ajuda a retardar l’envelliment i aporta vitalitat. Això es deu en gran mesura a la densitat nutritiva dels aliments que es mengen, ja que són rics en nutrients reguladors i antioxidants, i al fet que els aliments crus contenen enzims que ajuden a millorar molt les digestions i, amb això, s’optimitza l’aprofitament dels nutrients dels aliments. En aquest reportatge es ressenyen els principals beneficis de menjar aliments crus i s’indiquen quatre que no poden faltar en la taula: amanides, fruita fresca, fruita seca i fruites dessecades.

Imatge: Martin Cathrae

Els beneficis de menjar aliments crus

Els aliments crus són rics en vitamines, sals minerals i oligoelementos, fibra, enzims i altres fitoquímicos que protegeixen la salut. El seu consum diari, amb les degudes precaucions d’higiene, suposa diferents millores:

  • Més masticació, menys inflor abdominal. Els aliments crus, per empassar-se bé, requereixen mastegar-se. Això redunda en una millor digestió i, en conseqüència, en una menor inflor abdominal i menys gasos. A més, els vegetals crus contenen enzims que ajuden a millorar les digestions, per la qual cosa combaten la dispèpsia i la flatulència.

  • Millora de l’equilibri intestinal, millors digestions. Una alimentació rica en aliments crus i amb una aportació justa de proteïna animal afavoreix l’equilibri entre les diferents colònies de microorganismes que colonitzen l’intestí. Aquest equilibri és necessari per a la correcta absorció de nutrients i la fabricació de substàncies de gran importància, com la serotonina, un neurotransmissor cerebral relacionat amb el bon estat d’ànim.

  • Més energia vital. La calor al que se sotmeten molts aliments durant el cuinat fa que es perdi o es redueixi de forma substancial el seu contingut en vitamines i antioxidants, i que parteix de les seves sals minerals quedin dissoltes en el brou de cocció. Encara que hi ha excepcions (com el tomàquet, que el seu licopeno antioxidant és més actiu quan el tomàquet s’ha cuinat), en general, els aliments crus contenen una major densitat de nutrients reguladors. Aquests nutrients estan implicats en processos d’obtenció d’energia, mitjançant un major i millor aprofitament dels nutrients (hidrats, proteïnes, grasses). El resultat és un organisme més nodrit, amb més vitalitat i energia.

  • Fre a l’envelliment. El rellotge biològic no es para, envellim cada segon, cada minut que passa. Però l’envelliment s’accelera si l’organisme no rep suficients antioxidants que compensin l’acció oxidant de l’oxigen que respirem i dels radicals lliures, producte del metabolisme o de l’exposició ambiental (al tabac, la pol·lució, l’exposició al sol…). Els aliments més antioxidants són certs vegetals crus. Estudis realitzats per l’USDA al Centre de Recerca sobre nutrició humana de la Universitat de Tufts, a Boston, suggereixen que consumir les fruites i verdures més antioxidants ajuda a ralentir el procés d’envelliment en l’organisme i en el cervell, relacionat amb el càncer, les malalties cardiovasculars i les degeneratives, com el Parkinson o l’Alzheimer.

  • Equilibri entre sodi i potassi. Els estudis sobre hàbits alimentaris nacionals i internacionals confirmen un consum excessiu de sodi -gairebé duplicat- pel que fa a les necessitats nutricionals, estimades en 2,4 grams diaris. Els vegetals crus són una excel·lent font natural de potassi, element mineral que ha d’estar en equilibri amb el sodi per contrarestar els efectes patològics d’aquest últim en l’aparell circulatori.

  • Restrenyiment. El malestar millora si es prenen aliments crus rics en fibra, que accelera el moviment intestinal, capta aigua, augmenta el volum fecal i afavoreix l’evacuació. La fibra també ajuda a controlar millor la glucèmia i el pes corporal, per la qual cosa els aliments crus han d’estar presents diàriament en els menús de les persones amb diabetis i amb obesitat.

Aliments crus en la taula: quatre clàssics que no poden faltar

Aliments que per tradició es mengen crus -com a hortalisses en l’amanida, fruites fresques, llavors, fruita seca o fruites dessecades- són indispensables dels menús diaris. Són fàcils de servir, la seva preparació no és laboriosa i amb prou feines requereixen amaniments o aderezos. Entre ells, destaquen:

  1. Amanides. En totes les seves versions, formes, elaboracions, combinacions i presentacions. Poden estar compostes pels ingredients més populars, com l’enciam o l’escarola, o barrejades amb fulles més selectes, com la rúcula, l’agrella o els canonges. Combinats amb altres vegetals, estimulen els cinc sentits pels seus colors, aromes, varietat de sabors i cruixent textura.

  2. Fruita fresca, en tots els formats, textures i formes (al natural, en broquetes, en macedònia…). Una idea original és barrejar trossos de fruita fresca amb la melmelada de les torrades per al desdejuni. És una oportunitat d’aprofitar la curta temporada de les bayas vermelles (mores, gerds i nabius) per elaborar amb elles delicioses melmelades naturals.

  3. Grapat de fruita seca. Les castanyes i les avellanes s’han identificat com les més riques en antioxidants, però tota la fruita seca reuneixen un valuós valor nutricional. Les llavors de carabassa, de lli o de sèsam es poden afegir a les amanides o a les cremes per fer-les més interessants.

  4. Barreja de fruites dessecades. Els raïms i prunes, les figues, orejones i dátiles són una potent font d’energia que concentra els nutrients valuosos de la fruita fresca, com a minerals, fibra i algunes vitamines. Un grapat de raïms passes en l’amanida o uns orejones barrejats amb els flocs del desdejuni són dues fórmules delicioses per menjar més fruites dolces.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions