Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aliments d’hivern contra infeccions

Carabassa, magrana i pastanaga són aliments amb majors propietats protectores contra refredaments i infeccions pròpies dels mesos d'hivern

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 26deNovembrede2009
Img calabazas Imatge: cbcs

El canvi d’armari paral·lel a l’entrada de la nova estació també s’ha d’aplicar al rebost. És moment de passejar-se pel mercat, comprovar les varietats d’aliments de temporada i replantejar els menús perquè cuidin millor la salut. Aquests haurien de basar-se en els aliments que, per la seva composició nutricional, estan indicats de forma específica per a la prevenció dels malestars propis dels mesos freds.

ImgImagen: cbcs

Un menú preventiu que ajudi a l’hivern a fer front als refredaments i infeccions passa per seleccionar, de l’enorme llista d’aliments de temporada, les fruites i hortalisses amb majors propietats protectores.

Hortalisses premsades

La pastanaga, la ceba i el nap són tres productes típics d’aquesta època. Quan es premsen, tenen més quantitat de bacteris beneficiosos, que en aquests mesos ajuden al manteniment saludable del sistema de defenses i de l’intestí per prevenir gastroenteritis.

Per premsar-les, es tallen en trossos petits i homogenis o es rallan, s’amaneixen amb vinagre suau (de poma o d’arròs) i sal marina i s’espremen amb les mans durant uns minuts. Després es deixen reposar diverses hores en una premsa de verdures; el premsatge pot fer-se de forma manual si es col·loca pes sobre elles. La barreja amb el vinagre i el repòs activa els bacteris àcid-làctics, que comencen a multiplicar-se i a fermentar.

Carabassa fins a en la sopa

La particularitat nutricional més reseñable de la carabassa és el contingut en vitamina A, un nutrient que ocupa un lloc destacat en la prevenció d’infeccions en enfortir el sistema de defenses. A l’hivern, és freqüent que les defenses baixin a causa d’un major desenvolupament de virus infecciosos i a les diferències de temperatura entre diferents espais. A aquesta propietat se suma que la vitamina A nodreix les mucoses. Això explica que menjar carabassa (en crema o rostida en tacs) sigui un remei eficaç per sanar les irritacions de la gola i les “pupes” en la boca. Fins i tot alleuja la gastritis per la seva acció emoliente (suavitzant) i protectora de la mucosa irritada de l’estómac.

Gràcies a aquesta qualitat, el consum de carabassa està indicat en el tractament dietètic de l’acidesa d’estómac, la dispèpsia (mala digestió), la pirosis i l’úlcera gastroduodenal. Els suggeriments de menús amb carabassa engloben receptes per als diferents plats que componen un menú ordinari.

Criteris de qualitat en la compra i conservació

Donada la gran varietat de carabasses, aquestes es poden trobar als mercats durant tot l’any. S’han de triar els exemplars ferms, amb la pell intacta i sense corts ni danys. Si es van a comprar carabasses d’estiu, són preferibles les de grandària mitjana perquè el seu sabor estigui desenvolupat i la carn encara no s’hagi tornat amarga i fibrosa.

La grandària de les carabasses d’hivern sol ser gran, per la qual cosa en general es comercialitzen en porcions. En aquest cas, convé seleccionar les carabasses la carn de les quals no sigui massa tova a la zona externa. Una pell brillant pot indicar que encara està inmadura. Si la seva aparença és alguna cosa aspra, es corre el risc que estigui massa madura i la carn tendirà a ser fibrosa. És preferible que conservi la cua o peduncle, ja que aquest evita la pèrdua d’humitat.

Les carabasses d’hivern tenen una vida útil major, a causa d’un menor contingut en aigua i a la pell, que suposa una barrera protectora del fruit. Si es mantenen en bones condicions i en funció de la varietat, es conserven fins a sis mesos.

A l’estiu també és fàcil trobar carabasses, encara que són més peribles que les d’hivern. La seva pell fina no protegeix la carn. Per tant, s’han de manipular amb cura per evitar que es deteriorin. Es poden conservar una setmana en la nevera embolicades en una bossa de plàstic perforada. Si es congelen, prèviament escaldades, es mantenen fins a un mes.

Com a norma general, aquestes hortalisses s’han de protegir enfront de focus de calor, fred i llum. No s’han de conservar en el frigorífic els exemplars sencers, encara que una vegada tallats en porcions sí es requereix la seva refrigeració, protegides amb un film de plàstic. Quan ja s’ha cuinat, la carabassa es conserva en la nevera o en el congelador. Si es congela crua, cal tenir en compte que la descongelació suposa pèrdues de volum i humitat.

Granada, la fruita d’hivern
És un aliment representatiu dels mesos freds. La riquesa de la magrana en antioxidants, més abundants si es pren en suc, es concep com a reforç indiscutible del sistema de defenses. A més, aporta un gust peculiar a diferents receptes, no només a les postres.

Juntament amb la magrana, els cítrics (mandarines i taronges) són fruites obligades en els menús d’hivern, en part, per ser representatives de la gastronomia, estar en temporada i ser molt riques en vitamina C. Aquest nutrient és efectiu, no tant per evitar els refredats, com per reduir el malestar i la durada dels símptomes.

REFORÇ PER Al SISTEMA RESPIRATORI

Nombrosos estudis asseguren que certs components de la dieta mediterrània contribueixen a la bona salut del sistema respiratori i a evitar l’aparició d’algunes malalties cròniques com l’asma. Fins i tot des de la Societat Espanyola de Pneumologia i Cirurgia Torácida (SEPAR) s’adverteix que el diòxid de carboni i l’ozó de l’aire afecten notablement a la mucosa de les vies aèries dels malalts asmáticos, pertorbant el seu funcionament i impedint la reparació d’aquestes estructures inflamades. Aquesta és la raó per la qual els neumólgos recomanen cada vegada amb més insistència la ingesta d’aliments rics en nutrients antioxidants en l’alimentació quotidiana, per la seva capacitat de protegir a l’organisme del dany produït per substàncies tòxiques. Entre aquests nutrients destaquen les vitamines antioxidants A, C i I, així com alguns minerals (seleni i zinc). Així mateix, la mucosidad que acompanya a molts trastorns de les vies respiratòries i la dificultat respiratòria provocada per la inflamació de les mucoses obliga a modificar la dieta. Aquesta ha de contemplar més quantitat d’aliments amb caràcter expectorante i antiinflamatorio i reduir o eliminar aquells que, per la seva composició química, produeixin més mucosidad.

D’altra banda, les vies respiratòries són en general les parts més afectades pel fred i pels canvis de temperatura que se senten en sortir al carrer des d’un lloc amb calefacció. Els remeis populars són útils per a moltes persones: prendre una cullerada de mel quan es té la gola irritada, brou de borraja per facilitar l’expectoració i equinácea com a complement per enfortir les defenses. L’ús de propóleo també és un reforç per fer front als refredats i a les irritacions de gola.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions